Testament / wettelijk samenwonend / moeder onterven

Racerke
Topic Starter

Testament / wettelijk samenwonend / moeder onterven

#1 , 16 sep 2013 06:48

Hallo,
Even een specialleke voorleggen:
Ouders zijn gescheiden, bij moeder heb ik geen contact meer.
Ondertussen ben ik aan het bouwen maar ik wil niet trouwen. (persoonlijke keuze)

Grond hebben we samen gekocht, beding van aanwas op de grond "bingo-contract".
Nu zouden we onze erfenis graag goed geregeld zien. Bijkomend zou ik mijn moeder, doordat er geen contact meer was, willen onterven: hoe doe ik dat allemaal juist?
Wel zou ik nog een zo groot mogelijk deel naar mijn vader willen laten gaan. Buiten uiteraard de woning en inboedel.
Maar ik hoor en lees veel dat indien je niet getrouwd bent ook een deel naar halfbroers en halfzussen gaat: dat is ook wat ik wil uitsluiten. Mijn moeder heeft nog enkele kinderen maar hier heb ik ook geen contact mee.

Ik had dit niet zo mogen laten aanmodderen want er is één ding wat ik niet meer kan terugvinden en dat is of dit een onderhands of een notarieel testament moet worden. Wat zijn de voordelen van een notarieel testament?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 16 sep 2013 13:52

Ik neem aan dat er (nog) geen kinderen zijn?

Je kan inderdaad een testament opmaken waarbij je je moeder en je halfbroers en zussen onterft...
Je kan daar zowel een notarieel als onderhands testament voor opmaken.
Er zijn niet méér voordelen aan een notarieel dan aan een onderhands... (notarieel testament kost trouwens ook een aardige cent in vergelijking met een onderhands)

Mocht ik in jouw plaats zijn ik zou een eigenhandig testament opmaken en in bewaring geven bij de notaris.

Rica

#3 , 16 sep 2013 14:48

Opgelet: je moeder is wel voor 1/4 reservataire erfgenaam (zolang je geen kinderen hebt). Je moet haar dus bij testament onterven, maar ze kan, in geval je voor haar overlijdt, dan toch haar reservatair deel opeisen. Als ze haar deel niet opeist zal ze niet automatisch haar deel krijgen.
Je (half)broers en (half)zussen zijn geen reservataire erfgenamen, maar wel wettelijke erfgenamen (zolang je geen kinderen hebt). Je moet dus ook een testament opmaken waarin je uitdrukkelijk stelt dat ze niets krijgen, (of je bedeelt hen bij testament niets toe bij de verdeling van je nalatenschap).
Het grootst mogelijk beschikbare deel vermaak je bij testament aan je vader (maar dan gaat het reservataire deel naar je moeder, denk ik). (Misschien hier dan beter: ik laat al mijn bezittingen na aan mijn vader en niets aan mijn moeder). Denk ook na wat er met je nalatenschap moet gebeuren mocht je vader voor jou overlijden mocht je geen kinderen hebben...
Het is niet nodig dat je een eigenhandig testament ter bewaring geeft aan een notaris. Zorg dat een vertrouwenspersoon weet waar het testament ligt, zodat hij het aan een notaris kan bezorgen na je overlijden. Of leg het in een kluis in een bank. Het zal dan zeker gevonden worden als de bank op de hoogte is van je overlijden, want dan wordt de kluis verzegeld tot ze officieel wordt geopend. (Als je testament niet bij een notaris in bewaring is gegeven is het eenvoudiger je testament te wijzigen of bijvoorbeeld kleine veranderingen aan te brengen...).
Als je geen testament opmaakt en zolang je geen kinderen hebt, zijn je ouders sowieso elk voor 1/4 reservatair erfgenaam

Reclame

Rica

#4 , 16 sep 2013 15:03

vervolg van hierboven (sorry! per ongeluk al verzonden..): Dus: als je wel of niet een testament opmaakt: je ouders zijn elk voor 1/4 reservatair erfgenaam zolang je geen kinderen hebt. Onterf je duidelijk een ouder in een testament dan moet de onterfde ouder zijn reservatair deel opeisen en krijgt hij/zij niets indien hij/zij het reservataire deel niet opeist.
(Half)broers en (half)zussen zijn wettelijke erfgenamen zolang je geen kinderen hebt en dit voor de helft van je nalatenschap als je beide ouders nog leven of voor 3/4 als nog slechts 1 ouder leeft of voor het geheel van je nalatenschap als geen van je ouders nog leeft. Als je geen testament opmaakt zijn zij automatisch erfgenamen. Wil je hen niets nalaten dan moet je een testament opmaken waarin je hen onterft of hen niets nalaat bij de verdeling van je nalatenschap.

Racerke
Topic Starter

#5 , 16 sep 2013 17:22

Bedankt voor de info, zelf heb ik nog geen kinderen.

