#7 , 12 apr 2008 21:33
Ik was tot voor kort reeds een vijftal jaar op zoek naar een woning.
Aangezien ik soms interresse had in leegstaande woningen, ging ik af en toe naar het desbetreffende gemeentehuis en daar heb je meestal het Kadaster ook.
Ik heb nooit problemen ondervonden om te weten te komen wie de eigenaars zijn. Ik vroeg dan meestal naar het Kadasterplan met een overzicht van alle percelen in die streek en dan hadden ze daar een lijst bij met nummers en de bijhorende namen. Die namen kon je krijgen. Geen enkle probleem. Het enige wat ze niet geven is uiteraard de adresgegevens, telefoon en dergelijke. Je moet dus zelf uitzoeken waar ze wonen, maar eens je de voor- en achternaam hebt, kan je al een heel eind verder.
Ik zie trouwens geen enkel probleem in het feit dat je kan weten welke eigendom van wie is. Zoiets hoef je niet te verbergen en meestal is er geen kat die daarvoor naar het gemeentehuis gaat gaan. Meestal komen de mensen het wel te weten via de bakker en de beenhouwer van op 't hoekske.
Ik heb destijds voor de woning die ik momenteel nog huur naar het Kadaster in Brugge geweest om te weten te komen van wie en wat en ik heb een lijst gekregen (afdruk - niet goedkoop, maar oko niet duur) van alle voorgaande eigenaars met de perceelnummers en wanneer het overgedragen is naar een andere koper en zo. Ik denk wel dat ik daar moest bewijzen dat ik de huurder was. Een deel van die grond is zelfs verkocht geweest aan een plaatselijke bouwmaatschappij voor sociale woningen en ik heb die verkoopakte gezien. Daar kreeg ik geen afdruk van, maar dan zet ik ze altijd voor schut. Dan haal ik mjin stillo uit en een wit blad en ik schrijf alles over. (ooit heb ik interne email overgeschreven bij een werkgever, omdat ik geen afschrift mocht hebben - en kijken dat ze deden, hihi)