afhouding op loon, niet op loonfiche!

roosmuisje
Topic Starter

afhouding op loon, niet op loonfiche!

#1 , 10 okt 2013 14:07

Dit is een vraag van een (ex) collega Jan van mijn man.
Over 14 dagen kreeg hij een aangetekend schrijven met een 1e verwittiging. Het ging over het privé gebruik van de firma wagen. De wagen mag dus niet privé gebruikt worden en er staat een boete van 500€ tegenover. Al de werknemers hebben hiervoor een car policy ondertekend.
Op Jan zijn loonfiche van september staat er bij Netto te betalen 1295€. Er staat nergens iets vermeld van afhoudigen ofzo. Toch is er maar 795€ op zijn rekening gestort. Dus gaan we ervan uit dat die 500€ er vanaf is gehouden.
Mag de werkgever dit doen? Er is maar 1 verwittiging geweest en er staat niet op zijn loonbon waar die 500€ naartoe is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007

#2 , 10 okt 2013 16:13

staat er geen detail op de loonfiche?
bruto min afhoudingen = netto?

roosmuisje
Topic Starter

#3 , 10 okt 2013 20:09

Er staat bij de omschrijvingen nergens iets anders vermeld. We hebben de loonfiche vergeleken met enkele van vorige maanden.
En net daarmee vinden we dat er iets niet correct is.

Reclame

Jef 007

#4 , 10 okt 2013 20:47

uw loonfiche zal toch meer bedragen bevatten dan uw nettoloon

roosmuisje
Topic Starter

#5 , 10 okt 2013 21:43

Ja idd er staat meer op dan enkel zijn netto loon. Volgende omschrijvingen staan er op:

basis mobiliteitsvergoedig
Gewone prestaties
TOTAAL BRUTO
- RSZ werknemer
Mobiliteitsvergoeding
TOTAAL BELASTBAAR
- baremieke voorheffing
TUSSENTOTAAL
Mobiliteitsvergoeding
Maaltijdvergoeding. -ernst.norm
- bijz bijdr. soc. zekerheid/maand
TOTAAL NETTO
NETTO TE BETALEN

ik ben eens gaan kijken in mijn echtgenoot zijn loonfiches. In februari 2013 had hij een politieboete gekregen van 75€. En op zijn loonfiche houden ze die 75€ van zijn loon maar het stat ook zo omschreven op zijn fiche.

Terug naar “Archief”