bouwovertredingen regularisatie

jpke
Topic Starter

bouwovertredingen regularisatie

#1 , 27 okt 2013 01:25

beste,Ik heb 7 jaar geleden een vierkantshoeve gekocht hetgeen onze droom was en nu onze nachtmerie. Mijn buurman heeft 3 gigantische dakkapellen geplaatst die uitkomen op onze binnen koer ben klacht gaan neerleggen bij stedenbouw vermits de dakkapellen geplaatst zijn zonder bouwvergunning. onze klacht is onterecht verklaard vermits mijn buurman oude foto's had van binnenkant gaten 3 dakkapellen. ben bij de gemeente geweest om te melden dat dit niet klopt en valse foto's zijn. Ze gingen dit onderzoeken ikzelf had enkel foto's van google waar je duidelijk 1 dakkapel op ziet staan hetgeen een torentje was. ondertussen advocaat op gezet al in stedenbouw leuven geweest beroep aangetekend in Brussel. Krijgen we te horen dat de 3 dakkapellen behoort tot het geheel vierkantshoeve. ondertussen heb ik foto's van de vorige eigenaar waar er geen dakkapellen op de gevel/dak staan. Die van stedenbouw zijn dus onder 1 hoedje bezig en ze weten ook dat de buurman zijn voorgevel helemaal veranderd heeft 4 garages heeft bijgebouwd nokhoogte heeft verhoogd bij vervangen dak dit alles zonder vergunning. Zelfs mijn architect kan dit niet geloven dat dit alles kan. Nog straffer de burgemeester laat de dakkapellen zelfs regulariseren als de buur ondoorzichtig glas plaatst en de ramen niet open gaan. Een deurwaarder heeft vastgesteld dat de ramen niet doorzichtig zijn en dat de klinken van de ramen gedemonteerd zijn. Nog straffer stedenbouw laat weten dat de buurman een vergunning heeft voor een carport. Die er niet is maar wel 4 garages. Zels dat verschil kennen ze blijkbaar niet bij stedenbouw. Ondertussen heeft mijn advocaat de brief gekregen van Brussel dat de vergunning goed gekeurd zal worden indien we opmerkingen hebben we 30 dagen de tijd hebben om te reageren. Heel mij privacy is hierdoor verkloot want de buur heeft dan nog 2 veluxen geplaatst die recht uitzicht geven in mijn keuken. Daar wordt ook niet over gesproken. Wat kan ik hier tegen doen ben dat gerechtelijk gedoe beu omdat andere bouwovertredingen doet moet ik nog voor de kosten opdraaien. Mensen die bij mij op de binnen koer komen zeggen zelf is dit alles regelmenteer geplaatst dit kan toch niet zelf de deurwaarder die de vaststelling is komen doen ondoorzichtig glas zei zelf dit kan toch niet daar zal ik niet mee kunnen leven. Hoe stop ik deze vriendenpolitiek en fraude hetgeen de foto's betreft????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 27 okt 2013 11:32

k Snap de situatie niet helemaal doch als je buur inkijk vermijdt door ondoorzichtig glas te plaatsen dan is t probleem toch opgelost ? k Veronderstel dat jij dus maar een deel gekocht hebt en je buur 1 kant heeft zonder gebruik van de binnenplaats. Met vermeende bouwovertredingen waar jij geen hinder van hebt heb jij volgens mij niets op te zeggen. Het is toch pragmatisch verdedigbaar dat je buur achteraan licht wil binnentrekken (voor zover hij geen inkijk creëert). Een beetje "leven en laten leven" zolang de hinder beperkt blijft en de privacy verzekerd is maakt het toch veel makkelijker. Praat je nog met de buur ?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 okt 2013 12:23

http://habitos.be.msn.com/vragenrubriek ... aag_ID=278" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

jpke
Topic Starter

#4 , 28 okt 2013 20:39

beste, iets dat je zet zonder dit met je buur te bespreken brengt nare situaties. praten met de buur is geen spraken meer van. Doet de eene bouwovertreding na de ander. Leugens die hij vertelt dat kan je niet voorstellen. hou geen rekening met zijn buren ik heb een binnen koer waar de dakkapellen op uitkomen veluxen die recht in je keuken uitkomen wat zicht betreft die er voorheen niet waren. Denk niet dat andere dit ook zo willen. Dat doe je niet naar je buren toe. Valse foto's voorleggen bij stedenbouw en dan nog gelijk krijgen? Denk niet dat je als mens dit alles aanvaard. Het is niet wat je kent maar wie je kent dat telt. Ik heb deze woonst gekocht omdat ik meer prive had en nu laten verkloten door de buur die zomaar zijn eigen wil doorzet als je foto's ziet zal je er ook anders over denken en spreken.

