oprichting VZW voor hobbybrouwen

't Vatje
Topic Starter

oprichting VZW voor hobbybrouwen

#1 , 17 okt 2013 09:51

Hoi,

Eventjes de situatie schetsen, wij zijn gewoon vier vrienden die bier willen brouwen voor eigen consumptie.
We hebben nooit de bedoeling om het bier te verkopen maar wel om smaken te verfijnen en dit bier onder ons gratis te verdelen en te proeven.

Het bier brouwen zouden we om de twee maanden bij één van ons vieren willen doen, dat wil zeggen dat er twee maal per jaar bier zou worden gebrouwen bij elke persoon.

Waar we ons echter zorgen om maken is dat we werken met een gasbekken die gekoppeld is aan een gascilinder. Als we dan van het worst case scenario uitgaan zou het kunnen dat dit een ontploffing veroorzaakt waarbij een stuk van het huis en de buren vernietigd word.

Om niet zelf (met ons eigen vermogen) aansprakelijk te zijn zouden we een VZW oprichten. (Momenteel is nog niets opgericht en brouwen we ook niets.)

Nu heb ik onlangs ook wat advies ingewonnen en kun je als bestuurder van een VZW nog steeds aansprakelijk worden gesteld als er iets fout loopt, mijn vraag is nu of dit klopt?

En welk alternatief zou worden aangeraden?

Een alternatief die ik al zelf heb gehoord, is dat we beter op één locatie brouwen en niet bij ons vier en dit dan via de familiale verzekering doen, waarbij we aan de verzekering melden dat we dit bier brouwen maar dan heb ik hier mijn bedenkingen bij want stel dat ik in de zomer een gasbarbecue heb en elke week = 12 weken lang barbecue.

Ook daar kan net hetzelfde gebeuren.

Of is een VZW oprichten dan toch een goed idee?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 19 okt 2013 20:47

De vzw zal een "evenementenverzekering" moeten afsluiten om zich in te dekken tegen derdenschade telkens er gebrouwen wordt. Een bestuurder van een vzw kan wel degelijk aansprakelijk gesteld worden als hij niet als een goede bestuurder gehandeld heeft (maw alle vereiste verzekeringen afgesloten hebben, ...)

Dit is gewoon iets voor de brandverzekering van het onroerend goed alwaar gebrouwen wordt. Check desnoods eens met je makelaar doch één of enkele gasflessen (van bv 13kg) om bv 50l brouwsel op te warmen is nu ook niet echt ongebruikelijk.

't Vatje
Topic Starter

#3 , 22 okt 2013 13:29

Bedankt voor het antwoord, we zullen dan elk onze brandverzekering eest eens contacteren en/of ons verzekeringskantoor maar een VZW oprichten zal dan niet noodzakelijk zijn wellicht.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”