Verzekering kinderen bij zelfstandige onhaalouder

Elona
Topic Starter

Verzekering kinderen bij zelfstandige onhaalouder

#1 , 30 sep 2013 23:02

Wie draagt de kosten indien er zich een ongeval voordoet bij een zelfstandige onthaalouder die niet beschikt over verzekering ‘lichamelijke ongevallen kinderen’ (= vergoeding van financiële schade bij een ongeval zonder dat er iemand aansprakelijk wordt gesteld)? Dient de onthaalouder alsnog de kosten te dragen of de ouders?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 01 okt 2013 07:52

als niemand aansprakelijk gesteld kan worden (dus ook geen sprake van gebrek aan toezicht of dergelijke), zal in theorie het kind zelf, in de praktijk dus de ouders, de kosten moeten dragen.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 01 okt 2013 10:08

Artikel 1384, lid 4 B.W. creëert een vermoeden van aansprakelijkheid in hoofde van de onderwijzers voor de schade door hun leerlingen veroorzaakt gedurende de tijd dat deze onder hun toezicht staan. Schade die door een van de kinderen aan een ander kind wordt veroorzaakt, wordt dus vermoed een gevolg te zijn van en fout van de onderwijzer.

Wanneer deze zich wil bevrijden, moet de onderwijzer aantonen dat hij de daad die tot die aansprakelijkheid aanleiding geeft niet heeft kunnen beletten.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

JPV

#4 , 01 okt 2013 10:31

dat gaat toch over onderwijzers en niet over onthaalouders?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 okt 2013 11:16

Als een kind onder toezicht van de onthaalhouder komt te staan, is deze dan niet sowieso verantwoordelijk? Haar verantwoordelijkheid zal niet verschillend zijn als ze nu al dan niet verzekerd is. Bij gebrek aan verzekering zullen de kosten gewoon door haar betaald moeten worden ipv door haar verzekering. Eerste vraag is uiteraard OF ze verantwoordelijk is of niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”