Even just to be sure: van een notaris heb ik te horen gekregen dat je één ouder en de halfbroers niet kan onterven ten voordele van de andere ouder. Klopt dit?
Stel: eigenlijk zou ik liefst erfenis voorzien dat alles naar mijn vader gaat, dat hij kan kijken of het naar mijn vriendin gaat of niet.
Dit zou niet kunnen, het zou naar een "buitenstaander" moeten gaan: lees dus naar mijn vriendin. Dus dat ik ook mijn vader volledig zou moeten onterven om zeker te zijn dat mijn moeder niets krijgt als ze niets opeist.
Wat is de juiste info?

Want een andere notaris zei dat een notarieel testament vereist is.... .
Wat is juist en wat kan ik door onze notaris laten nakijken?

Rica

#6 , 17 sep 2013 00:51

Als je geen kinderen hebt erft iedere ouder, als je voor overlijdt, 1/4 van je nalatenschap. Ze zijn reservataire erfgenaam en je kan hen in principe dus niet onterven. Als je hen bij testament toch onterft moeten ze hun reservatair deel opeisen. Doen ze dat niet, dan krijgen ze dus niets, alhoewel ze er wel recht op zouden hebben. Je (half)broers en (half)zussen kan je bij testament ALTIJD onterven, want ze zijn geen reservataire erfgenamen.
In casu kan je bij testament dus 3/4 aan je vader nalaten en 1/4 gaat in principe naar je moeder (maar je kan dus alles aan je vader nalaten en hopen dat je moeder haar 1/4 niet opeist).
Je kan dus idd één ouder niet onterven ten voordele van de andere ouder, maar je kan wél je (half)broers en (half)zussen onterven ten voordele van een ouder of beide ouders.
Je moet dus idd een testament opmaken, maar dit moet geen NOTARIEEL testament zijn. Je kan perfect een eigenhandig geschreven testament opmaken (zorg dat het voldoet aan alle wettelijke geldigheidsvereisten!) en dit in een bankkluis bewaren of toevertrouwen aan een vertrouwenspersoon.
Nog een opmerking: opletten als het de bedoeling is dat je vader het deel dat hij van jou heeft geërfd zou nalaten/zou doorgeven aan je vriendin! Ten eerste gaat je vader successierechten betalen op wat hij van jouw heeft geërfd en gaat je vriendin opnieuw, en als buitenstaander hoge, successierechten betalen op wat ze van je vader erft. Dus 2X successierechten! Ten tweede... je vader krijgt jouw nalatenschap... maar als hij komt te overlijden erven al zijn kinderen wat hij bezit, inclusief dus wat hij van jouw heeft geërfd! Hij kan slechts het vrij beschikbare deel van zijn nalatenschap aan een buitenstaander nalaten, in casu bvb uw vriendin. Als uw nalatenschap overeenkomt met zijn vrij beschikbare deel, dan is er geen probleem, maar indien uw nalatenschap veel groter is dan zijn beschikbare deel, dan kan hij uw nalatenschap niet volledig aan uw vriendin nalaten/doorgeven, gezien nu zijn kinderen recht hebben op hun reservatair deel.

Als het in feite toch uw bedoeling is om uw vriendin uw nalatenschap na te laten, dan lijkt het mij beter dat je uw nalatenschap bij testament nalaat aan uw vriendin en mocht het tijdens uw samenwonen bvb tot een breuk komen, dan maak je gewoon een nieuw testament, aangepast aan je wensen op dat moment. Mochten er intussen kinderen zijn dan is uw probleem ineens opgelost, want dan zijn uw kinderen uw reservataire erfgenamen.

wanton

#7 , 17 sep 2013 15:08

Beste ,

je wenst niet te trouwen. Dat respecteer ik. Maar wat je dan best wel doet , is wettelijk gaan samenwonen met uw vriendin. Zij is toch ook al mede-eigenaar , met een beding van aanwas.
Bij wettelijk samenwonenden erft de partner al automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning. Maar u kan dit erfrecht uitbreiden door haar alles toe te kennen via een testament. Hierdoor onterf je wel uw beide ouders ( en al uw andere familieleden). Uw vader gaat nooit uw huis - of toch uw helft - erven , want uw vriendin oefent haar beding van aanwas uit.
Maak een testament ten gunste van haar. Dat zal , qua successierechten , veel goedkoper uitkomen ( is zelfs gratis ) dan de bijkomende registratie die ze zou moeten betalen bij die aanwas. Ik hoop verder dat er vlug een kind zal komen , want dat is de eerste en uw enige erfgenaam , met uitsluiting van al de rest.
Indien er een einde komt aan deze relatie , zal er een regeling voor het huis moeten gevonden worden. Maar al de rest wordt gewoon vernietigd : wettelijk samenwonen, testament.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Racerke
Topic Starter

#8 , 18 sep 2013 13:21

Hallo,
Bedankt voor de reacties. Wij zijn reeds wettelijk samenwonend, dat is dus in orde.
Hoe kan ik vermijden dat het reservatair deel niet opgeeist kan worden? Men zegt mij ergens ook dat ik als ik beide ouders onterf ten voordele van mijn vriendin dat dan mijn moeder zeker niets kan opeisen.

wanton

#9 , 18 sep 2013 14:27

Indien u via testament alles aan uw vriendin - zolang er geen kinderen zijn - zou vererven , kan niemand zijn reserve opvragen. Ook uw moeder niet.
Toet-anch-Amon

Racerke
Topic Starter

#10 , 18 sep 2013 17:01

en is het mogelijk om te zeggen 1/4e naar mijn vader en de rest naar mijn vriendin?
Of kan mijn vader dan 1/4 van dat vierde of de helft opeisen of écht niets?

