wie is in fout bij een frontale aanrijding?

marij84
Topic Starter

wie is in fout bij een frontale aanrijding?

#1 , 14 okt 2013 11:39

Ik heb een frontale aanrijding gehad en stel me de vraag wie in fout is….

zal situatie even schetsen:

Ik was een straat ingereden, dus al voorbij de bocht,want had al een metertje of twee / drie gereden. Stond met mijn banden recht op mijn deel vd baan.
Ik zag een auto naar mij toerijden, ik verschoot ervan en gaf geen gas meer waardoor ik stilstond.
Toen volgende de botsing.

Voor mijn mening reed hij niet volledig op zijn deel vd baan.

Tegenpartij reed frontaal op mij in waardoor ik een stuk achteruit en weg van de baan werd geduwd. Hijzelf is ook een heel stuk verder gegleden.

De plaats waar de aanrijding gebeurde is een straat waar twee auto’s naast elkaar kunnen rijden. Dus normaal gezien als de andere op zijn deel vd baan had gereden , zou er geen aanrijding mogen gebeurd zijn. (er zijn geen stippellijnen op de weg geschilderd)

wie zou in fout zijn ? want hoor verschillende dingen :s

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 14 okt 2013 11:42

Als er voldoende plaats is om elkaar te passeren, is het voertuig dat niet voldoende rechts reed in fout.

marij84
Topic Starter

#3 , 14 okt 2013 11:58

Voor zover ik mij kan herinneren kon ik echt niet nog meer rechts rijden , want dan zat ik tegen geparkeerde auto's

het is nipt in die straat om met twee naast elkaar te rijden, maar het lukt wel.

Politie heeft vanalles opgemeten maar weet niet hoe ze gaan uitmaken wie juist ni fout is
omdat beide auto's een stuk verder zijn weggegleden

Hij heeft mij een stuk achteruit en weg van de baan geduwd
en hij zelf is nog een stuk verder dan mij gegleden

Beiden geen getuigen.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 okt 2013 12:05

Maar er stonden geparkeerde wagen, die je voorbij stak??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

marij84
Topic Starter

#5 , 14 okt 2013 12:14

er stonden auto's langst de zijkant van de baan (op parkeerplaatsen)
(rechts naast mijn baanvak dus)

de moment dat ik tegenpartij zag aankomen, heb ik geen gas meer gegeven (dus stond zo goed als stil)
ik kon geen kant meer uit
op de foto is ook te zien dat het om een frontale aanrijding gaat en dat de linkervoorkant vd auto meer kapot is dan de rechtervoorkant

ook is het niet heel ver van de hoek gebeurd, want hij heeft mij zover achteruit geduwd dat ik terug op de hoek van de straat stond (maar dan dwars)

mijn mening is dat als de andere iets meer opzij had gereden (meer naar zijne kant) dan had er niets gebeurd
maar ja... ik ben geen agent of expert of ...

Lanox

#6 , 14 okt 2013 12:23

Kan u eens een link van streetview van de plaats posten?

marij84
Topic Starter

#7 , 14 okt 2013 12:43

https://maps.google.be/maps?hl=nl&tab=wl&authuser=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Hopelijk kan je het zien.
de juiste straatnaam van het ongeval is dus Tjalkstraat
daar waar de blauwe vrachtwagen geparkeerd staat op de streetview
rechts op het voetpad staat er een lantaarnpaal, daar waar de schaduw van die lantaarn valt, daar iets voorbij die plaats is het op de baan gebeurd
(als je een beetje kan volgen met mijn uitleg)

marij84
Topic Starter

#8 , 14 okt 2013 12:45

https://maps.google.be/maps?q=antwerpen ... 2,270,,0,0" onclick="window.open(this.href);return false;

rechts op het voetpad staat er een lantaarnpaal, daar waar de schaduw van die lantaarn valt, daar iets voorbij die plaats is het op de baan gebeurd

marij84
Topic Starter

#9 , 14 okt 2013 12:46

https://maps.google.be/maps?q=antwerpen ... 2,270,,0,0" onclick="window.open(this.href);return false;

marij84
Topic Starter

#10 , 14 okt 2013 12:47

oei blijkbaar iets fout gegaan met te posten
de laatste is de juiste denk ik
bij de andere werkt de link niet zoals het moet

ddanck
Contacteer: Website

#11 , 14 okt 2013 18:55

Maar er stonden geparkeerde wagen, die je voorbij stak??
Stilstaande auto's kan men wettelijk gezien niet voorbijsteken. Inhalen geschiedt enkel ten aanzien van voertuigen die in beweging zijn.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Lanox

#12 , 15 okt 2013 10:32

Ik zie daar nergens parkeervakken. Misschien dat die er ondertussen wel gekomen zijn.

Stonden er auto's aan beide zijden geparkeerd?

Turaki

#13 , 15 okt 2013 10:35

Heb het nog eens goed bekeken, en volgende is van toepassing:

-Voorrang van rechts, deze is geldig op de ganse breedte van de rijbaan. De tegenpartij had dus wel voorrang zolang u bezig was met het inrijden van de straat.
-Door de snelheid en positie van de tegenpartij, kan wel worden geargumenteerd dat deze een onvoorzienbare hindernis vormde.

Lightning

#14 , 15 okt 2013 10:42

Artikel 15. Kruisen
15.2. De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.
De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.

Asterx

#15 , 15 okt 2013 10:56

Ik was een straat ingereden, dus al voorbij de bocht,want had al een metertje of twee / drie gereden.
U komt uit de Karveelstraat gereden, slaat rechtsaf de Tjalkstraat in, en rijdt iets meer door naar het midden van de baan doordat er wagens stonden geparkeerd aan de rechtse kant.
Bij het indraaien had u voorrang op het verkeer komende van links.

Tegenpartij bevond zich al in de Tjalkstraat vlakbij het kruispunt van Karveelstraat, reed op normale afstand van het trottior waardoor er voldoende afstand overblijft om elkaar te kruisen.
(of er stonden eveneens voertuigen geparkeerd t.h.v. het kruispunt of net er voorbij, waarop hij anticipeerde)
Tegenpartij kon u niet vroeg genoeg opmerken daar een rij geparkeerde voertuigen zijn zicht belemmerde.

Kan het niet zijn dat u uw voorrang van rechts vlotjes genomen heeft, zonder rekening te houden met tegenliggend verkeer, en de tegenligger met deze situatie verrast werd?

U schrijft dat het ongeval plaatsvond t.h.v. de schaduw van de eerste lantaarnpaal. Lijkt me straf om uw wielen van uw voertuig al recht te hebben als u eerst nog auto's moest voorbij gaan, en daar eveneens het ongeval heeft gehad. Dan was u immers net begonnen met het voorbijrijden van de geparkeerde wagen. Uw wagen werd achterruit geduwd, zonder een andere wagen te beschadigen?
U schrijft ook, ik gaf geen gas en mijn wagen stond stil. Iets later schrijft u, ik stond bijna stil Hieruit kan ik afleiden dat uw voertuig nog in beweging was, en mogelijk nog meer in het pad van uw tegenligger kwam.

Kan u de genomen foto van het ongeval posten?

Edit: was bezig met post voorralleer bovenstaande reacties verschenen.

Terug naar “Verkeersongevallen”