Tweede verblijf

Dori
Topic Starter

Tweede verblijf

#1 , 08 jan 2008 01:10

Ik verhuur een studio als Tweede verblijf aan een man alleen.De eerste 2 maanden heeft hij correct betaald.Doch nu komt hij met smoesjes af dat het pand niet in orde is en dat hij mij proces zal aandoen omdat hij een longziekte heeft opgedaan.Ik krijg telefoontjes van hem waarin hij me bedreigd naar de huurdersbond te stappen.Bovendien komt hij snachts laat thuis en slaat met de deuren en loopt hard op de trappen zodat de medehuurders er wakker van worden.Hij belt ook aan mijn deur snachts.
Ik woon (als alleenstaande vrouw)in hetzelfde gebouw en heb er dus ook last van.Ik voel me geterroriseerd...
Alle anders huurders(er zijn 5 studio's) klagen over hem.Ik kreeg ook een brief van electrabel dat er niemand in die studio woont.Dus betaald hij ook niet voor gas en electriciteit
Zijn adres staat hier dus niet .Het is zijn tweede verblijf.
Ik heb hem in brief gevraagd de woning te verlaten,daar hij hier toch niet gelukkig is.
Kan ik andere sloten opzetten zodat hij niet meer in zijn studio kan??
Hij heeft een huurcontract van een jaar.
Hoe krijg ik hem zo rap mogelijk buiten?

bedankt...Dori

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 09 jan 2008 10:23

De (ver)huur van een studio als tweede verblijf valt niet onder toepassing van de Woninghuurwet 20 februari 1991,maar wel onder het gemene huurrecht.

“Art.1737.Indien de huur bij GESCHRIFT is aangegaan, eindigt zij van rechtswege wanneer de BEPAALDE tijd verstreken is...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De rechtspleging inzake huur en uithuiszetting is omschreven in art.1344bis-septies Gerechtelijk Wetboek(=Ger.W.).

“Art.1344septies.Voor de huur van woningen worden de hoofdvorderingen inzake...de invordering van achterstallige huurgelden of inzake de uithuiszetting verplicht vooraf aan de rechter voorgelegd overeenkomstig de artikelen 731, eerste lid, 732 en 733...”(Ger.W.).

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Ger.W.).

De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.Vraag ze dus onverwijld aan de griffie van het vredegerecht.

“Art.1760.In geval van ontbinding van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt.”(Burgerlijk Wetboek).

Komt geen minnelijke schikking tot stand vorder dan die ontbinding van de huur,inbegrepen het recht de huurder uit te zetten,bij de vrederechter overeenkomstig art.1344bis en volgende Gerechtelijk Wetboek(Ger.W.).

Zie verder http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier.U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier.Adresseer dit na invulling aan de vrederechter van de huurwoning.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Huren”