Is het mogelijk om "het reservatair" deel van mijn moeder naar mijn vriendin te doen en de andere twee vierde, dus drie vierde naar mijn vader?

Even om alles te weten hoe en wat de mogelijkheden zijn.

wanton

#11 , 18 sep 2013 21:44

In de tekst en de commentaren van betreffende wet lees ik dat , bij een begunstiging van de wettelijk samenwonende partner , de ouders hun rechten van reservataire erfgenaam verliezen. Zij kunnen wel als erfgenaam worden aangeduid. Dus wat u wenst zou moeten kunnen. Doe één en ander wel in samenspraak met uw notaris. Hoe rekening met de gewijzigde omstandigheden van zodra er kinderen zijn.
Doe ook eens navraag van de juiste beschrijving van het beding van aanwas.
Toet-anch-Amon

vlionijn

#12 , 21 sep 2013 14:29

Ik zit ook in een gelijkaardige situatie. Wettelijk samenwonend, geen kinderen, ook geen plannen in die richting. Uit al mijn research onthoud ik dat het ontbreken van kinderen een groot probleem is, van zodra je kinderen hebt vergemakkelijkt dit de situatie.

Mijn eerste probleem was ten dele dat van de originele vraagsteller: hoe verdeel ik mijn erfenis tussen mijn partner en mijn ouders, hier heb ik denk ik een antwoord op. Partner aanduiden als erfgenaam en ook een deel toekennen aan mijn ouders, dit zo moeten kunnen, na te vragen in samenspraak met notaris.

Er is echter nog een tweede probleem waar ik mee zit en vermoedelijk originele vraagsteller ook: hoe zorg ik ervoor dat nadat ikzelf en mijn partner overleden zijn de beide families elk een "eerlijk" deel van de erfenis krijgen? Want als ik niets doe, is het volgens mijn info zo dat de familie van de langstlevende alles krijgt, aangezien er geen bloedverwantschap meer is tussen de langslevende en de schoonfamilie van de overleden partner. Hoe zit dit trouwens als je getrouwd bent en geen kinderen hebt?

- A is getrouwd met X, er zijn geen kinderen
- X heeft 2 broers Y en Z
- A heeft 2 zussen B en C
- X komt te overlijden, ze hebben een langstlevende all clausule in het huweljkscontract en A erft alles
- A komt te overlijden
- broers Y en Z en zusen B en C zijn nog allemaal in leven.

Wie erft wat?

Wat verandert er indien A en X niet getrouwd waren, maar wel wettelijk samenwonend. Is de oplossing hier dat ik met mijn partner moet onderhandelen: ik stel erfenis op ten voordele van haar en zij ten voordele van mij
In "ruil" hiervoor, zetten we tegelijkertijd ook in onze erfenis dat indien onze partner al overleden is, ook de schoonfamilie van deze partner iets krijgt. Op deze manier kan dus eerste de samenwonende partner genieten van de erfenis, maar vervolgens wordt het vermogen wel verdeeld over beide families.

Racerke
Topic Starter

#13 , 26 sep 2013 22:55

In de tekst en de commentaren van betreffende wet lees ik dat , bij een begunstiging van de wettelijk samenwonende partner , de ouders hun rechten van reservataire erfgenaam verliezen. Zij kunnen wel als erfgenaam worden aangeduid. Dus wat u wenst zou moeten kunnen. Doe één en ander wel in samenspraak met uw notaris.
Tja, die notaris is al 2 maand bijna alles aan het opzoeken.... :roll:

Dus ik zit nog steeds met volgende vragen:
is het mogelijk om te zeggen 1/4e naar mijn vader en de rest naar mijn vriendin?
Of kan mijn vader dan 1/4 van dat vierde of de helft opeisen of écht niets?

Is het mogelijk om "het reservatair" deel van mijn moeder naar mijn vriendin te doen en de andere twee vierde, dus drie vierde naar mijn vader?

Even om alles te weten hoe en wat de mogelijkheden zijn.

duma

#14 , 27 sep 2013 07:56

Die vraag heeft wanton al beantwoord hierboven ...
In de tekst en de commentaren van betreffende wet lees ik dat , bij een begunstiging van de wettelijk samenwonende partner , de ouders hun rechten van reservataire erfgenaam verliezen. Zij kunnen wel als erfgenaam worden aangeduid. Dus wat u wenst zou moeten kunnen. Doe één en ander wel in samenspraak met uw notaris. Hoe rekening met de gewijzigde omstandigheden van zodra er kinderen zijn.
Doe ook eens navraag van de juiste beschrijving van het beding van aanwas.

Dettmaring
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 jul 2017 12:24

Waar kan ik dit laten doen mij onterven?
Zodat ik de schulden van mijn moeder niet moet betalen.
Ik ben van Roeselare

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”