eandis roert zich

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

eandis roert zich

#1 , 06 nov 2013 20:15

Krijgen vandaag brief van eandis dat ze binnen de 15 dagen op onze kosten de energie gaan afsluiten in een appartement dat we verhuren. Er zou geen energieleverancier zijn en nu worden wij als verhuurder verantwoordelijk gesteld. Ze dreigen ermee ons ook het verbruik aan te rekenen van de huurder.
Nochtans is er een geregistreerd huurkontrakt en een geregistreerde plaatsbeschrijving waarin de meterstanden zijn vermeld. De vorige bewoner heeft 1 dag nadat hij de woning heeft verlaten zijn energiecontract op correcte wijze afgesloten.

Wat moeten we doen als verhuurder/eigenaar?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fendtje

#2 , 07 nov 2013 18:11

Krijgen vandaag brief van eandis dat ze binnen de 15 dagen op onze kosten de energie gaan afsluiten in een appartement dat we verhuren. Er zou geen energieleverancier zijn en nu worden wij als verhuurder verantwoordelijk gesteld. Ze dreigen ermee ons ook het verbruik aan te rekenen van de huurder.
Nochtans is er een geregistreerd huurkontrakt en een geregistreerde plaatsbeschrijving waarin de meterstanden zijn vermeld. De vorige bewoner heeft 1 dag nadat hij de woning heeft verlaten zijn energiecontract op correcte wijze afgesloten.

Wat moeten we doen als verhuurder/eigenaar?
begrijp ik het goed staat heden nog te huur.
dus moet u als eigenaar een leeg stands contract afsluiten.

roharro
Topic Starter

#3 , 07 nov 2013 18:14

"Nochtans is er een geregistreerd huurkontrakt en een geregistreerde plaatsbeschrijving waarin de meterstanden zijn vermeld"
Het is dus verhuurd. Reeds sedert 16 augstus ll.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 nov 2013 18:19

Ik lees nergens dat de nieuwe huurder een contract heeft.

roharro
Topic Starter

#5 , 07 nov 2013 18:39

?????
Jawel, het is geregistreerd, dus bestaat het toch?
Het is trouwens de eerste huurder, de vorige bewoner was een mede-eigenaar, nml mijn moeder.

artemis

#6 , 07 nov 2013 18:51

Inderdaad, belangrijk detail. Het is niet omdat er een geregistreerd contract is dat de nieuwe huurder heeft gedaan wat hij moet doen.

Wij hebben quasi hetzelfde meegemaakt als verhuurder en hebben ook zo een brief van Eandis ontvangen. Ze zouden de boel komen afsluiten en de eigenaar zou moeten betalen voor de heraansluiting.
Bij navraag beweerde de nieuwe huurder daags na het betrekken alles netjes doorgegeven te hebben aan haar energieleverancier, Lampidinges waarop ik dat bedrijf zelf gecontacteerd heb. Lampidinges bevestigde volledig wat onze nieuwe huurder had gezegd maar gaf toe met een achterstand te zitten om alles door te geven aan Eandis. Onvoorstelbaar, en daar zou de eigenaar die er voor niets tussen zit moeten voor opdraaien.
Lampidinges zou dan spoed zetten achter dit dossier, waarop ik Eandis ingelicht heb. Allemaal telefonisch maar het is goed afgelopen.

Best navraag doen dus bij de nieuwe huurder of die alles wel doorgegeven heeft en naar de gekozen leverancier vragen.
Daarna checken bij de leverancier of alles wel zo verlopen is....

roharro
Topic Starter

#7 , 07 nov 2013 19:05

Inderdaad, belangrijk detail. Het is niet omdat er een geregistreerd contract is dat de nieuwe huurder heeft gedaan wat hij moet doen.

Wij hebben quasi hetzelfde meegemaakt als verhuurder en hebben ook zo een brief van Eandis ontvangen. Ze zouden de boel komen afsluiten en de eigenaar zou moeten betalen voor de heraansluiting.
Bij navraag beweerde de nieuwe huurder daags na het betrekken alles netjes doorgegeven te hebben aan haar energieleverancier, Lampidinges waarop ik dat bedrijf zelf gecontacteerd heb. Lampidinges bevestigde volledig wat onze nieuwe huurder had gezegd maar gaf toe met een achterstand te zitten om alles door te geven aan Eandis. Onvoorstelbaar, en daar zou de eigenaar die er voor niets tussen zit moeten voor opdraaien.
Lampidinges zou dan spoed zetten achter dit dossier, waarop ik Eandis ingelicht heb. Allemaal telefonisch maar het is goed afgelopen.

Best navraag doen dus bij de nieuwe huurder of die alles wel doorgegeven heeft en naar de gekozen leverancier vragen.
Daarna checken bij de leverancier of alles wel zo verlopen is....
Ik heb daarnet een kopie van het geregistreerde huurkontrakt samen met een brief naar Eandis verstuurd en daarin uitgelegd dat ze maar zelf de huurder moeten contacteren en de nodige verificaties doen aangezien ik niet het gratis secretariaat ben noch van EANDIS, noch van de energieleveranciers...

artemis

#8 , 07 nov 2013 19:29

Tja roharro, het is uw vrije keuze om daar heel principieel op te reageren zoals je gedaan hebt. Maar het is geen garantie dat het de minst tijdrovende en meest efficiënte oplossing zal zijn. Ik heb tenminste nog wat stoom kunnen afblazen tegen zowel de energieleverancier als Eandis en dat deed ook eens goed ;-)
Voor hetzelfde geld is uw nieuwe huurder mogelijk in gebreke gebleven met het doorgeven van de meterstanden, dat ga je nu niet weten. Persoonlijk weet ik als betrokken partij dan liever hoe de vork in de steel zit en de bevestiging dat de nieuwe huurder alles correct en volgens het boekje gedaan heeft was ook een geruststelling.

