Klein beschrijf "Boete" - Overmacht?

PetraVP
Topic Starter

Klein beschrijf "Boete" - Overmacht?

#1 , 20 sep 2013 18:16

Beste,
Ik kocht in 2005 een app mits klein beschrijf.
Het appartement was op een 2de verdiep gelegen zonder lift en met een steile trap.
Twee jaar later werd ik genoodzaakt te verhuizen wegens een chronische spieraandoening waardoor ik letterlijk de trap niet meer opkon.
Ik ben toen verhuisd naar een appartement met lift en ben betreffend appartement blijven verhuren.
Nu, 6 jaar later ontvang ik 'de brief' waar vermeld staat dat ik niet aan de voorwaarden van klein beschrijf heb beantwoordt. Wat in theorie correct is.
Mijn vragen zijn:
Kan mijn fysieke conditie (nodige dokters attesten heb ik) als overmacht worden beschouwd om de bijpassing + boete niet te moeten betalen?
Overigens vind ik in mijn verkoopsakte nergens de voorwaarden van het klein beschrijf terug. Dient dit opgenomen te worden in de akte of worden we, als koper, verondersteld te weten wat deze precies zijn?
Dank bij voorbaat voor uw antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 sep 2013 10:22

De kans om dit als overmacht te laten beschouwen is realistisch. Schrijf de ontvanger aan met bewijsstukken. Desnoods brengt u de zaak voor de fiscale rechtbank.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 23 sep 2013 12:39

Het gunsttarief van 5 % wordt inderdaad slechts definitief toegekend wanneer:
- de verkrijger binnen een termijn van drie jaar, vanaf het verlijden van de authentieke akte, zijn inschrijving neemt op het adres van het goed EN
- de verkrijger gedurende minstens drie jaar zonder onderbreking zijn inschrijving op dat adres behoudt.

Of er sprake is van overmacht, zal een rechter beslissen.

Veel zal alleszins afhangen van de vraag of uit de omstandigheden van de aankoop al dan niet blijkt of u het goed reeds aankocht met de bedoeling het weer snel van de hand te doen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Kopen”