betwisting verschil offerte / factuur

tomdsmet
Topic Starter

betwisting verschil offerte / factuur

#1 , 18 okt 2013 00:44

Voor onze verbouwing heb ik een aantal gaten laten maken met een diamantboor.
Bij aanvraag offerte (mail) was het exacte aantal gaten nog niet gekend; de offerte gaf een de totaalprijs voor een bepaald aantal gaten & diameter; er zijn bij uitvoering, op mijn expliciete vraag, een aantal extra gaten geboord tov de offerte, daarover geen discussie.
De factuur die nu komt is echter, na correctie voor de extra gaten, relatief veel duurder in verhouding met de offerte.

Wat primeert eigenlijk in zo'n geval? k zou veronderstellen dat hij in een soort evenredigheid ook gebonden is door zijn offerte / ik heb uiteraard slechts een benaderende offerte ontvangen, dus als ik extra gaten laat maken moet ik extra betalen.

Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 18 okt 2013 12:21

Heb je al om een uitleg gevraagd hoe de meerprijs tot stand gekomen is ? Misschien had hij een tweede werk die dag ingepland zodat hij aan "overurentarief" gefactureerd heeft. Misschien heeft jij zich gewoon vergist. Een proportionele meerprijs lijkt mij inderdaad redelijk.

Jef 007

#3 , 18 okt 2013 12:29

factuur dient gedetailleerd te zijn

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2013 12:46

Mogelijk is dat hij ook een nieuwe bijkomende diamantboor diende aan te kopen. Een dergelijke boor is goed voor X aantal gaten, en vroeg jij juist een paar gaten meer, zodat er dus een nieuw boor diende aangekocht.

Vandebos

#5 , 18 okt 2013 15:43

Informeer bij de aannemer naar de reden van het prijsverschil per geboord gat. Kwestie van een duidelijk zicht op het waarom te hebben voor de glazen bol hier wordt bovengehaald.

Turaki

#6 , 18 okt 2013 15:53

Mogelijk is dat hij ook een nieuwe bijkomende diamantboor diende aan te kopen. Een dergelijke boor is goed voor X aantal gaten, en vroeg jij juist een paar gaten meer, zodat er dus een nieuw boor diende aangekocht.
Gaat niet op. Als een aannemer een kraan gebruikt, en net door de werken die hij bij jouw uitvoert zijn kraan net de geest geeft, ga je ook niet een nieuwe kraan moeten betalen. Net zo voor de nagels die hij krom slaat, de compressordarm die breekt, of elk ander stuk dat door gebruik kapot gaat. Prijs bevat de slijtage.

marc mortier

#7 , 18 okt 2013 16:14

In de offerteprijs zit normaal een stuk "afschrijving" op de machines die worden gebruikt. Een offerteprijs is all in.

tomdsmet
Topic Starter

#8 , 18 okt 2013 17:51

Allen bedankt voor uw antwoorden; ik ben al blij dat er geen eenduidige 'niet aan te beginnen' of 'bij voorbaat verloren wegens uitgevoerde werken niet conform offerte' concensus is.

ik heb idd gevraagd naar de reden voor het prijsverschil; hij stuurde daarop zijn 'officiële prijslijst' terug (dat had hij dan beter van in het begin gedaan, als hij die toch heeft) - clou is nu dat ik op basis van die prijslijst ongeveer 20% duurder uitkom met de origineel gevraagde gaten dan zijn offerte - prijs.
Dus: ofwel heeft hij er zich bij zijn offerte wat vanaf gemaakt, ofwel zijn prijs wat laten zakken tov zijn prijslijst om het jobke te hebben.

Turaki

#9 , 18 okt 2013 19:36

Wat stond er juist in uw vraag? Was daaruit duidelijk dat het aantal gaten nog niet vast lag?

Terug naar “Archief”