studio te huur

floske
Topic Starter

studio te huur

#1 , 07 jan 2008 20:46

Zit met een probleem en vraag me wel af of dit alles wettelijk is.
Mijn zoon heeft 1,5 jaar in een studio gewoond. In sep heeft hij zijn contract verlengd voor 1 jaar. Maar nu heeft hij de huur van zijn studio opgezegd omdat hij bij zijn vriendin is gaan wonen. Ik heb het immo kantoor gevraagd wat we moesten doen. Ze antwoorde als je zelf een huurder kan vinden moet je 1 maand huur betalen + 21 % zoniet moet hij blijven huur betalen tot zijn contract ten einde loopt in sep zegde ze.
Dus ik doe alle moeite en zet de studio te huur op t internet. Er melden zich veel kandidaten aan die geinteresseerd waren dus ik stuur ze door naar dat immo kantoor. Tegen de ene zegt ze dat ze de juiste prijs nog niet weten , tegen een andere zeggen ze dat het nog niet officieel te huur staat alhoewel ze deze namiddag daar een verhuurbrief zijn komen hangen. Er waren ook nederlanders geinteresseerd en toen die mensen belden naar dat kantoor zeiden ze dat ze liever niets met hollanders wilden te maken hebben. Nu is mijn vraag het is duidelijk dat ze ons nog maanden willen laten opdraaien wegens het opzeggen van dat contract maar kan dit zomaar ook al heb ik verscheidene mensen die het willen huren?? Ze verlangd ook van mij dat ik me 2 avonden in de week vrij maak om de geintresseerden rond te leiden. Nu vraag ik me af kan zij dat het is toch hun brief die aan het raam hangt en het zijn zij toch die beslissen wie wel , wie niet? Nu heb ik van iemand gehoord dat ze max maar 3 kandidaten kunnen weigeren die ik doorstuur om te huren; Is dit zo? Ik had er graag een antwoord op gekregen, want die zijn deftig met ons voeten aan t spelen denk ik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
floske
Topic Starter

#2 , 08 jan 2008 09:20

Kan er mij aub iemand antwoord geven op mijn vraag hierboven.
Want wij weten echt niet wat te doen

j.demoor

#3 , 09 jan 2008 10:24

Ik ga ervan uit dat uw zoon de studio huurde als hoofdverblijfplaats,zodat ze onder toepassing valt van de Woninghuurwet 20 februari 1991.

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.Zij kan slechts eenmaal,enkel SCHRIFTELIJK...worden verlengd...niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging...de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5...”(Woninghuurwet 20 februari 1992).

Ik ga ervan uit dat ‘In sep heeft hij zijn contract verlengd voor 1 jaar‘ SCHRIFTELIJK is gebeurd.

‘Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.’ houdt in dat zij niet voortijdig opzegbaar is en “Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken,zijn de bepalingen van deze afdeling van DWINGEND recht.”(Woninghuurwet).

‘Art.9,al.1 en 2,is een dwingende bepaling ten gunste van de werknemer,maar niet ten gunste van de werkgever.Hieruit volgt dat bij ontstentenis van geschrift de werkgever deze wetsbepaling niet mag inroepen om te vorderen dat de voor een bepaalde tijd gesloten arbeidsovereenkomst zou worden beschouwd als een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur‘[Cass. 22 januari 2007(Van Den M./W.J.),R.W.2007-08,612-613].

Hieruit kan afgeleid worden dat van een dwingende bepaling die de huurder beschermt niet ten gunste van de verhuurder contractueel mag afgeweken worden doch wel ten gunste van de huurder.

Onderzoek dus in de tekst van uw huurovereenkomst of deze een vervroegde opzegmogelijkheid voorziet en onder welke voorwaarden.Is dit niet het geval dan kan de huurovereenkomst enkel vervroegd beëindigd worden met WEDERZIJDSE toestemming.

De verhuurder kan dan zijn toestemming afhankelijk maken van het aanbrengen door de huurder van een GESCHIKTE nieuwe huurder.Indien de verhuurder een kandidaat-huurder WILLEKEURIG ongeschikt verklaart,wend u dan tot de Vrederechter.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

floske
Topic Starter

#4 , 09 jan 2008 21:27

Bedankt voor je antwoord. k ga alles eens goed nalezen nogmaals bedankt

Terug naar “Huren”