Co-ouderschap en omgangsregeling kind op school bij mama

butterfly2013
Topic Starter

Co-ouderschap en omgangsregeling kind op school bij mama

#1 , 08 okt 2013 22:59

Hallo!

Mijn stiefdochtertje (bijna 3j) gaat sinds september naar de kleuterklas waar haar mama les geeft. Mijn vriend wilde graag een andere school ,maar omdat de mama dit echt graag wilde heeft hij hier toch in toegestemd onder voorwaarden. (bepaald via mail en ondertekend op papier)

Er geldt een verblijfsco-ouderschap 50/50. 1 week bij de mama en 1 week bij de papa.

Het volgende doet zich nu voor: ondanks afspraken dat de mama niet naar haar kind gaat tijdens speeltijden of middagen in de week van de papa, blijft ze dit toch doen. Op zich zou dit geen probleem zijn, maar het kindje heeft echt een grote nood aan structuur en van de moment dat er iets afwijkt raakt ze in paniek of wordt ze droevig.

We krijgen dus uitspraken als:
"daarstraks is mama een kusje komen geven, en ik heb geweend want ik wilde mee naar mama huisje"
"mama is mijn couscous komen proeven en vindt het warm lekkerder dan koud" (middageten, kind kwam thuis en wilde snel haar resterende couscous opeten omdat ze dat toen niet meer durfde)
"mama zegt dat ik nog maar heel even bij papa moet blijven en dat ik dan terug naar mijn mama kan"
--> Elke week is het wel een paar keer dat ze geweend had want mama was een kusje komen geven zoals ze zelf zegt tegen ons.

Ook was mijn stiefdochtertje een keertje ziek en reeds om 10u30 kreeg mijn vriend telefoon of alles wel oke was met haar. (afspraak met de dokter was 10u10 en de school was reeds verwittigd dat we naar de dokter gingen, wij laten altijd dezelfde dag iets weten als ze naar de dokter is gemoeten ofzo.)

Op zich krijgt de papa niet dezelfde mogelijkheid tot informatie op deze manier en zeker niet op dezelfde omgangsregeling ookal is dit vastgelegd en bevestigd in hun EOT.

Maar het grote probleem is dat wanneer zij bij ons is, dan is ze super lief, heel gelukkig, maar haar mama wil dat precies niet. Wij gaan ook heel bewust met haar om en zullen NOOIT een slecht woord zeggen bij haar of tegen haar over haar mama of oma of dergelijke omdat wij het heel belangrijk vinden om zo een klein kindje niet extra te belasten. Omgekeerd gebeurd dit wel, maar wat dat betreft blijven wij eerlijk en fair doorgaan (beter op de lange termijn).

Wat wij, en dus vooral de papa, niet willen is dat de mama haar ziet tijdens zijn week op haar werk en dat ze zich daar ook aan houdt. Net omdat er veel slechte dingen worden gezegd tegen het kindje. We merken dat aan haar uitspraken als papa heeft mij achtergelaten, papa komt nooit meer terug, "mijn naam" is een trut, een dikzak enzoverder terwijl zij ons knuffelt en kusjes geeft en gewoon echt altijd vrolijk is.

Is er iets dat we kunnen doen aangezien zij zich in feite niet houdt aan de omgangsregeling? Gewoon zeggen tegen haar dat het duidelijk wordt dat dit echt niet kan op basis van de wet? We willen ook geen rechtzaak en heel het gedoe, gewoon het beste voor haar...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
butterfly2013
Topic Starter

#2 , 08 okt 2013 23:00

Even ter info, de mama werkt op de lagere school en dat is een andere blok dan de kleuterschool.

Turaki

#3 , 08 okt 2013 23:04

Is de omgangsregeling door de rechter bekrachtigd? Zoniet toch laten doen, uw mogelijkheden om deze af te dwingen zijn anders maar heel beperkt.

Reclame

butterfly2013
Topic Starter

#4 , 08 okt 2013 23:11

De EOT waarin de omgangsregeling week om week van vrijdag tot vrijdag staat is door de rechter bekrachtigd... is dat voldoende om haar duidelijk te maken dat het dan tegen de regels is dat ze werkt?

Turaki

#5 , 08 okt 2013 23:22

Staat daar ook alles in betreffende contact op school?

butterfly2013
Topic Starter

#6 , 08 okt 2013 23:26

Nee toen ging ze nog niet naar school. Wel gewoon een blad beiden ondertekend in maart vorig jaar als voorwaarde dat de papa dan toestemming geeft voor naar die school te gaan.

Enkel dat ze verblijfs en gezagsco-ouderschap hebben. Van vrijdag 18u - vrijdag 18u erna.

Meer details moet ik eens nagaan (ik ken ook niet alles van buiten :) ).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 okt 2013 00:19

regels waaraan school zich dient te houden :
Misschien toch eens aan de school zeggen dat het tussenkomen van een ouder tijdens de periode van de andere niet gepast is.
Het is trouwens niet gepast dat een leerkracht zich tijdens de werkuren gedraagt als ouder.

http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;

Mochten ze nog problemen hebben dan zal uw vriend eens een goed gesprek moeten hebben met zijn ex.

Vanaf volgend jaar eventueel een andere school zoeken die neutraal staat tegenover BEIDE partijen.

Terug naar “Echtscheiding”