Erfrecht i.v.m. gewone adoptie?

Psychozis
Topic Starter

Erfrecht i.v.m. gewone adoptie?

#1 , 26 okt 2013 13:10

Beste,

In kort: Biologische moeder en stiefvader nooit getrouwd.
Hij wou erfgenaam en mijn stiefvader heeft me dan geadopteerd met een normale adoptie.
Dit echter omdat ik al meerderjarig was en dit nog de enige soort adoptie mogelijk was.

Zijn ouders a.k.a. mijn oma/opa bezitten wel degelijk wat. ( huisen, gronden, ect.)

Nu de vraag; Hoeveel raakt de familie in totaal kwijt, als men stiefvader sterft en ik enige erfgenaam ben die overblijft?

Is dit nog echter 75%? Omdat ik geen bloed verwant ben, en het maar een gewone adoptie is?

Alvast hartelijk bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
oogii

#2 , 28 okt 2013 12:14

Hallo

Ik heb vernomen dat jij als meerderjarig geadopteerd bent. Ik zou graag weten hoelang de adoptie procedure geduurd heeft? Ik ben meerderjarig binnenkort word ik ook geadopteerd . Daarom wil ik meer weten . Zou jij graag mij helpen voor jouw ervaring te delen hoe de procedure loopt en hoelang?

Alvast bedankt

j.demoor

#3 , 29 okt 2013 08:17

“Art.353.15.De geadopteerde en zijn afstammelingen behouden al hun erfrecht in hun oorspronkelijke familie. Zij verkrijgen op de nalatenschap van de adoptant of adoptanten dezelfde rechten als een kind of zijn afstammelingen daarop zouden hebben maar verkrijgen geen enkel recht op de nalatenschap van de bloedverwanten van de adoptant of adoptanten.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”