Bijbetalen belastingen

Amy1984
Topic Starter

Bijbetalen belastingen

#1 , 23 okt 2013 11:38

Waarschijnlijk een belachelijke vraag, maar is het bedrag dat je moet bijbetalen aan de belastingen zelf aftrekbaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 23 okt 2013 11:51

Slechts weinig vragen die belachelijk zijn ;).

Nee, dat (als je het over personenbelasting hebt) is niet aftrekbaar om de volgende reden: het bedrag die je moet betalen is de afrekening wat er teveel/te weinig is betaald gedurende het jaar. Van je loon (neem nu 2000 euro belastbaar) wordt er bvb 500 euro/maand afgehouden voor bedrijfsvoorheffing. Dat geld gaat in een fictief spaarpotje. Op het einde van het jaar wordt alles samengeteld en daarna moet je je belastingen invullen. Dan krijg je het volgende: LOON 24000 (12x2000), BEDRIJFSVOORHEFFING 6000 (12x500).

De belastingen berekent dan hoeveel je belastingen écht moest betalen op die 24000 euro loon en dan kan het zijn dat:
- je eigenlijk 8000 euro moest betalen en dus 2000 euro te weinig betaald hebt
- je eigenlijk 6000 euro moest betalen en niks moet bijbetalen noch terugkrijgt
- je eigenlijk 4000 euro moest betalen en dus 2000 euro terugkrijgt

in geen enkele situatie kan je iets aftrekken of extra laten belasten.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 okt 2013 13:25

En hierbij zijn de meeste mensen blij als ze iets terugkrijgen, terwijl je financieel gezien het beste af bent als je moet bijbetalen. In het laatste geval beschikte je dan immers tijdens het jaar over meer geld (dat interesten zou kunnen opbrengen) dan wanneer je geld zou terugkrijgen (in dat geval beschikte de belastingen over jouw geld, en bracht dit dus interesten op voor de staat ipv voor jou).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

denlowie

#4 , 23 okt 2013 13:27

Bij een vennootschap word dit bij de verworpen uitgaven geboekt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Amy1984
Topic Starter

#5 , 23 okt 2013 17:19

Thx!

WP002

#6 , 24 okt 2013 00:38

En hierbij zijn de meeste mensen blij als ze iets terugkrijgen, terwijl je financieel gezien het beste af bent als je moet bijbetalen.
Idd, en elke keer als ik dat zeg verklaren ze me voor gek.

JPV

#7 , 24 okt 2013 06:51

klopt dan ook niet altijd. Ik moet standaard betalen (niet veel, een tiental euro's), maar door allerlei belastingsaftrekken waarvoor ik specifiek uitgaven doe, krijg ik veel terug (>8000 euro). Die voorafbetalingen zijn feitelijk correct, het terugkrijgen is een extraatje.

Het zou voor mij onmogelijk zijn om te moeten bijbetalen, tenzij ik al die belastingsaftrekken laat liggen. Financieel ben ik dus zeker best af om iets terug te krijgen :).

Gebruiker21

#8 , 24 okt 2013 09:12

maar door allerlei belastingsaftrekken waarvoor ik specifiek uitgaven doe, krijg ik veel terug (>8000 euro). Die voorafbetalingen zijn feitelijk correct, het terugkrijgen is een extraatje.
In principe zou je de aftrek van de belastingen reeds moeten kunnen verrekenen op het moment dat je die specifieke uitgave doet. Alles wat je terugkrijgt, krijg je in principe na datum terug, terwijl de uitgaven wel vorig jaar gedaan zijn. Ook hier beschikt de staat dus maanden over geld waar je recht op hebt...

Anyway, puur "psychologisch" gezien, is het uiteraard wel leuk als je op een bepaald moment ene paar duizend euro terugkrijgt, uiteraard...

Ik wacht trouwens nog steeds op mijn aanslagbiljet. Toevallig nog mensen hier die dit nog niet gekregen hebben?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#9 , 24 okt 2013 09:20

er zijn nog een 4 miljoen mensen die hun belastingsbrief niet gekregen hebben ;).

Gebruiker21

#10 , 24 okt 2013 10:31

er zijn nog een 4 miljoen mensen die hun belastingsbrief niet gekregen hebben ;).
Damn, dan zijn al mijn vrienden, kenissen en familie blijkbaar bij die andere 6 miljoen... Tegen wanneer zou je deze ten laatste moeten krijgen? Ik zou een kleine €3000 terugkrijgen, en zou dat geld eind dit jaar goed kunnen gebruiken... 'k zal er maar niet te fel op hopen, waarschijnlijk :-(

denlowie

#11 , 24 okt 2013 11:29

Damn, dan zijn al mijn vrienden, kenissen en familie blijkbaar bij die andere 6 miljoen... Tegen wanneer zou je deze ten laatste moeten krijgen? Ik zou een kleine €3000 terugkrijgen, en zou dat geld eind dit jaar goed kunnen gebruiken... 'k zal er maar niet te fel op hopen, waarschijnlijk :-(

De boekhouders hebben voor hun klanten nog tijd tot eind oktober voor de aangiften binnen te doen laat staat ze uit te betalen !

roharro

#12 , 24 okt 2013 12:43

Aanslagbiljet moet voor eind juni 2014 toekomen. Nog een zee van tijd dus.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#13 , 24 okt 2013 13:26

De boekhouders hebben voor hun klanten nog tijd tot eind oktober voor de aangiften binnen te doen laat staat ze uit te betalen !

De particulieren die een eigen boekhouder hebben, zijn niet zo dik bezaaid, denk ik...

JPV

#14 , 24 okt 2013 13:36

je zou nog verschieten. Zelfs eenvoudige arbeiders hebben soms een boekhouder die hun personenbelasting invult. Waarvoor ze die nodig hebben, weet ik echter niet.

denlowie

#15 , 24 okt 2013 14:29

Ik weet nu toch wel het één en ander wat boekhoudkantoren betreft ondanks ik geen boekhouder ben, maar heb jaren zaakvoerder geweest van een boekhoudkantoor en wij hadden zeer veel gewone mensen die bij ons kwamen voor het invullen van de belastingbrieven, en heb nog contacten met boekhoudkantoren.

Terug naar “Archief”