Provisie onvoldoende

angell
Topic Starter

Provisie onvoldoende

#1 , 09 okt 2013 20:12

hallo allemaal,
ik heb een korte vraag en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik heb een paar maanden geleden een huis aangekocht, we hebben de akte ondertekend en het geld voor het huis overschreven nu krijg ik van de notaris te horen dat de provisie van de overschrijving van de akte te laag was en of ik niet 350 euro extra kan storten op hun rekening nu is mijn vraag is dit normaal?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 okt 2013 22:35

Nee, dat is niet normaal bij een aankoop. Voor de verkopende partij is het normaal dat die een provisie moet betalen voor allerhande opzoekingen. De kopende partij krijgt de afrekening bij de akte en op dat moment weet de notaris perfect hoeveel de koper moet betalen. Dit is een onderdeel van zijn job.

KimSe

#3 , 10 okt 2013 10:31

... nu krijg ik van de notaris te horen dat de provisie van de overschrijving van de akte te laag was en of ik niet 350 euro extra kan storten op hun rekening ...
Een notariële akte wordt overgeschreven op het hypotheekkantoor.
Bij de ondertekening van de akte raamt de notaris deze kosten aan de hangt van de omvang van de akte.
Nu is 350,00 euro wel enorm veel hoor... dan moet je al een akte hebben van 30-40 pagina's volgens mij... Ofwel héél veel bijlagen (bouwplannen, opmetingsplannen)

In ieder geval zul je dit zelf kunnen controleren: Op je eigendomstitel zal achteraan een stempel terug te vinden zijn van het hypotheekkantoor. Op deze stempel staat een detail van de kosten.

In ieder geval: het te veel betaalde zul je kunnen terugkrijgen...

Reclame

angell
Topic Starter

#4 , 10 okt 2013 18:50

Dat is het probleem ik zou in deze maand al mijn papieren ontvangen, nu hoor ik dat ik eerst extra moet betalen ik voel mij een beetje in de klem want ik neem aan zolang ik hun het extra geld niet stort ze de rest van de papieren niet afgeven.
tot nu heb ik ontvangen een attest waarin staat dat ik het goed aangekocht heb zodat ik mij kon inschrijven in de gemeente.
5 pagina's waarin het goed omschreven is zoals hoeveel meter enz enz ondertekend door mij en de vorige eigenaren.
en drie blaadjes betreft de hypothecaire lening dat is alles.
deze blaadjes in totaal zijn 13 stuks.
Dus wat nu?

jvdp
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 okt 2013 20:41

In tegenstelling tot wat hierboven door iemand wordt geantwoord: de opzoekingen zijn ten laste van de koper, dit zijn de aktekosten. Enkel de kosten verbonden aan de leveringsplicht zijn ten laste van de verkoper (bodemattest, stedenbouwkundig uittreksel of inlichtingen...). De overschrijving op het hypotheekkantoor valt niet onder de aktekosten maar wordt normaal gezien afzonderlijk vermeld op de afrekening. Voor een normale aankoop van een huis zal dat een bedrag rond de 250 à 300 euro zijn. Het kan inderdaad zijn dat de opgevraagde provisie voor de overschrijving op het hypotheekkantoor te weinig was (in dit geval lijkt het mij eerder dat men ze is vergeten op te vragen). Hoe dan ook: deze kosten zijn ten uwen laste. Provisies voor notarissen zijn zelden 100% correct, soms is er te veel voorzien, soms te weinig. Helaas voor u in dit geval te weinig.

Terug naar “Kopen”