Inschrijving school zonder toestemming

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Inschrijving school zonder toestemming

#16 , 04 sep 2013 19:19

Bemiddelen via een erkend bemiddelaar in familiezaken.
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;

In mijn vorig antwoord heb ik twee omzendbrieven vermeld...
Druk deze af en samen met een copie van het vonnis( vrederechter ..dat zijn dan de voorlopige maatregelen) kan u deze aan de school overhandigen.
Eventueel samen met een brief van uw raadsman.

Ook ineens vermelden wie indien u niet kan de kinderen kan komen brengen en halen en uiteraard hoe u te bereiken bent
vaste en mobile telefoon, email adres enz enz
Ook dat u erop staat dat u dezelfde info toegestuurd krijgt (per mail dan) als de vader. (Dit laatste zeker ook aan de rechter vragen om te vermelden)

Niet vergeten de bijzondere kosten school en geneeskunde te laten regelen.
Ook de identiteitsdocumenten en SIS kaart dat deze steeds MOETEN worden meegegeven met de kinderen.

Ook een afsprakenboekje tussen de ouders is nuttig ... dat eveneens steeds mee over en weer gaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anna Sofia
Topic Starter

#17 , 04 sep 2013 19:49

Dank u voor uw antwoord. En dat zijn idd zaken die ik al aan mijn raadsheer gevraagd heb om in de rechtbank achter te vragen. Want nu telkens komen ze zonder enige vorm van documenten naar mij toe.
Schoolkosten en medische kosten heb ik altijd mijn deel willen betalen, maar mijn ex partner zei altijd dat hij het teveel moeite vond om na de vermindering van de ziekekas te laten weten hoeveel ik moest. Hij wou dat ik gewoon de helft van de facturen betaalde (wat in mijn ogen echt niet eerlijk leek, hij trekt terug en maakt dan nog eens winst).

Bedankt om te laten weten wat ik allemaal aan de school kan meegeven. En van die info moet idd ook zeker in orde komen, evenals met de oude school. Die lieten mij ook nooit wat weten.

Een afsprakenboekje heb ik al persoonlijk voorgesteld gehad, ook vlakaf een nee op gekregen.
Net als op alle punten die mijn raadsman aanhaalde in zijn brief, ook resoluut nee.
Mijn ex kent enkel nee, als het op mijn zaak aankomt.

Raadsheer vond het niet te gek voor woorden moesten we proberen de kinderen door de week bij mij te krijgen. Dat zou idd veel problemen oplossen, maar ik ben niet zo zeker als mijn raadsman dat ik er sterk voor sta :-)

Franciscus

#18 , 04 sep 2013 19:57

Wel als alle redelijke voorstellen schriftelijk aan uw ex gemeld worden en die zegt altijd neen.... dan maakt geen goede indruk bij de rechtbank.
Trouwens in het vonnis zal nu al staan NA voorlegging van alle documenten en dat wil zeggen - factuur & tussenkomst van de mutualiteit - daar kan dan het remgeld worden van bepaald en daarvan de helft.
Indien geen documenten voorgelegd wil dat zeggen geen betaling te doen door u.

Alle gegevens die uw ex doorgeeft bewaren dus zeker die SMS jes waarin hij schrijft een van de kinderen kwijt te willen.

Betaald u alimentatie?

In principe is de regeling 50/50 dus elk de helft van de tijd.
Dat kan u eisen.

Reclame

Anna Sofia
Topic Starter

#19 , 04 sep 2013 20:29

Het is de eerste keer dat een raadsheer een brief naar hem stuurt.
De voorstellen waren: de oudste gewoon het tweede leerjaar te laten dubbel aangezien zijn leerkracht dat ook zeker de moeite waard vond om te proberen.
Tweede voorstel was om de vakantieblokken alternerend te laten werken. Bijvoorbeeld de pare jaren heb ik de eerste week van de kerstvakantie, de onpare jaren de tweede week van de vakantie. En zo met alle vakanties.
En dan ook dat in de vakanties, aangezien het 50/50 regeling is, dat degene waar de kinderen gaan verblijven, ze ook gaat ophalen. Het schooljaar zou blijven zoals het nu is, ik ga ze halen op vrijdag van school, en breng ze maandag terug naar school.

Maar omdat in het vonnis van de vrederechter over het alternerend werken van vakanties, en het vervoer in de vakanties niets gemeld was, had mijn raadsheer mij aangeraden om dit voor te stellen. Op alle drie een nee, en op het alternerend laten werken van de vakanties was er nog de uitleg bij dat dat onmogelijk was tenzij hij exacte datums had.
Dat is dus onbegonnen werk.

