Huis gekocht met huurder in

Unica
Topic Starter

Huis gekocht met huurder in

#1 , 28 sep 2013 12:13

Hallo,

ik wist niet goed of dit bij 'kopen' of 'huren' hoorde, hopelijk krijg ik toch antwoorden.

Wij staan op het punt een huis te kopen waar nog een huurder in zit. Bij het verlijden van de akte krijgt hij dus een opzeg van 6 maanden (van januari tot juni bvb.). Nu vroeg ik me af of hij ook eerder kan vertrekken, of moet hij dit dan ook op voorhand aan ons melden met een verplichte termijn?

Wij zitten zelf nu in een huurappartement en moeten 3 maanden op voorhand onze opzeg doen. Wij gaan dit natuurlijk pas doen als we weten wanneer we in ons huis kunnen.

Kan de huurder zonder problemen bv. in februari zeggen "ik ben volgende maand weg"? Want dan zitten wij wel 3 maanden met dubbele lasten (onze huur + lening)...

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is...

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 28 sep 2013 12:27

Art. 6, 7°Art. 15
Indien de verhuurder de huurovereenkomst vroegtijdig beëindigt door middel van een opzeg van zes maanden om reden van persoonlijke bewoning, uitvoering van werken of zelfs zonder motief, kan de huurder een tegenopzeg geven van één maand, zonder een schadevergoeding te betalen ook al gebeurt de opzeg tijdens de eerste drie jaar van zijn contract.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

artemis

#3 , 28 sep 2013 17:36

Wat Oude Belg schrijft is van toepassing indien het contract geregistreerd is.
Indien het contract niet geregistreerd is kan de nieuwe eigenaar het contract opzeggen met 3 maanden, maar kan de huurder langs zijn kant ook weg zonder opzegtermijn, van vandaag op morgen dus.

Het is in praktijk heel moeilijk om in een situatie als deze enige overlap te vermijden.

Reclame

Unica
Topic Starter

#4 , 02 okt 2013 09:08

Het gaat om een geregistreerd contract. Dus als ik het goed begrijp, kan hij vroegtijdig vertrekken met een opzeg van 1 maand (dus op bvb. 15 februari geeft hij zijn opzeg - begint te lopen op 1 maart - moet er op 31 maart uit zijn)?

Als wij onze eigen opzeg (in het vb.) dan ook op 1 maart kunnen laten ingaan, dan zitten we maar 2 maanden met dubbele lasten (maar dat zal sowieso moeten omdat we nog graag wat schilderwerken en kleine aanpassingen willen doen).

vverbeke

#5 , 02 okt 2013 09:49

Het huurcontract is geregistreerd, dus de huurder kan gelijk welk moment vertrekken mits een opzegtermijn van 3 maand, startend vanaf de eerste dag van de maand na zijn opzeg. Dus stuurt hij bvb. op 15 oktober zijn brief, start de opzeg vanaf 1 november en moet hij eruit tegen 1 februari. Hetzelfde geldt voor uw eigen huurhuis. Niks houdt u echter tegen een kortere opzegtermijn toe te staan als je daarin overeenkomt met uw huurder.

Het beste dat je kan doen is sowieso de huur opzeggen van zodra de akte betekend is (vermelden in uw opzeg dat je er zelf gaat wonen en deze aangetekend sturen!), uw huurder heeft dan een opzeg van maximum 6 maand om eruit te vertrekken, zelfde redenering als hierboven: Stuur je de opzeg op 15 oktober, dan start deze op 1 november en moet de huurder er ten laatste 1 mei uit zijn. Maar zoals hierboven gezegd, wil de huurder eerder vertrekken kan hij daarna zelf ook een opzeg doen mits opzegtermijn van 3 maand.
Laatst gewijzigd door vverbeke op 02 okt 2013 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

vverbeke

#6 , 02 okt 2013 09:49

Bovenstaande overigens mits het over een contract van 9 jaar gaat (de klassieke 3-6-9), een contract van bepaalde duur (max. 3 jaar) is een heel ander verhaal.

bosprocureur

#7 , 02 okt 2013 10:04

is het niet zo dat in dit specifiek geval (opzeg voor eigen bewoning) de huurder, na de opzeg door de eigenaar -toekomstige bewoner, een tegenopzeg kan geven van één maand, zonder enige schadevergoeding?

Vandebos

#8 , 02 okt 2013 10:27

Dat klopt. Bovendien doet een tegenopzeg geen afbreuk aan de schadevergoeding die de huurder kan eisen mocht de eigenaar niet minstens twee jaar in het pand blijven wonen.

Terug naar “Kopen”