Feitelijke vereniging en aansprakelijkheid leden

dlettani
Topic Starter

Feitelijke vereniging en aansprakelijkheid leden

#1 , 07 sep 2013 20:40

Dag allemaal,

Enkele vragen over feitelijke vereniging en aansprakelijkheid leden:
1) Kan ik de statuten/oprichtingsdocumenten hiervan ergens terugvinden (buiten bij de oprichters) zoals ik dat online kan voor een VZW?
2) Ik lees dat de leden hoofdelijk aansprakelijk gesteld kunnen worden als er iets mis loopt; is er hier een onderscheid tussen bijvoorbeeld 'oprichtende' leden en 'gewone' leden? Ik lees hier (http://www.vereniginginfo.be/infofiches ... niging/311" onclick="window.open(this.href);return false;) nl. dat dat er blijkbaar niet is: "De feitelijke vereniging bezit geen eigen verantwoordelijkheid. Indien er iets mis zou lopen, komt men automatisch bij de leden en bestuursleden zelf van de feitelijke vereniging terecht."

Kort waarom ik deze vragen stel: via organiek reglement openbare dienst worden de actieve leden van deze dienst automatisch ook lid van een feitelijke vereniging X (staat zo omschreven daarin en wordt door actieve leden ondertekend). In dat organiek reglement staat ook dat de statuten van X 'verder geen deel uitmaken van dit reglement'. Mijn vraag als lid van X naar deze statuten van X bij de openbare dienst worden echter genegeerd/verzoek geweigerd.
In deze vereniging X gaat echter wel wat geld om en ik wil niet hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden bij bijv. financiële put van X. Ik ben van X wel lid maar geen 'oprichtend' lid (in de zin dus dat ik later via organiek reglement automatisch lid werd).

Dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 sep 2013 11:08

Een feitelijke vereniging...wel dat wil net zeggen DAT er geen staturen zijn die tegenstelbaar zijn aan derden en dus zijn die nergens 'geregistreerd' zodat ze authentiek zijn.

Openbare dienst????

dlettani
Topic Starter

#3 , 09 sep 2013 15:54

Openbare dienst: Brandweer.
De meeste korpsen richten voor hun vriendenkring een VZW op. In mijn geval een feitelijke vereniging. Sterk wel. Als ik geen redeneerfout maken worden de vrijwillige leden bij indiensttreding dus automatisch lid van feitelijke vereniging en zijn ze hoofdelijk aansprakelijk. Allemaal goed en wel zoalng er niets misgaat maar...

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”