jpke
Topic Starter

#5 , 28 okt 2013 20:50

btw hij had ook de dakkapellen kunnen plaatsen naar zijn eigen binnen koer maar heeft dit niet gedaan gewoon om het zicht wat zijn eigen betreft de veluxen kon hij ook plaatsen naar de straatkant toe heeft hij niet gedaan waarschijnlijk voor verdoezelen kadaster controle ik woon in de hoeve hij in het kasteel. wat bouwovertredingen betreft heeft ieder zich te houden aan de wet of zijn andere soms meer? Door een storm had ik schade aan de schuur heb voor ik de werken kon starten ook eerst melding moeten doen architect moeten nemen dan wachten voor akkoord herstelling vernieuwing. Dat is wat de wet voorschrijft maar blijkbaar voor andere mensen is het anders Sirkii betaal jij minder belastingen als ik toch ook alles aan 21% niet dan?

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 okt 2013 21:14

toch ook alles aan 21% niet dan? Toch maar 6 percent voor renovatiewerken in dit geval?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#7 , 29 okt 2013 08:04

“Art.678.Men mag op het besloten of niet besloten erf van zijn nabuur geen rechtstreekse uitzichten of uitzicht gevende vensters, noch balkons of andere soortgelijke vooruitspringende werken hebben, tenzij er een afstand van negentien decimeter is tussen de muur waar men die maakt, en het erf.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Deze bepaling is van toepassing niet enkel op de vensters of balkons,doch onder meer ook op de in terrasvorm gebouwde daken,zelfs wanneer zij niet vooruitspringen,indien van daar een erfdienstbaarheid van uitzicht op het erf van de nabuur kan uitgeoefend worden‘(Cass. 24 september 1959,R.W.1960-61,132).

“Art.591.Ongeacht het bedrag van de vordering, neemt de vrederechter kennis:... 3° van geschillen inzake erfdienstbaarheden en inzake de verplichtingen die de wet aan de eigenaars van aan elkaar grenzende erven oplegt...”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

Komt geen minnelijke schikking tot stand,dagvaard uw buurman dan voor de vrederechter wegens schending van voornoemd art.678.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mava105

#8 , 29 okt 2013 16:36

Welke is de afstand tussen zijn veluxen en uw keuken in vogelvlucht?
Welke si de afstand tussen de dakkapellen en uw binnenkoer in vogelvlucht?

jpke
Topic Starter

#9 , 31 okt 2013 20:19

mava,

afstand dakkapellen en binnenkoer in vogelvlucht 0.30 cm
afstand veluxen en keuken 20M

mava105

#10 , 31 okt 2013 20:29

De veluxen vallen buiten de minimale afstand, en lijken me dus OK
Die 30 cm is me echter een raadsel. Met ondoorzichtig glas en niet opengaand zou dat kunnen.

Franciscus

#11 , 31 okt 2013 21:54

Dakkapellen toch zeker boven 2,6 meter .
Afstand van uw erfgrens tot het de muur van de buur waarin de dakkapellen meer of minder dan 1,9 meter?

mava105

#12 , 01 nov 2013 12:21

Kan je geen foto plaatsen, dat zou de boel hier zeker verduidelijken

jpke
Topic Starter

#13 , 01 nov 2013 12:44

mava,

voor foto te plaatsen hoe doe ik dat?

mava105

#14 , 01 nov 2013 16:02

http://www.juridischforum.be/forum/view ... en#p276255" onclick="window.open(this.href);return false;

jpke
Topic Starter

#15 , 04 nov 2013 23:05

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=sha ... y=IWETD6TL" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Archief”