Rommelclausule

radiorocca
Topic Starter

Rommelclausule

#1 , 31 okt 2013 11:40

Beste

Een pand van mij heeft gedurende 1,5 jaar te koop gestaan, opeens hadden we een koper, die persoon is regelmatig komen kijken en bracht een bod uit, wij gingen akkoord met het bod, we hadden toen een mondelinge overeenkomst over de prijs, de koper zei dat hij geen hypothecair krediet nodig had, dat het beschrijf zeer snel kon gaan, en dat hij liefst het pand zelf wou opruimen, kwestie van nog bruikbare spullen zelf te gebruiken of te verkopen, hij was van plan het pand af te breken en een nieuwbouw appartementcomplex op te zetten. Ik maak een afspraak bij mijn notaris samen met de kandidaat koper. Op deze afspraak begonnen de problemen al, de kandidaat koper begon opeens allerlei opschortende voorwaarden boven te halen, zoals het aanvragen van stedenbouwkundige attesten en vergunningen. waren wij hier niet mee akkoord dan ging er 5000€ van de verkoopsprijs af. Wij hebben toen denktijd gevraagd en een week erna hadden we opnieuw een afspraak bij de notaris waar wij akkoord wouden gaan met een prijsvermindering van 5000€ als de koper het pand zou kopen in de staat waar het zich in bevind zonder andere formaliteiten, waarop de koper antwoord dat hij nu ineens dit wel wilt doen, maar met een prijsvermindering van 10.000€ waarop ik gewoon ben opgestaan en ben doorgegaan. Nog geen 2 dagen later kreeg ik bericht van de kandidaat koper dat hij akkoord ging met de verkoopsvermindering van 5000€ voor het pand in de staat waar het zich in bevind en zonder aanvraag van vergunningen en/of attesten.
We kwamen samen bij mijn notaris waar de handtekening van de verkoopsbelofte plaatsvond, ik moest alleen nog een electrische keuring uitvoeren, daar had ik echter geen probleem mee, aangezien het pand zo goed als 'verkocht' was.
2 weken na de tekening kwam er iemand voor een electrische keuring uit te voeren, de kandidaat koper was hierbij ook aanwezig, met een persoon die zijn afbraakwerken ging uitvoeren. In het pand stonden op dat moment nog een 300-tal kartonnen dozen en vuilnis dat klaar is voor op een container te gooien aangezien het pand gebruikt werd als opslagruimte.
De vraag van de koper was of wij de dozen nog wouden opruimen, waar ik zonder probleem op antwoorde dat dit ging gebeuren, wat ik ook effectief heb gedaan.
3maanden gaan voorbij en de dag van het beschrijf is er. In de verkoopsovereenkomst staat duidelijk ' de koper koopt het onroerend goed in de staat waar het zich in bevind gekend door de koper. De handtekeningen worden gezet, en ik ben blij dat het pand verkocht is. 2dagen erna krijg ik een mail van mijn notaris met de vraag wanneer ik het pand ga ontruimen, met een bericht bij van de notaris van de koper waarin staat dat hij strikt gezien de cheque kan blokkeren zolang dit niet gebeurd is.
Aangezien in de verkoopsovereenkomst duidelijk staat in de staat waar het zich in bevind gekend door de koper, er geen 'rommelclausule' in staat , kan de koper mij hiertoe verplichten? en is het juridisch mogelijk dat de notaris van de koper een deel van de cheque kan blokkeren ? Ik heb een overbruggingskrediet, dus als het geld van de verkoop niet word vrijgegeven lopen de intresten van dat overbruggingskrediet ook door, wie moet hier dan voor opdraaien?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 31 okt 2013 14:07

Het verhaal is te verward. U zegt dat u de rommel hebt weggehaald. Daarna dat het niet is gebeurd...
Het enige wat telt is hetgeen er hieromtrent in de comromis staat. Voldoet u daaraan dan is het ok, anders is het niet ok.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

radiorocca
Topic Starter

#3 , 31 okt 2013 14:10

Ik heb een deel van de rommel weggehaald ( de kartonnen dozen met papier ) de vuilnis staat er nog.

Reclame

roharro

#4 , 31 okt 2013 14:11

Ik heb een deel van de rommel weggehaald ( de kartonnen dozen met papier ) de vuilnis staat er nog.
En wat staat er in de verkoopsovereenkomst (compromis) ivm al of niet weghalen van ALLE rommel?

radiorocca
Topic Starter

#5 , 31 okt 2013 14:13

er staat niets vermeld in de compromis over het weghalen van de Rommel

roharro

#6 , 31 okt 2013 14:14

Dan moet het huis door u leeg gemaakt geworden.
U hebt een huis verkocht, geen stortplaats.

radiorocca
Topic Starter

#7 , 31 okt 2013 14:16

ook al staat er in de compromis duidelijk, in de staat waar het zich in bevind gekend door de koper? zelfs nadat hij meerdere malen is komen kijken, en niets heeft laten opmaken in de compromis dat het leeg moet zijn

roharro

#8 , 31 okt 2013 14:29

ook al staat er in de compromis duidelijk, in de staat waar het zich in bevind gekend door de koper? zelfs nadat hij meerdere malen is komen kijken, en niets heeft laten opmaken in de compromis dat het leeg moet zijn
Staat waarin het huis zich bevindt heeft enkel betrekking op hetgeen verkocht wordt. Dus niet de inhoud, want dan zou u, indien het huis nog verhuurd zou zijn geweest, ook de inboedel van de huurder verkocht hebben.

radiorocca
Topic Starter

#9 , 31 okt 2013 14:35

maar strikt gezien, kan hij juridisch niet eisen dat ik de vuilnis moet weghalen ofwel ? het gaat trouwens niet over een pand wat nog volledig vol staat met vuilnis, het gaat over 1plaats waar nog oude plastieke tonnen, lege blikken, meubels, glazen flessen,... staan. En het gebouw word volledig afgebroken voor een volledige nieuwbouw.

roharro

#10 , 31 okt 2013 14:39

Ik denk dat mijn antwoord toch duidelijk was?

U verkocht een woning (=onroerend goed).
Verkocht u ook afval? Afval is een roerend goed.

Hij kan dus met zekerheid eisen dat u de afval verwijdert. Of hij nu gaat afbreken of niet, dat heeft niets te maken met vuilnis dat (met kosten) moet worden verwijderd.

Terug naar “Kopen”