Levensverzekering

EPT
Topic Starter

Levensverzekering

#1 , 14 okt 2013 20:48

Goeiedag,

Wordt een uitgekeerde levensverzekering van een grootouder als een "daad van aanvaarding" gezien wanneer men voorheen de nalatenschap van een ouder verworpen heeft?

mvg,

ep

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 okt 2013 22:39

Het weigeren van een nalatenschap heeft geen invloed op de uitkering van een levensverzekering van iemand anders.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

EPT
Topic Starter

#3 , 15 okt 2013 12:57

Bedankt voor je antwoord Wanton.
Betaalt men daarop iets zoals successierechten?

Reclame

wanton

#4 , 15 okt 2013 14:01

Indien een verzekering uitbetaald wordt ten gevolge of wegens een overlijden van de verzekerde , moet de begunstigde wel de nodige successierechten daarop betalen. Die verzekering moet dus wel vermeld worden bij de aangifte van nalatenschap.
Toet-anch-Amon

EPT
Topic Starter

#5 , 15 okt 2013 17:15

Melden aan onze belastingen dus?

wanton

#6 , 15 okt 2013 20:44

Men zal een fiscale fiche ontvangen voor de belastingaangifte , maar ook dient men het bedrag aan te geven in de nalatenschap voor de successierechten.
Toet-anch-Amon

zertyx
Juridisch actief: Ja

#7 , 16 okt 2013 20:51

Ik meen dat het niet dient te worden aangegeven indien er vroeger door de verzekerde geen enkele verzekeringspremie fiscaal werd afgetrokken. Daarom dat op het ogenblik van de aftrek het polisnummer vermeld moet worden.

Terug naar “Andere”