Berekening BIV Vlaanderen Nieuwe wagen

nielsst
Topic Starter

Berekening BIV Vlaanderen Nieuwe wagen

#1 , 29 sep 2013 18:45

Hallo allemaal,

Ik heb volgens mij alle websites waar informatie te vinden is over de BIV overlopen.
Ik weet nog steeds niet hoe die berekening nu juist gemaakt wordt.

Op sommige sites nemen ze de fiscale PK's en cilinderinhoud mee in de berekening, op sommigen dan weer
enkel de leeftijd, CO2 uitstoot per km, euronorm en type brandstof.
Wanneer ik de simulatietool gebruik die te vinden is op de website van de vlaamse belastingsdienst kom ik
aan zeer hoge bedragen, terwijl ik op verschillende forums al heb gelezen dat het bedrag zeker 600 euro lager
ligt dan mijn berekening. (verteld door mensen met dezelfde wagen)

Kan iemand me hier een duidelijk antwoord op geven?
Welke gegevens worden gebruikt om het bedrag te berekenen voor de belasting op inverkeersstelling?
Het betreft een nieuwe wagen (dus <1 jaar oud).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 30 sep 2013 11:34

Het betrouwbaarste is uiteraard de site van de overheid zelf : https://belastingen.fenb.be/vfp-portal- ... tml#/q/top
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sirkii

#3 , 30 sep 2013 20:58

Het betreft een nieuwe wagen (dus <1 jaar oud).
Een wagen die reeds ingeschreven was wordt qua BIV als tweedehandswagen beschouwd. Tot 31/12/2013 wordt de BIV voor tweedehandswagens voor 2/3e volgens de CO2 regel en voor 1/3e volgens de PK regel belast. Vandaar de verschillen. De simulatietool van de overheid uit vorig antwoord houdt hier rekening mee.

Voorbeeldje : personenwagen diesel 300g/km CO2, 200kW. eerste keer ingeschreven begin 2013 : Je betaalt 8605€ BIV. Dezelfde wagen nieuw : 10.402€ BIV.

PS 300g/km CO2 komt voor diesel overeen met een normverbruik van bijna 13l/100km (1l/100km = 23g/km)

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”