voorwaarden voogdijschap volledig bij de moeder?

Emark
Topic Starter

voorwaarden voogdijschap volledig bij de moeder?

#1 , 30 sep 2013 20:04

Hi,

ik ben moeder van een 4-jarige zoon. De buitenlandse vader (niet EU) die bij me inwoonde is 3 maanden geleden vertrokken naar zijn vaderland (buitenland). Sindsdien sta ik alleen in voor de opvoeding van mijn zoon. De vader betaalt geen alimentatie noch draagt financieel een steentje bij.
Mijn zoon is in Belgie opgegroeid, praat Nederlands en loopt hier school.

Ik wil er nu zeker van zijn dat ik de volledige voogdij over mijn zoon krijg. Indien de vader zijn zoon wil zien dan kan dat (binnen de mate van de mogelijkheden wegens de grote afstanden) maar wettelijk gezien wil ik de volledige voogdij. Ik wil immers het risico vermijden dat de vader binnen enkele jaren terugkeert naar Belgie en plots zijn zoon wil meenemen naar het buitenland, of eventueel hier in Belgie wil gaan samenwonen met zijn zoon.

Wij waren niet getrouwd, hij woonde wel bij me in. We hadden een samenlevingscontract, maar dat is ontbonden. Ondertussen is hij uitgeschreven uit het bevolkingsregister van Belgie.

1) ik zou dus graag de nodige documenten willen die bewijzen dat ik volledig en alleen insta voor de opvoeding/voogdij van mijn zoon. Waar haal ik deze documenten? Heb ik hier een advocaat voor nodig of kan ik dat zelf regelen via het vredegerecht?
2) de vader betaalt geen alimentatie. Ik veronderstel dat dit onwettig is, m.a.w. hij is hier verplicht toe? Klopt dit ook als hij in het buitenland woont?

met dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alicem

#2 , 01 okt 2013 14:53

De jeugdrechtbank is bevoegd om een beslissing te nemen voor verblijfsregeling, ouderschap en onderhoudsgeld voor de kinderen. Ik zou aanraden dit met een advocaat doen.
Het is niet onwaarschijnlijk dat uw ex niet zal opdagen en bij verstek veroordeeld worden voor onderhoudsgeld. Zeer waarschijnlijk zal hij ook nooit betalen.
Misschien kan DAVO je dan helpen, maar ik zou op voorhand al eens contact met hen opnemen om die vraag te stellen.

Emark
Topic Starter

#3 , 11 okt 2013 11:19

ok bedankt voor de link naar DAVO. Ik ga inderdaad contact opnemen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 okt 2013 18:48

Is er een vonnis?
Zo ja wat staat erin wat het kind en de alimentatie betreft?

Wat u ook moet doen is
- elke maal dat uw ex omgangsrecht had melding gaan maken bij de politie. Deze stellen een meldingsdocument op. U krijgt een attest met nummer.
- U doet ook na twee maanden aangifte wegens niet betalen alimentatie art 391 bis strafwetboek
http://www.f4j.be/kostenregeling/bepale ... oudsplicht" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/juridische-informat ... everlating" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo wordt er ook een strafrechtelijk dossier opgestart en wordt na verloop van tijd de vader veroordeeld.
Mocht hij plots terugkomen en het kind opeisen wel dan kan de politie ineens ook optreden wegens veroordeling bij verstek.
Verwittig ook uw gemeente en kwartierinspecteur dat u niemand wil ingeschreven hebben op uw adres ZONDER dat u in kennis gesteld bent.

Als u die vonnissen hebt van Jeugdrechter en strafrechter ga daarmee ook naar bevolking ...bepaalde info over die vonnissen kunnen zij ook in het rijksregister invoegen inzake bevoegdheid over kind.

Terug naar “Echtscheiding”