Mijn moeder is na vaders overlijden hertrouwd en ik ben dus een stiefkind van hem. Er zijn geen kinderen tussen mijn moeder en stiefvader.
Het vermogen werd bij moeders overlijden
- De stiefvader heeft het roerend goed volledig op zijn naam gezet. Ik werd er niet van verwittigd dat ik mijn deel van het nalatenschap van mijn moeder op een aparte rekening diende te plaatsen, met vruchtgebruik voor de stiefvader.
- Het onroerend goed werd in twee gedeeld, mijn deel werd in vruchtgebruik gegeven aan de stiefvader.
De stiefvader komt te overlijden.Hij heeft geen testament opgemaakt. Zijn neven erven ál het roerend goed. Er zijn in totaal 10 erfgenamen, neven en stiefkinderen. De behandelende notaris bekomt een verkoopakkoord voor het onroerend goed ,na veel overleg. (complexe toestand, toegang tot landbouwland,pachters van landbouwgrond) . Iedereen tekent voor akkoord behalve één partij, een neef/erfgenaam, dus een verkoper. Nu blijkt dat die ene partij in aankoop van oude gebouwen doet om ze op te knappen en terug te verkopen. Hier wil die partij nu op een openbare verkoop aansturen. Een openbare verkoop zal nooit zoveel opbrengen als het bedongen verkoopakkoord door de notaris. Zo kan die partij het zelf kopen om het verder te verkopen. Dit kan voor mij een lagere erfenis betekenen.
Alle erfenisrechten betreffende moeders nalatenschap zijn indertijd betaald. Bij stiefvaders overlijden werd er door de belastingen een schatting uitgevoerd van het onroerend goed teneinde de erfenisrechten vast te leggen,te betalen door de neven/erfgenamen. Het verkoopakkoord steeg daar een 10% bovenuit.
Mijn vraag is dan ook, moet ik dit laten begaan of wat kan ik doen?