intrek nieuwe woonst voorzien juni 2014

juulka
Topic Starter

intrek nieuwe woonst voorzien juni 2014

#1 , 04 nov 2013 08:26

Hallo iedereen,

Wij hebben een huurcontract van 3 jaar dat geregistreerd is en eindigt op 31/03/2014.
We kunnen onze nieuwe woonst maar betrekken in juni 2014, zodat er nog een 3-tal maanden zijn dat we in onze oude woing zouden moeten blijven.

Welke zijn mijn opties ?

Indien ik niets onderneem wordt ons huurcontract dan automatisch verlengd ?
Welke opzegtermijn moet ik dan in acht nemen en moet ik een schadevergoeding betalen ?

Kan ik mijn huurcontract opzeggen vanaf 1 april 2014, met welke opzegtermijn ?

Bijkomende vraag :

Wij huren deze woning sinds 1989. Op dat ogenblik werd een plaatsbeschrijving gemaakt. De huurwaarborg werd terugbetaald in 2011.
Door problemen in de familie van de verhuurder, werd de zoon eigenaar van deze woning in 2011 en werd ons nieuw huurcontract opgesteld. Er werd geen plaatsbeschrijving opgesteld.
Wat gebeurt er bij het einde van het contract ?

Mijn dank voor jullie antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 04 nov 2013 08:29

- heb je nog een kopie van de vorige huurovereenkomst?
- was er ook maar 1 dag onderbreking tussen de vorige huurovereenkomst en de nieuwe?
- is er bij de vorige huurovereenkomst een opzeg gedaan door de vorige huurder?

juulka
Topic Starter

#3 , 04 nov 2013 08:34

- heb je nog een kopie van de vorige huurovereenkomst?
- was er ook maar 1 dag onderbreking tussen de vorige huurovereenkomst en de nieuwe?
- is er bij de vorige huurovereenkomst een opzeg gedaan door de vorige huurder?

Ja, ik heb nog een kopie van de vorige huurovereenkomst,
geen onderbreking

Er is gewoon een aangetekende brief opgestuurd met de vermelding dat Mr x vanaf ...... eigenaar was van de woning en dat we de huur aan hem moesten betalen.

Reclame

chantika

#4 , 04 nov 2013 11:32

Praat eens met de verhuurder, hij gaat misschien akkoord met een opzeg van 3 maand. Zet dit zeker op papier. Hou er ook rekening mee dat de nieuwe woning niet klaar is op de afgesproken datum. Een nieuwe huurovereenkomst van korte duur (3jaar) met u afsluiten dat mocht niet. Hij moest de bestaande overeenkomst overnemen. Heeft hij toen de huurprijs verhoogd?

JPV

#5 , 04 nov 2013 11:49

kan je nog even de exacte datum geven van de aangetekende brief én de datum van de nieuwe huurovereenkomst?

Waarschijnlijk zal die nieuwe huurovereenkomst nietig zijn, maar ik durf hierover geen zekerheid geven.

Vandebos

#6 , 04 nov 2013 12:28

In feite hoeft u niets te doen.

op 01/04/2014 wordt uw huurcontract er eentje van negen jaar. Vanaf dan:

- kan u, indien het huurcontract niet werd geregistreerd, opzeggen wanneer u wenst met de termijn die u wenst. (voor controleren registratie, zie de sectie "nuttige documenten")
- kan u, indien het contract werd geregistreerd, opzeggen met een termijn van drie maand die begint te lopen vanaf de eerste van de maand volgend op de kennisname van de opzeg door de verhuurder. aangezien uw contract zich dan reeds in zijn vierde jaar bevindt bent u buiten de opzeg periode geen schadevergoeding vanwege de opzeg aan de verhuurder verschuldigd.

Conclusie: U hoeft zich op dit ogenblik in feite nergens zorgen over te maken.

Bijkomende tip goed voor hart, bloeddruk, nachtrust en verplicht slapen op de sofa; huur een maand langer dan nodig. Als je woning klaar zal zijn op 01/06/2014, huur dan eveneens de maand juni. Het kost je een maand extra huur maar laat je toe niet alleen de laatste details (die er altijd zijn) op te vangen, doch tevens te verhuizen in alle rust, je nieuwe woning georganiseerd, zonder chaos in orde te zetten en het geeft je een terugval positie mocht de aannemer... een beetje onvoorziene (doch altijd te verwachten) vertraging oplopen.

JPV

#7 , 04 nov 2013 12:34

VDB, m'n vraag naar info ging eigenlijk vooral mocht de huurder effectief er op 01/06/2014 uit willen. Dan moet de opzeg in principe (bij een contract van lange duur) gebeuren ergens in februari, maar dan loopt die overeenkomst nog niet zo lang. Kan dan de oude overeenkomst gebruikt worden?

juulka
Topic Starter

#8 , 04 nov 2013 13:12

Bedankt allen voor jullie antwoord, morgen kijk ik de documenten na en laat zeker en vast iets weten.

Groeten,

Vandebos

#9 , 04 nov 2013 13:51

@JPV:

of de huurder zijn opzeg schriftelijk in februari (opzeg begint 01/03, eindigt 31/05) of in maart (opzeg begint 01/04, eindigt 30/06) geeft maakt niets uit want:

- zowel huurder als verhuurder kunnen het huurcontract van bepaalde duur ten laatste op 31/12/2013 besluiten niet te verlengen (art 3§6 WHW),
- het contract in kwestie neemt aldus een einde in de de facto negenjarige periode.

JPV

#10 , 04 nov 2013 13:52

zjust, even vergeten :)

Lightning

#11 , 04 nov 2013 19:13

...Wij huren deze woning sinds 1989...

Vandebos

#12 , 04 nov 2013 19:17

:oops:

Je hebt gelijk...

In praktijk zal bij een geding het huidige huurcontract beschouwd worden als nietig en zal er geoordeeld worden dat het oude huurcontract nog steeds van toepassing is.

Wat nog maar eens duidelijk maakt dat je een post altijd in zijn geheel dient te lezen... :oops:

sloeberken

#13 , 05 nov 2013 13:58

Volgens mij is er geen nieuw huurcontract daar ze enkel een AS heeft ontvangen dat de huur aan de erfgename moet betaald worden, indien er toch een nieuw zou zijn door wie is dit allemaal getekend.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#14 , 05 nov 2013 14:05

Volgens mij is er geen nieuw huurcontract daar ze enkel een AS heeft ontvangen dat de huur aan de erfgename moet betaald worden, indien er toch een nieuw zou zijn door wie is dit allemaal getekend.
Tijd om aan mijn winterslaap te beginnen lijkt het me...

bosprocureur

#15 , 05 nov 2013 17:01

Niks winterslaap.

In het begin van zijn bericht zegt OP Wij huren deze woning sinds 1989. Op dat ogenblik werd een plaatsbeschrijving gemaakt. De huurwaarborg werd terugbetaald in 2011.
Door problemen in de familie van de verhuurder, werd de zoon eigenaar van deze woning in 2011 en werd ons nieuw huurcontract opgesteld. Er werd geen plaatsbeschrijving opgesteld.
Wat gebeurt er bij het einde van het contract ?

De opmerking van Vandebos is dus wel terecht, imho.

Terug naar “Huren”