dronken buur schopt deur in...

praefectus
Topic Starter

dronken buur schopt deur in...

#1 , 05 nov 2013 12:52

Een tijdje geleden was ik verplicht te verhuizen.
Ik was bezig met de aankoop van een vastgoedproject, dus zocht ik tijdelijk de goedkoopste oplossing.
Daar ik van 4u smorgens tot 19,20u aan het werk ben.
vrijwel direkt merkte ik op dat er een buur elke dag opnieuw ladderzat toekwam in de gang.
telkens luidkeels roepte en bedreigingen uitsloeg, tegen onze deuren schopte enzo.
ik negeerde dit, ik woon er toch maar tijdelijk dusja...
plots gisterenavond zelfde scenario, en BOEM, meneer schopte mijn deur in.
stond in de studio, gooide van alles overhoop en deelde enkele rake klappen uit.
ik ging hierna naar de politie, liet alles vast stellen op spoed.
de politie maakte keurig mijn verklaring op en deed verder NIKS...
Kan dit allemaal zo maar??? Is er dan niets dat ik kan doen?

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 05 nov 2013 12:55

Heeft u attest van klachtneerlegging gekregen? Hierop vindt u dan normaal het PV-nummer, waarmee u zich kan registreren als slachtoffer op het parket. U kan dan hiermee uw medische kosten terugeisen en eventueel een morele schadevergoeding. PV-nummer ook doorgeven aan uw brandverzekering om de schade te laten herstellen en vergoeden,.

praefectus
Topic Starter

#3 , 05 nov 2013 13:00

Heb ik allemaal keurig meegekregen en samen met de foto's die ik moest doormailen naar de politie, afgegeven bij de verzekeraar.
Wat houd een morele schadevergoeding precies in?
Zal mijn klacht niet gewoon doodleuk geseponeerd worden? aangezien de politie het zelfs niet nodig vond deze (zeer agressieve) dronken man een nacht in te rekenen?
Er is hier ten slotte sprake van slagen en verwondingen...

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 05 nov 2013 15:31

Beste

U kan vergoeding vragen voor uw lichamelijke schade, schade ingevolge ongeschiktheid, materiële schade (deur) en morele schade.

In principe wordt de lichamelijke schade begroot door een deskundige.

Beschikt u over een polis rechtsbijstand?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 nov 2013 16:06

Er is zoals u het beschrijft geen heterdaad. Dus wat kan de politie nog doen?
Er is schade/vernieling aan stedelijke afsluiting.
Schade en of vernieling van inboedel.
Braak van afsluiting.
Mogelijk bij nacht.
Opzettelijke slagen en verwondingen met mogelijk werkonbekwaamheid tot gevolg.
Mogelijk is politie WEL langs geweest maar was betrokkene niet thuis/deed niet open.
Ik denk niet dat parket een onderzoeksrechter zal vorderen om een huiszoekingsbevel af te leveren.
Ik denk evenmin dat politie een onwettige daad zou stellen door betrokkene bij nacht uit zijn woning te gaan ophalen ...gezien geen heterdaad meer.
Zulke handeling zou door elke advocaat als onwettig aangekaart worden en tot gevolg hebben dat elke vaststelling/verhoor onwettig en nietig zou zijn.
Politie zal tegenpartij moeten uitnodigen en hem gezien Salduz wetgeving hem de kans geven een advocaat te raadplegen voor zijn verhoor

verder ter info
Ergens anders heb ik al geschreven:
Salduz regeling.
Cat een als getuige slachtoffer benadeelde
Cat twee als 'verdachte' feit geen 'aanhouding' mogelijk dus feiten lage bestraffing <1 jaar en alles van verkeer
Cat drie als verdachte... u krijgt de raad SCHRIFTELIJK dat u voorafgaandelijk een advocaat mag raadplegen u bent NIET van uw vrijheid beroofd feit = > 1 jaar
Cat vier als verdachte van hun vrijheid beroofd => 1 jaar of <1jaar of verkeer
De reden van het verhoor wordt in termen artikels wetgeving medegedeeld. In die gevallen is uitnodiging schriftelijk gezien parket dit heeft opgelegd.

Uiteraard is dit steeds voor een EERSTE verhoor in een zaak. Dus niet voor strafuitvoering intake gesprek of voor een verkeersboete of voor een gevangenisbriefje of voor een adresinschrijving enz enz ....
Telefonisch geeft men GEEN info aan iemand die men niet persoonlijk kent, lijkt me logisch.
U kan wel een andere verhoorder wensen maar niet eisen.
U kan dat wel vermelden in uw verhoor met opgaaf van reden.
Voor cat 1-2-3 is er bij verhoor geen advocaat toegelaten tenzij beslissing magistraat.
PS indien er een familieband is of voorgaand probleem kan u steeds contact opnemen met de politieteammanager (hoofd interventie en dienst klachten en aangifte).
Er is nl. niemand mee gebaat als een verhoor moeilijk wordt om die reden, zeker u niet.
cursief : was een antwoord bij een andere topic
Maar u hebt zwijgrecht ..... edoch ik denk dat indien er een aantal bewijzen of vermoedens zijn dit rechtstreeks zal resulteren in de volgende fase van de gerechtelijke procedure.

Jef 007

#6 , 05 nov 2013 18:57

zich burgerlijke partij stellen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 nov 2013 19:08

Eigenaar van de deur is ook partij, hopelijk hebt u die al in kennis gesteld.

praefectus
Topic Starter

#8 , 05 nov 2013 20:29

@advodanck ik beschik over rechtsbijstand, @franciscus dus als ik het goed begrijp is er niet veel dat ik kan doen?
de eigenaar is onmiddelijk verwittigd door middel van e-mail.

ik wil iedereen bedanken voor u spoedige antwoorden.
Hopelijk krijgt dit nog een gevolg !

j.demoor

#9 , 07 nov 2013 08:30

‘meneer schopte mijn deur in’ dient door u onverwijld,tegen ontvangstbewijs of aangetekend,aangegeven aan uw verhuurder-schadelijder.

“Art.398.Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig euro tot honderd euro of met een van die straffen alleen...”(8 juni 1867 Strafwetboek)

‘meneer...deelde enkele rake klappen uit‘

“Art.64.De klachten die aan de procureur des Konings zijn gericht,kunnen door hem samen met zijn vordering aan de onderzoeksrechter worden doorgegeven...“(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering=Sv.).

‘de politie maakte keurig mijn verklaring op’

Dit houdt mijns inziens in dat u klacht neerlegde.

”Art.28’5(vgl.art.57).§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...§2...delen de procureur des Konings en elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van het proces-verbaal van zijn verhoor kan krijgen...Art.47’2...4.Aan het einde van zijn verhoor geeft men de ondervraagde persoon het proces-verbaal van zijn verhoor te lezen...”(Sv.).

Indien u die kopie niet vroeg of kreeg vraag ze dan schriftelijk aan de betrokken politiedienst.

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat.Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier. Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(17 april 1878 Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering=V.T.Sv.).)

INDIEN de procureur strafvordering instelt: ”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken,kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(V.T.Sv.)

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.).
‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).

Doe in elk geval onverwijld aangifte aan uw rechtsbijstandsverzekeraar privaat leven(’familiale‘=KB 12 januari 1984).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”