In het vonnis van de vrederechter staat niets over schoolkosten, medische kosten, ... Ik heb dit zelf aan hem voorgesteld gehad, na het vonnis (toen bleek dat er niets van vermeld was), omdat het uiteraard ook mijn verantwoordelijkheid is. En moesten de rollen omgedraaid zijn, ik ook graag gehad had dat hij zou meebetalen. Ik ben opgevoed met het principe: behandel anderen zoals jezelf behandeld wil worden.
Maar omdat mijn ex dus inderdaad geen documenten wou voorleggen, heb ik natuurlijk niet betaald. Ik zit er niets mee in om mijn deel te betalen, maar wel dat hij winst zou maken daarop. Dat is niet de bedoeling.

En ik betaal inderdaad alimentatie, mooi op tijd, altijd.

De helft van de tijd zal moeilijk gaan, gezien we 40km van elkaar wonen, en mijn ex nooit zal willen rijden, en ook geen school in het midden wil (wat ikzelf ook niet ideaal vind, maar alles is beter dan hoe het nu is). Hij vind 40km teveel om te overbruggen.

Franciscus

#20 , 04 sep 2013 23:08

Dan zal het de (jeugd)rechtbank zijn die zal beslissen.

Anna Sofia
Topic Starter

#21 , 05 sep 2013 21:16

Oh dat meen je niet? Sterkte dan... Heb je er veel problemen door, doordat de moeder de dochter ergens anders heeft ingeschreven?

Hier een eerder moeilijke update:
De scholen blijken 12km uit elkaar te liggen 17 minuten rijden (lees: zonder schooldrukte), hebben totaal andere uren, en ik had mijn werkuren aangepast aan de kinderen van en naar school te doen. Nu gaat dat dus niet meer. Moeten ze beiden in opvang, wat ik nooit wou.
Hoe komt dat dit zomaar kan? Hoe kan ik nu eerst van mij thuis, naar twee scholen rijden die 17 minuten (op zijn minst) uit elkaar liggen, om dan nog op tijd op het werk te geraken?

Mijn ex zei aan de telefoon: "ze wonen hier het meest, dus wij (lees: hij en zijn nieuwe vriendin) beslissen. En waar is dan mijn recht op co-ouderschap?

Franciscus

#22 , 05 sep 2013 22:36

Daaruit blijkt dat u alles in het werk stelt in het belang van de kinderen.
Uw advocaat daar 'onderkoeld' verslag van laten doen.

Is dat gesprek opgenomen??
Waarom geen 50/50 verblijfs ouderschap bilocatie?

Anna Sofia
Topic Starter

#23 , 05 sep 2013 23:31

Wat bedoelt u met "onderkoeld" verslag van laten doen?

Dat gesprek is niet opgenomen nee, jammer genoeg. Hij belde mijn onverwacht terug (nadat ik hem gebeld had met mijn thuisnummer, dat hij nog niet kende, in de hoop hem zo aan de lijn te krijgen).

50/50 gaat niet, wij wonen nu (door mij) 40km uit elkaar... Ik weet niet of dat te ver is om bilocatie uit te voeren, ja of nee. Maar ik weet wel dat hij dat al zeker niet wil.
De oudste ging naar het bijzonder onderwijs, of naar het tweede leerjaar maar dan wel bij mij thuis. Dit leek een oplossing, tot ik te horen kreeg dat hij de jongste bij hem thuis wou houden, en ik wil mijn kinderen niet opsplitsen.
Hij blijft met deze onredelijke voorstellen afkomen, en zijn sms waarin hij vroeg om te bemiddelen is niet waar gebleken. Aangezien zijn manier van denken is "in de week wonen ze hier, dus wij beslissen, en jij hebt geen rechten".
Ik denk dat de rechtbank mijn enige oplossing gaat zijn.

Mijn raadsheer heeft laten weten dat hij wil vechten voor een weekend op de 14 dagen bij de vader, de rest van de tijd bij mij. In hoeverre dat haalbaar is zal mij een gok zijn natuurlijk.
Ik moet nu alle documenten gaan afleveren bij hem, maar nu vraag ik mij nog één ding af. Hij staat nog in de computer bij de politie voor dealen aan minderjarigen. Dit was gebeurd tijdens mijn zwangerschap van de oudste. Is dat ook op te vragen, en zo ja moet ik dat doen? Ik zou het liever niet geweten hebben bij de rechtbank, daar ik het zo laag niet wil spelen.

Franciscus

#24 , 05 sep 2013 23:42

Dat wil zeggen een afstand van het Noorden van Antwerpen naar het Zuiden van Antwerpen... niet zo direct een argument dus.

Dat zal uw advocaat wel weten ... zo een droge opmerking tussendoor....of een sec de opsomming van uw dagelijkse verplaatsingen om de kinderen steeds naar school te brengen ( gezien vader daar blijkbaar geen tijd voor kan maken)....

