ik xas huurder van een woning als hoofdverblijfplaats. Het huis is verkocht maar de nieuwe eigenaar heeft de huurwaarborg nooit overgedragen. Noch hij, noch de bank hebben mij op de hoogte gesteld van het feit dat de nieuwe eigenaar de huurwaarborg zou moeten vrijgeven. De nieuwe eigenaarheeft mij zelfs nooit zijn huidig domicilieadres meegedeeld.
De vorige eigenaar heeft de waarborg vrijgegeven, maar de bank weigert de vrijgave zonder handtekening van de nieuwe eigenaar. Zoals gezegd heb ik nooit van de bank een schriftelijke kennisgeving van de overdracht gekregen.
Bij de overgave van de sleutels vroeg de nieuwe eigenaar een gedeelte van de waarborg om waterschade te vergoeden waarvoor ik mijns inziens niet aansprakelijk kan gesteld wordeb aangezien het om insijpelend water ging dat van de voorkant van het huis naar binnen drong en de plinten heeft doen wegrotten. Die bevonden zich achter en onder een bed, waardoor ik pas bij het verlaten van het pand de schade kon vaststellen.
Vraag:
Hadden de nieuwe eigenaar en de bank me niet moeten informeren over de overdracht van de huurwaarboorg, meer bepaald het feit, dat de nieuwe eigenaar daarover aan te spreken was?
Kan de eigenaar mij aansprakelijk stellen voor schade als gevolg van een structureel probleem ter hoogte van een buitenmuur (voorkant)