Jaarcontract beëindigen en nieuw jaarcontract opstellen

Skelle
Topic Starter

Jaarcontract beëindigen en nieuw jaarcontract opstellen

#1 , 07 sep 2013 15:32

31 december 2013 loopt ons huurcontract af op het huis waar wij momenteel verblijven. Dit betreft een jaarcontract die is geregistreerd. Nu wil de verhuurder 2 aangetekende brieven versturen(deze maand dus, 3 maand opzegtermijn). 1 om het contract te beëindigen en ik vermoed 1 voor een nieuw contract. Reden dat hij het zo wil doen, is om de huurprijs te kunnen verhogen, ipv het huidig contract te verlengen met indexering.

Mijn vraag is of dit zomaar mag? Mag je een jaarcontract beëindigen en dan aan dezelfde huurder een nieuw jaarcontract geven met een hogere huurprijs(hoger dan de indexering dus toelaat).

vb: Wij betalen nu 600 euro per maand en verhuurder wil dmv een nieuw contract ons 650 euro per maand laten betalen.

Kan iemand mij hier informatie over geven? Ik heb al gekeken bij de huurwet, maar vind hier niet echt terug dat je een contract mag beëindigen, om een nieuw contract op te stellen. Waar zouden wij eventueel bijstand kunnen vinden zodat dit niet toegelaten kan worden(huurdersbond oid)

mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 07 sep 2013 16:32

Dat kan niet. Lees pagina 26 en 27 http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf. De huurprijs kan niet gewijzigd worden, zelfs al is er een nieuwe huurder.

Dit is van dwingend recht; zelfs al tekent u een nieuw contract met een hogere huurprijs, dan nog dient u de oude huurprijs -geïndexeerd- te betalen. Het contract wordt dan ook, als ik ik de tekst juist interpreteer, een 3-6-9, waarvan u dan in het tweede jaar zit.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 sep 2013 19:32

De huurprijs kan niet gewijzigd worden, zelfs al is er een nieuwe huurder.

.
Dus als ik een leeg appartement heb, en ik zoek een nieuwe huurder, mag ik volgens u de huur niet opslaan?
Laatst gewijzigd door mava105 op 08 sep 2013 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

sloeberken

#4 , 08 sep 2013 00:10

Als u de verhuurder een nieuw huurcontract laat opmaken en u tekend dit dan ben je akkoord, enkel bij verlengeng met wederzijdse toestemming, is dit aan dezelfde voorwaarden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Oude Belg

#5 , 08 sep 2013 00:18

De huurprijs kan niet gewijzigd worden, zelfs al is er een nieuwe huurder.

.
Dus als ik een leeg appartement heb, en ik zoek reen nieuwe huurder, mag ik volgens u de huur niet mogen opslaan?
Even de wet bekijken. Het gaat om een huurcontract van bepaalde duur, dat gevolgd wordt door een nieuw contract van bepaalde duur.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Oude Belg

#6 , 08 sep 2013 00:21

Als u de verhuurder een nieuw huurcontract laat opmaken en u tekend dit dan ben je akkoord, enkel bij verlengeng met wederzijdse toestemming, is dit aan dezelfde voorwaarden.
Misschien toch maar even de wet bekijken? Als je tekent ben je akkoord, maar de huurwetgeving is van dwingend recht, en heeft dus voorrang. Als je een contract tekent met onwettige bepalingen, worden deze beschouwd als niet geschreven.

sloeberken

#7 , 08 sep 2013 10:54

Kan allemaal goed zijn maar als de verhuurder dan niet wil verder verhuren, wel is er het feit als hij 2 AS stuurt het zeker betwistbaar zal zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Oude Belg

#8 , 08 sep 2013 11:01

Verhuurder stuurt 2 mails. Huurder tekent nieuw contract. Huurder betaalt het oude bedrag, weliswaar geïndexeerd. Verhuurder reclameert. Verhuurder wijst hem op de wet en maakt hem duidelijk dat hij niet meer moet betalen dan wat oorspronkelijk overeengekomen was (eerste contract) en dat hij nu, wettelijk gezien, in het tweede jaar van een 3-6-9 contract zit.

j.demoor

#9 , 10 sep 2013 08:23

“Art.3... § 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5. Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn. Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent. Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7...”(20 februari 1991 Woninghuurwet)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”