Ondervragen door bestuur

Peter200
Topic Starter

Ondervragen door bestuur

#1 , 17 sep 2013 19:33

Geachte, beste lezer
Bij een tennisclub heeft zich een voorval voorgedaan tussen jongeren in de kleedkamer. De ouders van een desbetreffend kind is niet blij te horen van deze feiten in de kleedkamer en gaat hiermee naar het bestuur van de club. Het clubbestuur wil nu het verhaal bevestigd hebben door andere kinderen zodat ze daaraan gekoppeld zouden kunnen overgaan tot sancties. Hier knelt nu het schoentje daar de andere ouders het niet gepast vinden dat hun kind, kinderen zijn rond de 9 jaar, naar het bestuur moeten gaan voor verhoord te worden.

* De vraag in deze is nu mag een clubbestuur juridisch een kind van die leeftijd, 9 jaar, ondervragen al dan niet voor hieruit verdere maatregelen te ondernemen.
* Of is het voldoende dat de ouders het verhaal bevestigen van het kind aan het bestuur.

Alvast bedankt voor uw antwoord in deze

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 sep 2013 19:41

Over wat gaan de feiten?

In grote lijnen zou ik toch eerst overleg tussen bestuur en ouders hebben.

JPV

#3 , 17 sep 2013 19:58

ik zou een "ondervraging" van de kinderen enkel in het bijzijn van de ouders doen. Ondervragen van kinderen door volwassenen kan sterk naar machtsmisbruik neigen, een eventuele waarde van de verklaringen kan sterk betwist worden.

Vraag is natuurlijk waarover het gaat: gaat het over ongewenst sexueel gedrag tussen kinderen van die leeftijd, denk ik dat je ZEKER niet als volwassenen zonder aanwezigheid van de ouders hierover begint en mss zelf begeleiding zoekt via de politie om dit bespreekbaar te maken, zelfs tegenover andere ouders.

Gaat het over een "simpele" ruzie met ietwat fysieke gevolgen, denk ik dat je het best niet opblaast en enkel de betrokken kinderen contacteert, mét de ouders.

Reclame

Franciscus

#4 , 17 sep 2013 20:28

Mee eens.
Daarom ook mijn vraag om wat meer uitleg.
Indien het ongewenst sexueel gedrag is.... ZEKER de zaak niet overlaten aan het bestuur.
Steeds zorgen dat ouders ZELF de nodige stappen zetten. En dan komt men zo wie zo terecht bij professionele begeleiding / jeugdbrigade.

Peter200
Topic Starter

#5 , 18 sep 2013 09:31

Het gaat over zedelijke feiten tussen een jongen en een meisje in de kleedkamers, het bestuur wil nu het verhaal bevestigd zien door andere kinderen. Hier zit het probleem daar andere ouders dit niet willen, begrijpelijk. Ik heb voorgesteld dat wij als groep ouders naar het bestuur gaan voor dit te bespreken, hier zoek ik nu argumentatie voor te kunnen weerleggen dat het niet kan dat een bestuur kinderen van die leeftijd ondervraagd al dan niet in het bijzijn van de ouders. Ik zoek hier een juridische houvast dat enkel ondervraging kan gebeuren door politie. Het bestuur redeneerd mogelijks als zij geen bevestiging krijgen uit eerste hand dat zij dan geen sancties kunnen nemen.
Ik ga ervanuit dat het voldoende moet zijn dat de ouders het verhaal bevestigen naar het bestuur, tenslotte gaan wij met zijn allen hier niet over liegen.

De zaak is niet zo groot, gelukkig maar, dat we daar andere instanties moeten in betrekken zoals politie, maar het voorval kan niet zonder gevolg blijven, we willen nu voorkomen dat dit nogmaals kan gebeuren maar zonder dat de kinderen hier nogmaals worden over aangesproken.

LeenW

#6 , 18 sep 2013 10:06

Als het hier om 9-jarigen gaat, zou ik er eerder bv. een kinderpsycholoog bijhalen. Zonder uitspraak te doen over de feiten, gaat deze persoon m.i. neutraler, vertrouwelijker en vooral beter om met kinderen dan het bestuur van een tennisclub, no offence.

JPV

#7 , 18 sep 2013 10:06

Ik zou even contact opnemen met iemand van het CAW, JAC/JOC of politie om te zien hoe zij de zaak zouden aanpakken. hangt teveel af van details. sexueel misbruik tussen minderjarigen op héél jonge leeftijd moet in nauw contact met de ouders opgelost worden indien de kinderen erin betrokken worden.

Het lijkt me alvast HEEEEEEL gevaarlijk om als groep volwassenen te spreken over sexueel misbruik met kinderen. Niet enkel juridisch, maar ook qua achterklap: stel je voor dat iemand van het bestuur vraagt of de jongen zijn piemeltje getoond heeft, maar dat meisje nauwelijks weet wat dat is of voor wat dat naast de plas nog gebruikt kan worden... En ja, dat komt op die leeftijd nog voor, niet iedere ouder maakt zoiets bespreekbaar met z'n kind (al zou het best wel moeten).

Franciscus

#8 , 18 sep 2013 12:30

Helemaal GEEN taak van het bestuur. Deze hebben hierin geen enkele bevoegdheid en kunnen indien ze het toch zouden doen een serieuze klets rond hun oren kunnen krijgen van de gerechtsdiensten.

Neem DIRECT contact op met diensten die ikzelf en JPV hebben voorgesteld.
Vertrouwenartsencentrum lijkt mij hier de beste oplossing deze kunnen doorverwijzen en hebben indien nodig de nodige contacten met parket en politie.
(mocht dit nodig zijn).
Zoek gewoon het woord in een zoekmachine of neem contact op met.
http://www.vkantwerpen.be/historiek.php" onclick="window.open(this.href);return false;.

Mijn ervaringen zijn alleen maar positief.

mava105

#9 , 18 sep 2013 12:42

Lijkt eerder op een poging van het bestuur dit binnen de muren te willen afhandelen, om alzo geen leden te verliezen, of nieuwe leden af te schrikken.

Franciscus

#10 , 18 sep 2013 13:00

Onder de mat vegen is het slechtste wat men kan doen.
Indien het uitkomt en meestal doet het dat ....

Peter200
Topic Starter

#11 , 20 sep 2013 11:22

allen, bedankt voor jullie feedback, ik jullie input terharte nemen

Gebruiker21

#12 , 20 sep 2013 14:27

Volledig eens met Franciscus: moest het mijn kind zijn, het "bestuur" zou kunnen fluiten naar een ondervraging van mijn kind. Ze hebben de bevoegdheid helemaal niet, en geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt mijn kind nog maar een beetje te betrekken in een zaak waar het zo goed als geens uitstaans mee heeft. Als het "bestuur" denkt dat er strafbare feiten gepleegd zijn, moeten ze er maar mee naar buiten komen en de politie inschakelen. Deze zal dan wel doen wat moet en kan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”