erft ex na scheiding van tafel en bed?

QueenB
Topic Starter

erft ex na scheiding van tafel en bed?

#1 , 07 nov 2013 13:07

Hallo, iemand die hiermee raad weet?

Mijn moeder is 20j geleden gestorven, mijn vader is opnieuw getrouwd met een contract volledige scheiding v goederen. Deze relatie heeft helaas nooit gewerkt. Zij heeft al meer dan 5 jaar een eigen adres, belastingbrief is niet gezamenlijk en ze hebben geen enkel gezamenlijk goed. Door zijn principieel standpunt(godsdienst) wilt mijn vader niet scheiden. Volgens de notaris is de enige andere optie haar erfrecht te minimaliseren via testament maar dit blijkt nog 50% te zijn. Bovendien heeft mijn vader 1/4 volle eigendom geërfd vh onroerend goed van mijn moeder. Ik veronderstel dat zijn hier dan ook een deel in erft bij overlijden van mijn vader?

Ik vraag mij dus af hoe het zit bij een officiële scheiding van tafel en bed. Vallen haar erfrechten dan volledig weg?
Is hij haar dan nog onderhoudsgeld verplicht?

Ik zou dit graag voorleggen aan mijn vader maar eerst wil ik zeker zijn van wat deze scheiding inhoudt.

Bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 nov 2013 16:26

Ik vraag mij dus af hoe het zit bij een officiële scheiding van tafel en bed. Vallen haar erfrechten dan volledig weg? Ja.
Is hij haar dan nog onderhoudsgeld verplicht? Ja.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 07 nov 2013 16:29

Uw vader kan zijn echtgenote onterven , mits voldaan wordt aan 4 voorwaarden :
- zes maanden feitelijk gescheiden
- aparte woonst vorderen via de vrederechter ( zelfs als men apart woont)
- geen hervatting van het samenwonen
- testament maken en onterving bevestigen

Hulp van een notaris is wel aangewezen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 09 nov 2013 08:19

“Art.915bis.§ 1. Niettegenstaande elke andersluidende bepaling verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de helft van de *goederen van de nalatenschap.§ 2. Giften bij akte onder de levenden of bij testament mogen niet tot gevolg hebben dat de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik verliest van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap het gezin tot voornaamste woning diende en van het daarin aanwezige huisraad. In geval van feitelijke scheiding van de echtgenoten heeft dit vruchtgebruik betrekking op het onroerend goed waarin de echtgenoten hun laatste echtelijke verblijfplaats hadden gevestigd en op het daarin aanwezige huisraad, op voorwaarde dat de langstlevende echtgenoot daar is blijven wonen of tegen zijn wil verhinderd werd dat te doen en de toewijzing van dit vruchtgebruik voldoet aan de eis van billijkheid. Dat vruchtgebruik wordt toegerekend op het vruchtgebruik dat de langstlevende echtgenoot verkrijgt ingevolge § 1, evenwel zonder daartoe beperkt te zijn. § 3. De rechten bedoeld in §§ 1 en 2 kunnen bij testament aan de langstlevende echtgenoot worden ontnomen, indien de echtgenoten op de dag van het overlijden sinds meer dan zes maanden gescheiden leefden en indien de erflater, voor zijn overlijden, bij een gerechtelijke akte als eiser of als verweerder een afzonderlijk verblijf had gevorderd en voor zover de echtgenoten na die akte niet opnieuw zijn gaan samenwonen. Deze bepaling is niet van toepassing indien de echtgenoten de overeenkomst bedoeld in artikel 1287, derde lid, van het Gerechtelijk Wetboek tot stand hebben gebracht. § 4. Wanneer de langstlevende echtgenoot opkomt samen met erfgenamen aan wie de wet een voorbehouden erfdeel tekent, wordt zijn voorbehouden erfdeel naar evenredigheid toegerekend op dat van de medeërfgenamen en op het beschikbaar gedeelte. § 5. Van het bepaalde in dit artikel kan worden afgeweken in het geval als bedoeld in artikel 1388, tweede lid.”(Burgerlijk Wetboek).

* De goederen van vaders nalatenschap omvatten ook deze die hij geërfd heeft.

“Art.308.Na uitspraak van de scheiding van tafel en bed blijft de plicht van hulp bestaan.”(Burgerlijk Wetboek). wat inhoudt dat eventueel ’onderhoudsgeld kan verschuldigd zijn.

“Art.311. Scheiding van tafel en bed heeft altijd scheiding van goederen ten gevolge.”(Burgerlijk Wetboek),doch geen wegvallen van erfrecht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mariette

#5 , 09 nov 2013 10:42

Volgens de notaris is de enige andere optie haar erfrecht te minimaliseren via testament maar dit blijkt nog 50% te zijn.
Sinds wanneer erft de echtgenote 50% van haar echtgenoot als deze kinderen heeft? Als het het reservatair deel betreft (één kind) : er is toch geen verplichting om dat toe te staan?

Ze krijgt vruchtgebruik, maar toch geen volle eigendom?
Bovendien heeft mijn vader 1/4 volle eigendom geërfd vh onroerend goed van mijn moeder. Ik veronderstel dat zijn hier dan ook een deel in erft bij overlijden van mijn vader?
Ook hier geldt toch dat ze daar enkel vruchtgebruik op kan krijgen, toch geen volle eigendom als er één of meer kinderen zijn.

Tenzij ze gehuwd zijn met gemeenschap van goederen: in dat geval is de echtgenote eigenaar van 50% van de goederen, maar dat heeft dan niks met erfenis te maken. Maar dit is hier dus niet van toepassing wegens gehuwd met scheiding van goederen.

Buiten het vruchtgebruik erft mevrouw dan in feite NIKS. En dat vruchtgebruik is dan af te kopen. Houd er rekening mee dat in zulke gevallen de "stiefmoeder" geacht wordt om twintig jaar ouder te zijn dan het oudste kind.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”