betaling vervalste factuur

dupe1
Topic Starter

betaling vervalste factuur

#1 , 17 sep 2013 10:13

Ik heb jammer genoeg een facuur betaald (6500 €) waarvan het rekeningnummer vervalst werd.

Ik heb aangifte gedaan bij de politie en ook de bank beschikt over het volledige dossier.

De leverancier heeft ook aangifte gedaan van vervalsing van vennootschapspapieren.

Ben ik verplicht om de factuur nog eens betalen (op het correcte rekeningnummer van de leverancier)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT

#2 , 17 sep 2013 10:54

Als de leverancier geen schuld heeft aan de vervalsing ga je dat inderdaad 2x mogen betalen.

Het terugvordren van het onterecht betaalde bedrag is jouw probleem, niet dat van hun.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2013 17:54

Vraag is natuurlijk hoe wist de fraudeur DAT DIE factuur ging komen?

Reclame

bartvdv

#4 , 17 sep 2013 18:00

Lijmstok-techniek?

Franciscus

#5 , 17 sep 2013 18:01

.... mogelijk... maar de andere piste ook eens nagaan. 8_)

FreelancerIT

#6 , 18 sep 2013 09:40

Kan TS dit gebruiken om te vermijden om die factuur 2x te mogen betalen?

Franciscus

#7 , 18 sep 2013 14:01

Indien de originele factuur niet is ontvangen maar onderschept...
Rekening nr is gekend ...alleen zal die rekening al lang afgesloten zijn en geld verdwenen.

En er wordt GEEN controle in bank gedaan tussen rekeningnr en naam op betaling...

dupe1
Topic Starter

#8 , 20 sep 2013 08:26

De leverancier heeft mij gevraagd wanneer ik de factuur ga betalen...
Wacht ik met betalen tot ze gevonden hebben wie het gedaan heeft en het voor de rechtbank komt met de kans dat ik ook nog interesten ga moeten betalen.
Of betaal ik onmiddellijk...

Is het eventueel een mogelijkheid om te zeggen dat ik "ter goeder trouw gehandeld heb" en dat ik de factuur reeds betaald heb?

Franciscus

#9 , 23 sep 2013 23:45

Wie heeft nu de 'vervalste' factuur?
Is die afgegeven aan politie en voor 'ne varietur' getekend door alle partijen en dan neergelegd?
In principe IS de factuur nog altijd niet betaald.

Of u zou nu al moeten kunnen bewijzen dat de vervalsing is gedaan bij de leverancier...

Terug naar “Andere”