Feitelijk gescheiden, hoe onderhoudsuitkering aanvragen?

helpen
Topic Starter

Feitelijk gescheiden, hoe onderhoudsuitkering aanvragen?

#1 , 02 sep 2013 23:27

Ik ben sinds 02-08-2013 feitelijk gescheiden van mijn man, maar zit nu zonder enige cent
Mijn kinderen zijn uit huis geplaatst, en heb enkel het kleine stukje van de kinderbijslag €180 per maand.

Hij onderhoudt mij niet, ik heb geen werk en geen uitkeringen.
Hoe moet ik mijn onderhoudsgeld aanvragen?
Hij betaald de huur ook niet,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 sep 2013 09:07

Neem ONMIDDELLIJK contact op met het OCMW, zij kunnen je hier best in bijstaan.

Of en hoeveel hij je moet bijstaan hangt af van diverse gegevens:
- zijn je kinderen uit huis geplaatst door een derde instantie of heeft je man die mee?
- hoe lang waren jullie getrouwd?
- van wanneer dateert de huurovereenkomst (voor/na huwelijk?) en wie staat er als huurder op de huurovereenkomst?
- heb je in het verleden gewerkt?

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 03 sep 2013 11:25

Wanneer u zegt dat u feitelijk gescheiden bent, bedoelt u dan dat u reeds langs de vrederechter/kortgedingrechter bent geweest voor dringende en voorlopige maatregelen of bedoelt u dat uw echtgenoot eenvoudigweg het huis verliet?

Een vonnis van de vrederechter inzake dringende en voorlopige maatregelen vermeldt in principe of er al dan niet onderhoudsgeld miet worden betaald.

Is er geen vonnis, dan kan u daarvoor nog steeds naar de vrederechter. Laat dan alleszins vaststellen (door de politie) dat uw echtgenoot het huis heeft verlaten.

Tijdens de echtscheidingsprocedure kan u bij de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg terecht om dringende en voorlopige maatregelen te vragen. Is er geen procedure voor de rechtbank ven eerste aanleg hangende, dan kan u deze dringende en voorlopige maatregelen vragen samen met de echtscheiding.

Tijdens de echtscheiding wordt onderhoudsgeld toegekend in het kader van de hulp en bijdrageverplichting. Aangezien beide verplichtingen doorlopen tot aan de echtscheiding, wordt gezegd dat de echtgenoten dezelfde levensstandaard moeten kunnen behouden als tijdens het huwelijk.

Na de echtscheiding wordt gekeken naar de graad van behoeftigheid. Het zal dus afhangen van uw leeftijd, opleiding, werkervaring en werkbereidheid of u dan al dan niet een onderhoudsuitkering ontvangt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

helpen
Topic Starter

#4 , 03 sep 2013 12:55

Hallo,

Mijn man heeft al een ander appartement en staat nog wel ingeschreven bij mij blijkbaar, aangezien het huurcontract op beiden namen staan, alleen moet ik in oktober er al uit omdat de huisbaas zelf in het appartement wilt komen wonen en ik al een andere appartement heb gevonden van €450 per maand exclusief electriciteit en water, ik heb geen werk en dat appartement is aan mij verhuurd omdat ik die persoon toevallig ken, maar hij zei wel dat de huur op tijd betaald moest worden en terecht.
De kinderen zijn uit huis geplaatst omwille van partnergeweld, maar ook dat ik niet meer voor de kinderen kon zorgen aangezien ik emotioneel erg in de put zat, en hulp nodig had, heb ik de kinderen zelf uit huis geplaatst om hun een betere tijd te geven waar ze toen in zaten en zodat ik ook alles op een rijtje kon zetten, het gaat nu veel beter met mij. Alleen heb ik geen inkomsten en weet niet waar te beginnen, Het ocmw kon niets voor mij doen aangezien ik geen recht op een Leef loon heb, omdat ik de voorbije maanden wel inkomsten had die uit het verkoop van internet kwamen en dit doe ik echter nog steeds, ik moet natuurlijk wel op een manier mijn boterham verdienen, maar daar zit geen garantie in dat ik altijd inkomsten uit het internet zal behalen. Mijn vragen zijn:

Zal de vrederechter vragen naar mijn inkomsten van de voorbije maanden alvorens een onderhoudsuitkering aan mij toe te kunnen kennen?
De kinderen zijn uit huis, dan dient mijn man ook geen alimentatie te betalen neem ik aan pas wanneer ze terug thuis zijn?
Hoe zit het met de scheidings aanvraag, ben in Marokko gehuwd en wat als mijn man niet van mij wilt scheiden?
Betreft feitelijk gescheiden, ja zo zie ik dat eigenlijk wel, want de kinderen zijn er niet en als ik naar de vrederechter zou stappen dan zou hij wel voorlopige maatregelen toekennen zoals dat de man het huis moet verlaten, etc etc, maar mijn man woont niet meer met mij en de kinderen zijn geplaatst, wat zou ik eventueel nog wel kunnen vragen aan de vrederechter?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 sep 2013 20:09

Huwelijk in België erkend...EN ingeschreven in burgerlijke stand gemeente?

Franciscus

#6 , 03 sep 2013 20:10

Quid dat OCMW u geen leefloon zal geven maar er is wel een sociale dienst die u kan helpen met de zaak uit te klaren.

helpen
Topic Starter

#7 , 03 sep 2013 21:41

klopt erkend in belgie en ingeschreven. Ja OCMW kan me wel helpen

ddanck
Contacteer: Website

#8 , 04 sep 2013 11:41

Hou er rekening mee dat het OCMW slechts subsidiair hulp biedt en u kan verplichten u recht op onderhoudsgeld uit te oefenen alvorens u (volledige) steun krijgt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

helpen
Topic Starter

#9 , 04 sep 2013 11:59

Kan iemand mij beantwoorden op de vragen van mij die hierboven staan, hoe het dan in elkaar zit?

Franciscus

#10 , 04 sep 2013 20:15

Vrederechter baseert zich op wat u zegt en wat er op officiële documenten ( belastingaangifte) staat.
Uw man dient mee te betalen in de kosten van de kinderen. Hoe dat verrekend wordt bij een plaatsing (door gerecht of door jullie) is een andere zaak.
Bent u al ingeschreven als werkzoekende?
We mogen er dus van uitgaan dat u wettelijk gehuwd bent
http://www.startpuntscheiden.be/Vragen- ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.be/search?q=voorlopi ... =firefox-a" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel/huwelijk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Partnergeweld ...is daar een contactverbod?
Een aanspreekpunt is mogelijk ook de politieambtenaar die het IFG dossier beheerd.
De dienst SLAchtofferZOrg beide bij uw lokale politie.

helpen
Topic Starter

#11 , 05 sep 2013 10:39

Nee geen contact verbod, heb wel aangifte gedaan van geweld, en heb vernomen dat hij verhoord gaat worden, wat houdt zo een gesprek in en kan die aangehouden worden?

helpen
Topic Starter

#12 , 07 sep 2013 12:33

niemand?

Terug naar “Echtscheiding”