Huisdieren

jessy89
Topic Starter

Huisdieren

#1 , 25 okt 2013 08:16

Even een vraagje over huisdieren in een residentie.

Als je daar een appartement gekocht hebt en er is een "huisreglement" kunnen ze je dan verplichten om maar 1huisdier te houden of zelfs geen huisdieren?

VB: je woont er en hebt meer dan 1poes in het verleden problemen gehad wegens geur hinder maar blijkbaar was dat niet van jullie maar van de buren.
Nu zou je graag nog een hondje hebben maar het reglement zegt 1huisider kan dit zo maar eigenlijk?
Want het is toch namelijk JOU eigendom?

Mvg Jessy89

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2013 10:53

Was dit huisreglement er toen je het appartment kocht? Indien ja, was je toch op de hoogte van de gemaakte afspraken? Als je niet akkoord was, had je het appartement niet moeten kopen.

Meer en meer zie je mensen die impliciet of expliciet akkoord gaan met een afspraak, en er nadien vanonder uit willen komen. Vroeger was een woord een woord. Afspraak was afspraak. Jammer dat het ondertussen geworden is: "Afspraak is alles waar we juridisch gezien niet vanonderuit kunnen."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#3 , 25 okt 2013 11:41

"Afspraak is alles waar we juridisch gezien niet vanonderuit kunnen."
Soms is deze houding ook goed en correct, denk maar aan de vele voorbeelden hier van huisbazen die onredelijke eisen opnemen in het huurcontract, die je, wegens nietigheid, gerust mag negeren.

Persoonlijk lees ik elk contract ook zo, en tellen nietige clausules niet mee in mijn beslissing, en ben ik ook niet van plan om deze na te leven.

En nu terug on-topic: is hier niet dezelfde argumentatie te volgen als bij huurcontracten? Inbreuk op privacy en beperking van het recht op normaal gebruik van de woning?

Reclame

Gebruiker21

#4 , 25 okt 2013 13:51

Persoonlijk lees ik elk contract ook zo, en tellen nietige clausules niet mee in mijn beslissing, en ben ik ook niet van plan om deze na te leven.
Je kan ook iets beleefder zijn en OP VOORHAND de andere partij laten weten dat die clausules nietig zijn en je bij voorbaat deze niet zal naleven. Dan kan de tegenpartij tenminste ook nog beslissen om ofwel niet met jou in zee te gaan of misschien de clausules weg te laten of aan te passen.

Jouw houding zal er voor zorgen dat de tegenpartij bij niet naleving van die nietige clausules, het contract zo snel mogelijk zal willen stop zetten, en dit uiteraard ook niet op de meest propere manier. Beide partijen verliezen dus, met zo'n houding...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jessy89
Topic Starter

#5 , 25 okt 2013 14:24

Het appartement is gekocht door mijn ouders zij wisten niets af van het reglement.
Tot dat er klachten waren over sommige dingen.
Wat huisdieren betreft is volgens ons veranderd omdat hier sommige mensen het te bond hebben gemaakt met hun hond of buren die zwerfkatten eten geven gevolg is geur overlast.

Nu hebben we gehoord dat ze ook ineens een regeltje willen toevoegen dat de dieren die er nu nog wonen niet meer mogen vervangen worden als ze dood zijn.

LeenW

#6 , 25 okt 2013 14:44

Tja, van niets weten is geen argument he..

Wat zegt het reglement precies over het hebben van huisdieren? En dan bedoel ik hetgeen dat op papier staat.

Gebruiker21

#7 , 25 okt 2013 14:48

Uw ouders dienden op de hoogte te zijn van het reglement. Onwetendheid is geen excuus in dat geval. Als er regels bijkomen in dit reglement, zal een algemene vergadering deze toch moeten goedkeuren. U kan op die AV uw bezwaren toelichten en kijken of een meerderheid u daarin wil volgen.

In principe hebt u recht op het volle genot van uw appartement, dus ook om huisdieren te houden, maar als er klachten van buren komen over die dieren, en er staat in het reglement dat ze niet toegelaten zijn, zal u al héél sterk in uw schoenen moeten staan voor een rechter om de dieren te mogen houden. U kan uzelf deze rompslomp besparen door het reglement te respecteren. Daarvoor dient het ook...

mava105

#8 , 25 okt 2013 15:53

En bij mijn weten is er nog steeds een verschil tussen 1 dier en 2 dieren. (nl één te veel)
En als er 2 zijn, en er zijn geen klachten, proberen we dier nummer 3 , totdat we een hele zoo hebben :mrgreen: .

Terug naar “Archief”