Ik herinner me een zaak waar de advocaat van partij 1 ... blijkbaar veel wist van partij 2... en wat die ZELF allemaal over hun kinderen vertelde in hun winkel.
o.a. dat moeder de kinderen waste en regelmatig hun ondergoed controleerde..... waren broer en zus van toen een jaar of 15-16.
Gaven zeer goed weer hoe ouders dachten over o.a.sexuele opvoeding van de kinderen.... wisten nog van niets en werden zeer kort gehouden.

Anna Sofia
Topic Starter

#25 , 05 sep 2013 23:47

Ik dacht dat hij daar een goed argument had, aangezien 40km toch wel een eindje is?

Ik moet zeggen dat ik niet dagelijks moet rijden. De kinderen zijn bij mij vanaf vrijdag als het school uit is, tot maandagochtend wanneer de scholen terug beginnen. Ik heb mijn advocaat ook gemeld dat ik daar geen enkel probleem mee heb om te rijden, omdat ik zo weet waar ik aan toe ben, en ik dat extra met de kinderen heb. Dat ik mijn werkuren daarvoor moest aanpassen heb ik ook met plezier gedaan en is al een geluk mogelijk bij mijn job. Evenals heb ik vrijdag ook mijn werkuren aangepast zodat ik op tijd aan de schoolpoort kon staan.

Ik ben niet goed mee met uw punt van hoe de ouders dachten...
Als u doelt op het dealen van mijn ex, hij is nu volledig (naar zijn zeggen) gestopt met alles, omdat dit moest van de vriendin.
Hij die ooit joints rookte waar de kinderen bij waren, verwijt mij nu dat ik rook (nooit in huis, altijd buitenshuis, kinderen thuis of niet).

Anna Sofia
Topic Starter

#26 , 06 sep 2013 12:35

Ik was hier op het forum wat aan het rondlezen, in de hoop zo ook nog tips mee te krijgen...

Nu las ik net dat Kids ID en SIS kaart altijd moeten meegegeven worden met de kinderen?
Ik heb die nog nooit bij mij thuis gehad, mijn ex houdt die altijd bij... Kan ik hem vragen/eisen deze mee te geven? Want vriendelijk vragen heb ik al wel gedaan, maar meer uit mijn bezorgdheid als moeder (stel dat er iets gebeurd, en je moet naar ziekenhuis of apotheek of dergelijke).

alicem

#27 , 06 sep 2013 17:09

KIDs ID en SIS kaart zijn eigendom van het kind en moeten meegegeven worden op verzoek.
Vraag het nog eens, dan schriftelijk, dan aangetekend, en vraag dan een advocaat om een schrijven te richten.... als hij het dan nog niet begrijpt...

Anna Sofia
Topic Starter

#28 , 09 sep 2013 07:15

Bedankt voor uw reactie.
Dan zal ik inderdaad het nog maar eens vragen...

Wat een gedoe toch allemaal. Ik snap niet dat dat allemaal niet vlot kan verlopen...

Anna Sofia
Topic Starter

#29 , 10 sep 2013 13:40

Ik ben echt lastig nu...

Mijn ex mag zomaar onze oudste zonder mijn medeweten en toestemming inschrijven op een nieuwe school, maar ik mag hem niet gaan afhalen zonder dat ik het vonnis laat zien, met de woorden "mag u hem wel komen afhalen van de papa?".
Moet het niet zijn "mocht de papa hem wel inschrijven zonder uw toestemming?".

Hoe kan dit toch allemaal. Ik loop gelijk een gek rond om alles in orde te brengen. En elke keer is er wel een nieuw, totaal onlogisch probleem waar ik voor kom te staan.
Mijn werk, mijn huishouden, mijn relatie met de kinderen en de relatie met mijn vriend lijden er enorm onder...

Franciscus

#30 , 10 sep 2013 22:45

In een van mijn eerste antwoorden geeft ik de twee omzendbrieven waarmee u samen met een copie van het vonnis, dat u eventueel afgeeft, de school eens mee rond hun oren slaat.
U kan ook de naam en functie noteren ...dus mag ik uw naam en functie aub... neem uw opschrijfboekje en schrijf steeds de naam en functie op van diegene waarmee u spreekt in die school.
Als dan iemand (uiteindelijk) vraagt waarom u dat doet .... wel dan kunt u zeggen dat u indien nodig deze personen (eventueel) ter verantwoording voor de rechtbank wil roepen. Gezien zij blijkbaar het vonnis naast zich neerleggen.
Ik zeg soms al naargelang de zaak .... om hen aangetekend in gebreke te stellen als het nodig is dat we met de zaak naar de rechtbank dienen te stappen.

U deze info moet verzamelen voor uw raadsvrouw/man.

U moet in die school zo'n beetje toneel gaan spelen :mrgreen:

Terug naar “Echtscheiding”