Saar_

#9 , 09 nov 2013 12:43

Goh, laat ik daar effe heel duidelijk op antwoorden. Een huurder is quasi niet op te zoeken voor een intercommunale. Een eigenaar wel bvb kadaster. Indien maanden na datum (half augustus tot nu) er nog geen geldig energiecontract is, kan de intercommunale maar weinig dingen doen. Een dreigbrief aan de eigenaar sturen in de hoop dat deze contact opneemt eigenlijk.

Eandis heeft u als eigenaar in ieder geval op de hoogte gebracht. Gezien het om een appartement gaat, kan er makkelijk in de gemeenschappelijke ruimte worden afgesloten. Best gewoon de huurder inlichten genre 'brief x ontvangen, gelieve de nodige stappen te ondernemen, anders kom je op een dag thuis zonder stroom. Mvg y'.

Maar het is uiteraard makkelijker om te klagen tegen grote, anonieme bedrijven, dan tegen je eigen huurder die zijn boel niet op orde brengt. Mocht het in orde zijn, had je alleszins zo'n brief niet gekregen.

roharro
Topic Starter

#10 , 09 nov 2013 15:02

Goh, laat ik daar effe heel duidelijk op antwoorden. Een huurder is quasi niet op te zoeken voor een intercommunale. Een eigenaar wel bvb kadaster. Indien maanden na datum (half augustus tot nu) er nog geen geldig energiecontract is, kan de intercommunale maar weinig dingen doen. Een dreigbrief aan de eigenaar sturen in de hoop dat deze contact opneemt eigenlijk.

Eandis heeft u als eigenaar in ieder geval op de hoogte gebracht. Gezien het om een appartement gaat, kan er makkelijk in de gemeenschappelijke ruimte worden afgesloten. Best gewoon de huurder inlichten genre 'brief x ontvangen, gelieve de nodige stappen te ondernemen, anders kom je op een dag thuis zonder stroom. Mvg y'.

Maar het is uiteraard makkelijker om te klagen tegen grote, anonieme bedrijven, dan tegen je eigen huurder die zijn boel niet op orde brengt. Mocht het in orde zijn, had je alleszins zo'n brief niet gekregen.
EANDIS werd door mij per AS reeds op de hoogte gebracht van de naam van de huurder + de meterstanden gezamenlijk ondertekend door mij en de huurder (op dag dat het huurcontract werd getekend; omdat ik reeds wist dat het allemaal zo slecht is georganiseerd en de last op de verhuurder wordt afgeschoven).
Dus zonder resultaat...bewijs dus dat het slecht is georganiseerd.

Alhoewel EANDIS perfect ook nog de gegevens van het geregistreerde huurcontract kan opvragen maar die moeite niet doet, heb ik ze nu een copie daarvan bezorgd. Daar kunnen ze nu voor de tweede maal lezen wie nu de bewoner is.

Aangezien energielevering een contract is tussen huurder en de leverancier staat de verhuurder daar volledig buiten.

Gisteravond de huurder gecontacteerd. Die heeft al twee maanden een contract met een leverancier en betaald al evenveel maanden zijn voorschotten aan die leverancier. Dus nogmaals het bewijs dat de "anonieme bedrijven" hun zaken niet onder controle hebben maar daarentegen wel onbeleefde brieven naar verhuurders kunnen sturen om hen onterecht te beschuldigen van irreguliere energieleveringen + te dreigen om op hun kosten de aansluitingen te komen afsluiten binnen de vijftien dagen!

artemis

#11 , 09 nov 2013 19:43

Ik weet niet vanuit welke hoedanigheid u reageert maar het spijt me Saar, uw antwoord kan bezwaarlijk als 'heel duidelijk' omschreven worden. Hebt u mijn vorige reactie gelezen? Zowel in ons geval als blijkbaar in het geval van de TS heeft de nieuwe huurder onmiddellijk het nodige gedaan. Er is dan wel degelijk sprake van een contract met de gekozen energieleverancier, en wel vanaf de aanvang van de bewoning.
In beide gevallen kan de schuld dan enkel en alleen liggen bij de energieleverancier die gekozen wordt door de huurder en waar de eigenaar geen enkel uitstaans mee heeft. Ook bij ons was het ruim 2 maanden na de verhuis dat we die dreigende brief van Eandis kregen, terwijl haar energieleverancier mij letterlijk antwoordde achter te staan met het doorgeven van de gegevens aan Eandis.

Vind je het dan normaal dat er gedreigd wordt tegenover de eigenaar met het afsluiten van de meters? En er bovenop bij te vermelden dat deze nadien heraangesloten kunnen worden op kosten van de eigenaar? Ik niet!
Het kan niet anders dan dat Eandis heel goed weet dat sommige energieleveranciers hopeloos achter staan met het doorgeven van hun gegevens. Het is tergend dat ze dan de eigenaars gaan lastigvallen met een probleem dat het hunne niet is en dat er al helemaal niet zou mogen zijn.

Er kunnen best wel gevallen zijn waarin de nieuwe bewoner nalatig is met het doorgeven of aansluiten van. Maar daarover gaat het in dit topic niet. Uw antwoord is daarom naast de kwestie.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 nov 2013 21:54

Vreemd hoe op dit topic gereageerd wordt. Op welke manier is de verhuurder juridisch verbonden met dit dossier? Op welke juridische basis denkt het nutsbedrijf zich te kunnen beroepen om de verhuurder te appelleren?

Terug naar “Archief”