Aansprakelijk voor handeling onder dwang?

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: Aansprakelijk voor handeling onder dwang?

#16 , 07 nov 2013 19:56

" Begin oktober dit jaar werd ik in mijn kantoor bedreigd (met woorden, psychisch) door 2 Bulgaren die mij op deze manier dwongen om een valse cheque direct te boeken op hun rekening. "

"op het moment van boeken was het onmogelijk om weten of de cheque überhaupt vervalst was of gestolen of etc..."

Als iemand u bedreigt om een cheque te innen, lijkt het me logisch om te veronderstellen dat er iets mis is met die cheque. Zeker als het over zo'n groot bedrag gaat...

Hebt u trouwens, gezien het bedrag, dit gedaan: http://www.ctif-cfi.be/website/index.ph ... 42&lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"In de procedure, staat letterlijk "verwittig geen politie, als u in gevaar bent"."

Dat gaat 9/10 over TIJDENS het gevaar. Niet over er nét na. En nee, een mondelinge bedreiging van "we weten wie je bent" is niet "tijdens het gevaar".

Daarmee wil ik niet zeggen dat je mee dader bent ofzo, laat dat duidelijk zijn. Maar juridisch zijn er wel een aantal problemen.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007

#17 , 07 nov 2013 20:13

klopt dit verhaal van de bankier eigenlijk wel?
mi is zelfs de som in euro verkeerd geschreven, is niet niet € 26 000 of 26 000 euro? in plaats van 26 000 EUR

Didymus

#18 , 07 nov 2013 23:19

"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

j.demoor

#19 , 08 nov 2013 08:37

“Art.330.Hij die, hetzij mondeling...iemand onder een bevel of onder een voorwaarde bedreigt met een aanslag op personen of eigendommen, waarop gevangenisstraf van ten minste drie maanden gesteld is, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van zesentwintig euro tot honderd euro.Art.470.Met de straffen, bij het artikel 468 bepaald, wordt gestraft alsof hij een diefstal met geweld of bedreiging had gepleegd, bij die met behulp van geweld of bedreiging afperst, hetzij gelden, waarden, roerende voorwerpen, schuldbrieven, biljetten, promessen, kwijtingen, hetzij de ondertekening of de afgifte van enig stuk dat een verbintenis, beschikking of schuldbevrijding inhoudt of teweegbrengt.”(Strafwetboek).

‘Ik ben zelfstandig bankier en verzekeringsmakelaar’

Indien een bank u contractueel zou verbieden onverwijld aangifte te doen bij de politie van voornoemde misdrijven , waarvan u het slachtoffer bent ,dan zou zulk verbod nietig zijn. Het bestrijden van die misdrijven vereist kennelijk onmiddellijke actie van de politie.

Onverminderd het voorgaande dient onderzocht of u uw contractuele verbintenissen tegenover de bank correct hebt nageleefd. Lees daartoe zorgvuldig die verbintenissen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kris23
Topic Starter

#20 , 08 nov 2013 11:10

Beste,

Ik ben al bij Slachtofferhulp geweest van de politie, en ik daar uitermate over te spreken.
Verder begrijp ik dat u zegt dat iedereen bij bedreigingen onmiddellijk naar de politie stapt, ik zou dat vroeger ook gezegd hebben, maar in de praktijk is dat iets anders.
Uiteindelijk ben ik enkele dagen later wel geweest, als ik zeker wist dat de rekening geblokkeerd was, op die manier konden ze mij niets meer doen, want het lag in andere handen. Ik hoop dat u dat begrijpt.
Nu, de situatie is kiezen tussen Cholera en de Pest, wat heel bevreemdend en irreëel is op het moment dat je het meemaakt.

Nadien denk je veel nuchterder en weet je wat eigenlijk had moeten doen, maar dan is het te laat hé!
Nu hoop ik alleen op een beetje menselijkheid van de bank en verzekeringsmaatschappij, wat normaal gezien wel zo zal zijn, en anders dan moet ik procederen via mijn rechtsbijstandsverzekeraar, DAS.

We zien wel, maar leuk is anders.

Toch bedankt voor de info.

Kris

Kris23
Topic Starter

#21 , 08 nov 2013 11:18

Verder kom ik nog even terug op de mensen die mij hier eigenlijk rechtstreeks beschuldigen.

Ik hoop voor jullie dat je nooit in dergelijke situatie terechtkomt, want oordelen over iets in uw zetel is niet te vergelijken met een situatie in het echt meemaken.

Oordeel niet eer u weet waarover u oordeelt.

Verder denk ik niet dat ik hier veel wijzer ben geworden, aan moraalridders heb ik momenteel niets, ik vroeg gewoon juridisch advies, en dat heb ik van een enkeling gekregen, voor de rest veel oordelen en veroordelingen, misschien eens iets om bij stil te staan.

Toch bedankt!

JPV

#22 , 08 nov 2013 11:54

U vroeg "Mijn vraag is, in hoeverre kan de bank dit maken door mij aansprakelijk te stellen voor handelingen die onder dwang zijn gebeurd, en wat moet ik hier concreet tegen doen?"

Bijna alle antwoorden gaan over de opmerkingen die de bank kan hebben over uw gebrek aan voorzorg en dus de uitbreiding van uw aansprakelijkheid.

Soit, ik denk dat de OP genoeg weet, indien hij nog vragen heeft, kan hij altijd vragen om opnieuw te antwoorden.

Terug naar “Archief”