Kosten ziekenfonds

jamai1986
Topic Starter

Kosten ziekenfonds

#1 , 02 okt 2013 11:27

Een vriend van mij is een aantal jaren geopereerd aan zijn schouder, waardoor hij werkonbekwaam was. Hij heeft toen rechtmatig een uitkering van de mutualiteit ontvangen en pas later nadien de werkzaamheden hervat. Sinds kort heeft hij een brief ontvangen dat er een vonnis uitgesproken zou zijn via de rechtbank dat hij onrechtmatig uitkeringen van de mutualiteit ontvangen heeft. Deze voorgaande brieven heeft hij niet ontvangen en zijn blijkbaar naar een vorig adres gestuurd. Nu is hij inderdaad in fout omdat het juiste adres niet werd aangepast, dus eigenlijk heeft hij in hun ogen niet tijdig gereageerd. Maar de uitkeringen waren wel rechtmatig. Het bedrijf waar hij werkzaam voor was is nu failliet dus daar kan hij geen gegevens meer opvragen. Nu kan ik begrijpen dat hij de dossierkosten en proceskosten van de rechtbank moet betalen, maar als hij dat inderdaad rechtmatig ontvangen heeft kunnen ze hem dit bedrag (gaat over meer dan 4000€ in totaal) toch niet aanrekenen? Volgens hen moet hij alles betalen, maar ja zij zeggen dit automatisch om zoveel mogelijk te kunnen krijgen. Zij beweren dat hij maar sneller moest gereageerd hebben. Kan dit zomaar? En zoniet, wat kan hij doen om dit verder uit te zoeken of eventueel een klacht neer te leggen? Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 okt 2013 12:04

Hij heeft nagelaten zijn adresgegevens tijdig aan te passen. Dat speelt geen rol voor het ontvangen van de uitkeringen, want die komen op een rekeningnummer en niet op een adres.
Tegen wie zou hij klacht willen indienen? Tegen zichzelf, wegens het nalaten van een adresverandering door te geven?

jamai1986
Topic Starter

#3 , 02 okt 2013 12:08

ja dat is inderdaad correct. Hij is zelf in de fout geweest zijn adres niet aan te passen, maar de uitkeringen heeft hij wel rechtmatig ontvangen want hij was werkonbekwaam, maar doordat hij die brieven pas onlangs gezien heeft en vonnis uitgesproken is verwachten ze dat hij die uitkeringen ook terugvodert. Hij begrijpt dat rechtbankkosten voor eigen rekening zijn maar iets waar hij recht op heeft zouden ze toch niet mogen terugeisen?

Reclame

JPV

#4 , 02 okt 2013 16:12

als het bedrijf failliet is, moet hij zich richten tot de curator. Zo heb ik al info voor een faillissement van 20 jaar geleden kunnen bekomen.

Heeft hij zijn verandering van verblijfplaats niet aan het stadhuis/politie/... laten weten? Mutualiteiten krijgen via het rijksregister automatisch het nieuwe adres door, dus er is imho iets meer mis.

Wat is de basis van de terugvordering? Waarom vordert met andere woorden de mutualiteit het bedrag terug?

jamai1986
Topic Starter

#5 , 02 okt 2013 16:27

Bedankt voor de info! Ik denk dat hij inderdaad zijn adres niet aangepast heeft. Zij beweren nu dat er een vonnis is uitgesproken waarop hij niet gereageerd heeft en dus zou hij dat geld van de mutualiteit toch moeten betalen beweren ze maar volgens mij kan dat niet. Maar ja waar kan je hierover terecht en hoe kan je dat oplossen?

JPV

#6 , 02 okt 2013 18:01

Bedankt voor de info! Ik denk dat hij inderdaad zijn adres niet aangepast heeft. Zij beweren nu dat er een vonnis is uitgesproken waarop hij niet gereageerd heeft en dus zou hij dat geld van de mutualiteit toch moeten betalen beweren ze maar volgens mij kan dat niet. Maar ja waar kan je hierover terecht en hoe kan je dat oplossen?
Vraag naar het vonnis waarop ze zich baseren voor de terugbetaling

j.demoor

#7 , 04 okt 2013 08:17

Uw vriend werd terecht gedagvaard op het adres waarop hij toen ingeschreven was in de bevolkingsregisters,ook al woonde hij daar niet meer..

“Art.35 .Indien de betekening niet aan de persoon kan worden gedaan, geschiedt zij aan de woonplaats ....Het afschrift van de akte wordt ter hand gesteld aan een bloedverwante, aanverwante, dienstbode of aangestelde van de geadresseerde....Art. 36.§ 1. Voor de toepassing van dit Wetboek wordt verstaan onder :1° " woonplaats " : " de plaats waar de persoon in de bevolkingsregisters is ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf "...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

“Art.1048.De termijn om verzet aan te tekenen is één maand te rekenen vanaf de betekening van het vonnis”(Ger.W.).

Onderzoek of het vonnis aan uw vriend betekend werd op zijn ‘woonplaats’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”