#7 , 21 okt 2013 02:27
Voor het opstellen van een aangifte van nalatenschap werkt een notaris als vrij beroeper, niet als openbaar ambtenaar. Dit heeft tot gevolg dat de notaris niet gebonden is aan een door de wet vastgelegd honorarium en tevens dat men zich niet verplicht tot een notaris moet wenden om de klus geklaard te krijgen. Het genootschap van notarissen geeft intern wel marges op, maar de notaris moet zich daar niet echt aan houden. (cf. zelfs voor een attest/akte van erfopvolging, waar de notaris mag geacht worden op te treden als openbaar ambtenaar, blijkt de aanbeveling van de Federatie der notarissen 250 euro te bedragen; in praktijk zag ik erelonen variërend tussen 200 en .. 500 euro en houdt men zich zelfs niet meer aan het door de wet opgelegd tarief. - De ontvanger van successierechten levert het attest van erfopvolging GRATIS af als er geen testament of huwelijkscontract is!).
In praktijk zie ik dat een aangifte gemakkelijk rond 1% van het bruto actief van de aangifte kost (voor een aangifte tot pakweg 1 miljoen euro). En dan is het nog maar de vraag of de aangifte echt goed wordt opgesteld. In veel kantoren wordt de aangifte opgemaakt door een klerk, die vaak niet eens jurist is, en bekijkt de notaris de aangifte niet eens...
(Misschien is het wel goed toch even naar de achtergrond te informeren van de persoon/kantoor die u de aangifte zou laten opmaken. In mijn buurt is er bvb. een gepensioneerde ambtenaar die op het kantoor van successierechten heeft gewerkt en die bij een aangifte 'adviseert' voor een 150 euro en die aangiften blijken zeer goed in orde). Tot slot: de aangifte van de nalatenschap valt onder de verantwoordelijkheid van de erfgenamen.
Mag ik vragen waarom u de aangifte liever door een notaris ziet gebeuren? U heeft misschien hiervoor uw redenen?
Maar algemeen gesproken zie ik geen voordelen om een aangifte van nalatenschap door een notaris te laten opstellen, wel integendeel. (Tenzij het een echt ingewikkelde nalatenschap betreft en men er zelf echt niets van kent en men bij niemand met kennis van zaken terecht kan ... ). Een aangifte, opgemaakt door een notaris, is (spijtig genoeg) niet noodzakelijk een garantie voor een correcte aangifte, wel voor een aanzienlijk prijskaartje...