veranderingen uitvoeren waarvoor men een dagvaarding heeft

den_djoef
Topic Starter

veranderingen uitvoeren waarvoor men een dagvaarding heeft

#1 , 26 sep 2013 20:41

bij een aanbouw naast onze garage heeft men dingen niet juist gedaan, nadat we de tegenpartij een dagvaarding daarvoor hebben laten bezorgen, nadat ze deze ontvangen hebben,
hebben ze de dingen waarvoor ze gedagvaard werden veranderd na een zitting heeft de vrederechter beslist om terplaatse te komen kijken, dus de vrederechter komt kijken maar tegen de tijd dat ze bij ons is geweest (
bijna 1 maand later) hebben ze alles veranderd ( spouwhaken verwijderd, vlug een opvulmuur gemetst), vrederechter zegt terplaatse alles is nu ok de fouten zijn opgelost nu enkel nog de gerechtskosten.

dus kort samengevat : ik laat de tegenpartij dagvaarden, ze gaan naar de rechtbank , vrederechter beslist om te komen kijken , tegen de tijd dat de vrederechter komt maakt de tegenpartij vlug alles in orde om zo geen kosten
te moeten betalen voor muurovername. ik heb foto van voor de dagvaarding en foto van na dagvaarding, rechter zegt bij bezoek alles is nu toch in regel dus geen muurovername.

kan dit zomaar , bij begin zij mijn raadsman tegenpartij is in fout en we hebben daar bewijzen van.

mijn vraag is nu mag men de zaken waarvoor men een dagvaarding krijgt zomaar veranderen.

want het kan toch niet zo simpel zijn : we nemen de muur niet over, en na dagvaarding lossen we het vlug op, zodat ze niets moeten overnemen, en de persoon die de rechtzaak start mag voor de kosten opdraaien

alvast bedankt voor de reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 26 sep 2013 21:05

Wat was het probleem eigenlijk ? Wilden de buren zonder overname een gemeenschappelijke muur gebruiken die volledig op uw grond stond en hebben ze dan na je dagvaarding dan toch een eigen muur gemetst ?

Kan je bewijzen (bv dmv een aangetekend schrijven) dat de buren niet bereid waren om een en ander op verzoek te regelen ?

den_djoef
Topic Starter

#3 , 26 sep 2013 21:51

ja de muur staat volledig op mijn grond, ze hebben een metalen skelet geplaatst met daarop het dak, en de achterste muur met spouwhaken in mijn muur, na aangetekent schrijven en na de dagvaardiging hebben ze de spouwhaken uitgezaagt de voeg opgespoten met schuim,
en onder hun metalendwarsligger vlug een muur gemetst.

Reclame

j.demoor

#4 , 28 sep 2013 08:40

“Art.1015.Er wordt een proces-verbaal opgemaakt waarin de tijdens de plaatsopneming gedane verrichtingen en bevindingen worden opgetekend. Dat proces-verbaal wordt voor het overige opgemaakt en ter kennis gebracht van de partijen in de vorm bepaald bij de artikelen 949 tot 951.”(Gerechtelijk Wetboek).

Na die kennisgeving velt de rechter zijn vonnis waarin hij tevens uitspraak doet over de gerechtskosten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

den_djoef
Topic Starter

#5 , 28 sep 2013 11:52

wat ik eigenlijk wil weten is, mag men de dingen ( spouwhaken uitslijpen , muur metsen ) uitvoeren als men voor die dingen een dagvaarding heeft gekregen.

alvast bedankt voor de reacties

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 sep 2013 14:12

Ik denk wel dat dit mag. Buren hebben gehandeld als een goed huisvader en de overtreding niet laten voortduren. Als je dat had willen voorkomen had je "Bewarend beslag" moeten laten leggen op het bouwwerk.
Leg in ieder geval uw foto's voor aan de vrederechter, en vertel wat er juist is voorgevallen.

den_djoef
Topic Starter

#7 , 29 sep 2013 19:44

ja ja zo is het gemakkelijk klaagt er niemand dan laten we het zo , wordt er geklaagd dan metsen we vlug een muurtje en krijg ik geen vergoeding voor de muur en mag voor de kosten opdraaien

is dat rechtvaardigheid?

ganapathi tantre

#8 , 29 sep 2013 21:38

Iedereen mag ten allen tijde zijn fouten herstellen. Uiteindelijk is dat de ultieme bedoeling van de rechtbank
Iedereen heeft liever dat uit uit eigen initiatief gebeurd eerder dan dat dit dwangmatig moet gebeuren
Geen rechtbank die daar anders zal over oordelen.
Waarom zou u een vergoeding moeten krijgen voor de muur ? Hij is toch gerepareerd.
Verder is ernog geen uitspraak over de koste. Het is niet omdat tegenpartij haar fouten heeft hersteld dat ze daarom volledig vrij uit gaat

Sirkii

#9 , 30 sep 2013 20:27

Kan je bewijzen (bv dmv een aangetekend schrijven) dat de buren niet bereid waren om een en ander op verzoek te regelen ?
Dit is volgens mij van belang om de vrederechter te "motiveren" om alsnog de buurman te veroordelen tot de gerechtskosten.

Terug naar “Archief”