Overdracht huis/sleutels ism deurwaarder?

LeenVR
Topic Starter

Overdracht huis/sleutels ism deurwaarder?

#1 , 09 okt 2013 12:26

Hallo,
Zal proberen de situatie te schetsen tot op heden.
Heb een huisje gekocht en het verlijden vd akte was 28 juni, de toenmalige eigenaars mochten daar blijven wonen zonder huur te betalen tot 31 oktober. Op 1 november dienen ze de sleutels af te geven.
Onderts vroegen ze of ze nog een week extra mochten verblijven (tot 11/11 !! ) waarop ik toen antwoordde dat dit kon, mits een financiele tegemoetkoming. Dit willen ze dus niet en daarom wens ik hen een email te versturen dat ik op donderdag 31 okt 2013; 20.00 hrs zal langskomen, verwachtende dat de woning leeg zal zijn, we samen de meters vd nutsvoorzieningen noteren en dat zij de sleutels afgeven, zodat ik op 1 november aan de slag kan.

Nu ben ik echter niet zeker dat de woonst op 31 oktober leeg zal zijn en wil een deurwaarder inschakelen.
Probleem is natuurlijk dat 1 november een feestdag is en er op die dag geen GDW zal te vinden zijn.

Heb ik het recht om de vorige eigenaars het pand te laten verlaten op donderdag 31 oktober ?

Alvast bedankt voor uw advies

Groetjes
Leen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 09 okt 2013 13:35

er zijn ook deurwaarders die op zondag/feestdag willen werken. Het enigste ze niet op een zondag of feestdag mogen doen, is het afgeven van een exploot. Maar hier gaat het over een vaststelling. Natuurlijk zal hij 'iets' duurder zijn op een feestdag.
Verder verteld u zelf : Op 1 november dienen ze de sleutels af te geven.
Vroeger hoeft dus niet. Later mag.

bartvdv

#3 , 09 okt 2013 13:42

Als ze de sleutel niet afgeven op de opgegeven datum, sta je even ver. Dus kan je je de kost van de deurwaarder beter uitsparen.
Je kan hen namelijk niet zomaar buitenzetten.

Reclame

Turaki

#4 , 09 okt 2013 15:38

Hangt af van wat er in de akte staat. Wij hadden een gelijkaardige situatie, waarbij in de akte was opgenomen dat een deurwaarder mocht overgaan tot uitzetting op vertoon van de akte, dus zonder rechtszaak, op de dag volgend op de laatste dag dat de vorige eigenaars er mochten wonen. Gelukkig niet nodig gehad, maar wel voorzien. Lees dus goed uw akte hierover na.

Kosten deurwaarder moet u voorschieten, maar kan u terugvorderen achteraf.

LeenVR
Topic Starter

#5 , 09 okt 2013 16:27

Dit staat er in de akte:
VOORWAARDEN
1. Partij anderzijds bekomt de volle eigendom van het goed vanaf heden. Het genot en vrij gebruik van het goed komt toe aan partij anderzijds te rekenen vanaf 1 november 2013. Het goed mag verder mogen bewoond worden door partij enerzijds zonder dienaangaande enige vergoeding verschuldigd te zijn en dit tot uiterlijk 1 november 2013.
Indien partij enerzijds het goed niet heeft verlaten uiterlijk op 1 november 2013, kan de koper haar doen uitdrijven door elke gerechtsdeurwaarder op zicht van de grosse van voorliggende notariële verkoopakte die de notaris zal afleveren op eerste verzoek.

LeenVR
Topic Starter

#6 , 09 okt 2013 16:31

Als ze de sleutel niet afgeven op de opgegeven datum, sta je even ver. Dus kan je je de kost van de deurwaarder beter uitsparen.
Toch wel, zie mijn voorgaand antwoord :wink:

'Probleem' is dat ik dit niet wens te doen, maar heb mijn twijfels of ze wel daadwerkelijk hun boeltje zullen gepakt hebben :?

Toen ik vroeg om een financiële tegemoetkoming, zodat ze een weekje langer konden blijven, hebben ze dit ook afgewezen, dus jah ...

KimSe

#7 , 09 okt 2013 16:36

Om vlug op de bal te kunnen spelen vraag je dus misschien best al een grosse op bij je notaris...
Je zal hiervoor moeten betalen maar zal nog meevalen (afhankelijk van de omvang van je akte)

LeenVR
Topic Starter

#8 , 09 okt 2013 18:08

wat is een grosse ?

edit: gevonden 8_)

Terug naar “Kopen”