vragen over erfenis

paolin
Topic Starter

vragen over erfenis

#1 , 07 nov 2013 13:40

Situatie :
Moeder J & vader G : samen geen kinderen maar elk 1 kind uit vorig huwelijk.
Dochter werd door vader G gewoon geadopteerd (na 18jaar).
Met zoon van G is er al jaren geen enkel contact, heeft zeer veel schulden en komt constant in de problemen.

Moeder J en vader G hebben een contract : wie langst leeft erft alles.
Als moeder J langst leeft gaat alles naar de dochter en erft de zoon niets, en als vader G langst leeft wordt alles gedeeld tussen de dochter van J en de zoon van G.
Moeder J heeft echter vorig jaar van haar broer een grote erfenis gekregen.
Heeft dochter van moeder J recht op die erfenis als moeder overlijdt ?
Of kan na het overlijden van beide ouders voor de verdeling tussen stiefbroer en stiefzus worden uitgemaakt wat van de moeder was naar de dochter gaat ?
Wat als moeder voor overlijden het geld van die erfenis aan de dochter schenkt, kan dit na haar overlijden voor problemen zorgen ?

En een laatste vraag ..kan vader G aan dochter (gewoon geadopteerd) een schenking bij leven geven, zonder dat dochter na overlijden van stiefvader in de problemen komt voor de verdeling van de erfenis ?
Iemand zei dat vader na de schenking nog zeker 3 jaar in leven moet blijven, maar een notaris beambte die ik kort sprak zei : de zoon kan ten allen tijde, ook na die 3 jaar en zelfs jaren later laten onderzoeken wat vader G aan dochter schonk en daar zijn deel van opeisen..

Hartelijk dank !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 07 nov 2013 13:48

Dochter kan zowiezo niet ALLES erven van vader G (de zoon heeft nog altijd zijn beschikbaar deel, in dit geval 1/3 van alles)

Dochter heeft evenveel recht op erfenis van oom als op de rest van de erfenis van moeder: dus, ook hier weer rekening houden met beschikbaar deel...
Stel: erfenis van oom is 200.000,00 euro
erfenis van moeder is 100.000,00 euro
Dan is het beschikbaar deel van dochter 1/2 (gezien moeder maar 1 dochter heeft) dus 150.000,00 euro
overige 150.000,00 is voor vader...
Als vader komt te overlijden komt 1/3 toe aan zijn zoon: 50.000,00 - 2/3 aan dochter 100.000,00

Terwijl, mocht de erfenis van oom erbuiten blijven, de zoon uiteindelijk maar recht zou hebben op 33.333,33 euro.

Ik zou het contract "langst leeft al" toch laten aanpassen en eventueel wijzigen in een keuzebeding...

Wat de schenking betreft heeft de notarismedewerker gelijk.
Als vader een vermogen heeft van 150.000,00 en hij schenkt daarvan 120.000,00 euro aan de dochter zal de zoon de teruggave kunnen vragen zodat hij alsnog zijn deel van 1/3 (kindsdeel) zijnde 50.000,00 euro zal krijgen

wanton

#3 , 07 nov 2013 16:38

Gezien de situatie zou ik zelfs opteren om het huwelijksstelsel te wijzigen in 'wettelijk stelsel'. Dan erft de dochter van moeder , met inbegrip van hetgeen van oom komt. Vader behoudt zijn eigen goederen , plus de helft van de gemeenschap. Dat wordt vererfd , eventueel 1/3 voor zoon , 2/3 voor dochter via testament- tussen zijn twee kinderen. Indien de kans blijft bestaan , zoals nu , dat het grootst mogelijk deel van moeder naar vader gaat , zal uiteindelijk een flink deel van moeder bij haar stiefzoon terechtkomen.
Een eventueel opvragen van te veel aan schenking , is zonder verjaring. Daar speelt geen termijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

combo

#4 , 06 dec 2013 12:55

Mijn ouders zijn in 1963 getrouwd,en een huwelijkscontract aangegaan in 1990.Mama is in 1998 overleden.
Ik ben enig kind.Papa heeft al zijn geld en aandelen opgesoupeerd en er rest hem nu enkel een mager zelfstandig pensioen en zijn huis.
Mijn vraag is wat ik kan doen om toch zeker aanspraak te maken op het ouderlijk huis,papa zegt dat het huis voor mij is bij zijn overlijden maar hij kampt momenteel met financiele problemen.
Wij helpen hem momenteel met o.a nieuwe mazoutketel en andere onkosten maar kunnen dit ook niet blijven doen daar we ook 2 kinderen hebben en anders zelf in de problemen komen.
Wat kunnen we doen want we weten het niet meer?
Papa is nog niet dement maar is soms verward en dat baart ons zorgen omdat hij dan gemakkelijk beinvloedbaar is door derden.

Dank bij voorbaat,

k.b.

#5 , 06 dec 2013 13:08

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#6 , 06 dec 2013 13:23

Eens met de huisarts praten : misschien wordt het verantwoord u zelf als bewindvoerder te doen aan stellen.
Toet-anch-Amon

combo

#7 , 07 dec 2013 12:07

Dus huwelijkscontract,langst leeft al,is dan toch maar voor 50 % ?
Ik weet als hij zijn huis verkoopt,dat het geld de 100 % voor hem is,en hij doet met zijn geld wat hij wil.Maar kan hij verkopen zonder mijn mede weten?
Papa komt juist rond met zijn pensioen,er zijn nog geen schulden bij derden maar wel bij ons!
Mijn dochter is zijn oogappel,meer dan ik zelf,zij zou zijn huis willen.Wat zou de beste oplossing zijn?Kopen of kopen op lijfrente of schenking?

wanton

#8 , 07 dec 2013 14:36

Zeker niet kopen op lijfrente. Eventueel kan gedacht worden aan een schenking aan alle kinderen gezamenlijk. Daarna koopt dochter de andere uit. Dat is de normale gang van zaken.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”