't is toch iets complexer dan dat
Vooreerst, voor de drie-jaar-regel geldt de datum van domiciliering, niet van aankoop. Maar dan nog zal je er waarschijnlijk wel 3 jaar gedomicilieerd geweest zijn, dus dat zit wel snor
Wat klein beschrijf betreft: je komt in aanmerking als het je enige woning is, en als het KI onder een bepaalde waarde blijft. Dat je daarvoor al een andere woning gehad hebt (maar verkocht), verandert daar niks aan. Dus misschien kom je wel in aanmerking.
Wat je kan meenemen, is het bedrag dat je betaald hebt aan registratierechten bij aankoop van je huidig huis. Wat je nog moet betalen aan registratierechten is het verschil tussen de te betalen registratierechten voor je nieuwe woning, en de meeneembaarheid
Hou wel rekening met het feit dat je geen abattement noch verhoogd abattement (twee "kortingen" op het registratierecht, elk met hun voorwaarden) NIET mag combineren met meeneembaarheid.
Je kan een en ander makkelijk zelf berekenen in de rekenmodules ("aanschafkosten") op
hoeveelkostmijnhuis.be
Een voorbeeld:
Je kocht je vorige huis aan 260000 euro, met klein beschrijf (dus 5% ipv 10%), met abattement en verhoogd abattement.
Dus registratierechten zijn 5% = 13.000 min abattement (750 euro) min verhoogd abattement (1.000 euro) = 11.250 euro.
Aangezien dit het maximum niet overschrijdt, mag je dit volledig meenemen.
Voor je nieuwe woning a 292.000 veronderstellen we nu groot beschrijf (dus 10%), min de meeneembaarheid (11.250 euro) dus 29.200 - 11.250 euro = nog 17950 euro te betalen.
Bij klein beschrijf is dit nog 14.600 - 11.250 = 3.350 euro te betalen.
Hou ook rekening met nog een 4.000 euro erelonen notaris en aktekosten.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand