Vriendin huurder blijft wonen

Turaki

Re: Vriendin huurder blijft wonen

#16 , 23 aug 2013 13:16

Maar je mag wel op een dag komen zeggen dat je de meubels gaat vervangen en haar een datum laten weten wanneer je zegaat weghalen. die zijn niet van haar toch?
Neen, want je mag niet binnen zonder haar toelating als ze daar haar domicilie heeft. Zoals boven trouwens aangehaald, eigenaar kan dit op de gemeente navragen.
Turaki, men kan toch niet verwachten dat elke verhuurder na het beeindigen van een huurcontract nog eens naar de gemeente gaat om te kijken of er toch niet nog iemand gedomicilieerd staat op dat adres?
In de meeste gevallen is dit geen probleem, en niet nodig. Als nieuwe huurder zou ik dit trouwens zelf doen, aangezien het mijn spullen zijn die kunnen worden opgeschreven door een eventuele deurwaarder. Is als huurder helemaal niet moeilijk, gewoon via internet (wel een kaartlezer nodig) een attest van gezinssamenstelling opvragen, daar staat iedereen op die daar zijn domicilie heeft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#17 , 23 aug 2013 13:18

dat betekent dus dat de "huisgaste" op een mooie dag ook nog eens de volledige bemeubeling van het appartment meeneemt als ze verhuist.... want er bestaat géén huurcontract met haar waar uit blijkt dat het appartement bemeubeld was....

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#18 , 23 aug 2013 13:25

Als de eigenaar geen bewijs heeft dat de meubelen van hem/haar zijn, dan wordt inderdaad aangenomen dat diegene die de meubelen "in bezit" heeft, ook de eigenaar is. Dus idd: als de huisgaste deze nu weghaalt met een verhuiswagen, en de eigenaar heeft niets van facturen, betalingsbewijzen of wat dan ook van die meubelen, dan is hij/zij ze mogelijk kwijt (je kan deze uiteraard terugclaimen via de rechtbank, en dan is het aan de rechter om te beslissen...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Turaki

#19 , 23 aug 2013 13:28

Er is natuurlijk nog altijd de PB van het vorige huurcontract (of dat hoop ik toch), dat toch al een begin van bewijs vormt.

CityBird
Topic Starter

#20 , 23 aug 2013 13:32

Ja een PB met vermelding van deze meubels is er.

Nog een aansluitende vraag. In hoeverre heeft het ontbonden huurcontract van de vorige (lees echte) huurder betrekking op de "gaste"? Enkele clausules in deze overeenkomst zouden de situatie misschien wat kunnen vereenvoudigen. Indien geen, wat zijn dan de "huurvoorwaarden" voor "krakers"?

eylis

#21 , 23 aug 2013 13:40

dat is het hem nu juist citybird... je zal enkel het PB uit het huurcontract kunnen gebruiken om - na vaststelling dat mevrouw met de inboedel is verdwenen - te proberen te bewijzen dat de meubels van u waren.
Maar strikt genomen heeft mevrouw niets uit te staan met een huurcontract dat zij nooit getekend heeft.
En verblijfsvoorwaarden voor "krakers" bestaan niet. Zij kan enkel haar verblijf rechtvaardigen doordat ze gedomicilieerd zou zijn op het adres. Over de spullen zijn geen regels.
Ik zou als de weerlicht de uithuiszettingprocedure aanvatten bij het vredegerecht en meteen pro-actief uw vrees formuleren dat de bezetter ook mogelijk met de bemeubeling zou kunnen vertrekken.

Gebruiker21

#22 , 23 aug 2013 13:42

CityBird, je hebt GEEN overeenkomst met de "gaste". Zelfs het PB heeft geen bewijskracht ten opzichte van haar. Zowel PB als huurcontract hebben betrekking op de vorige huurder, niet op haar. (PB zal door een rechter mogelijk wel aanvaard worden als bewijs dat de meubelen van jou zijn, moest ze er mee gaan lopen, maar stel dat zij schade zou toebrengen aan de woning, kan je dit PB moeilijk tegen haar gebruiken. Ze heeft het immers niet goedgekeurd / ondertekend.)

Er zijn geen voorwaarden voor krakers.

Ga eerst even langs op de dienst bevolking en vraag of er nog iemand gedomicilieerd is op het adres. Indien niet, vervang je gewoon alle sloten, en hangt een briefje op de deur dat mevrouw met u een afspraak kan maken om haar persoonlijke spullen te komen ophalen. Probleem opgelost.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

CityBird
Topic Starter

#23 , 23 aug 2013 13:58

Ga ik doen. Ik laat iets weten.

De logica ontgaat me echter. De kraker heeft geen enkele verplichting t.o.v. de verhuurder maar omgekeerd wel. Misschien kan iemand de logica hierachter verduidelijken.

Gebruiker21

#24 , 23 aug 2013 14:12

Ga ik doen. Ik laat iets weten.

De logica ontgaat me echter. De kraker heeft geen enkele verplichting t.o.v. de verhuurder maar omgekeerd wel. Misschien kan iemand de logica hierachter verduidelijken.
Ik zou de term "kraker" niet gebruiken, aangezien men hier meestal mensen mee bedoelt die doelbewust in een pand gaan wonen waarvan ze weten dat het al lang leeg staat en zal blijven leeg staan (als een soort "maatschappelijk protest").

Maar de persoon die er nu woont heeft weldegelijk verplichtingen, al zal je die via bijvoorbeeld het vredegerecht moeten afdwingen. Zelfs al is ze er gedomicilieerd, zal ze er niet kunnen blijven wonen als jij dit niet wil (nogal logisch). Je mag echter niet het recht in eigen hand nemen en ze er zomaar uitzetten (sloten vervangen) als ze daar officiëel woont (want niet wil zeggen dat ze daar MAG wonen, da's iets anders, het gaat er gewoon over dat je de correcte juridische weg volgt).

Vandaar: als ze haar domicilie hier NIET heeft, woont ze er voor de wet niet, en de wet verbiedt je niet om de sloten van je eigen woning te vervangen als er niemand in het huis woont. Als die sloten daarna zouden geforceerd worden door mevrouw, kan je de politie opbellen en inbraak laten vaststellen (gezien een vreemde mevrouw haar toegang verschaft tot jouw woning, zonder dat ze er woont. Inbraak, dus strafbaar...)

Oude Belg

#25 , 23 aug 2013 18:02

Ik zou de term "kraker" niet gebruiken, .....
Vermijd zeker ook woorden als huurder, huurster, huur, huurgeld,...... Als u die gebruikt zou de rechtbank kunnen oordelen dat u haar als huurster beschouwt en dat er dus een (ongeschreven) overeenkomst is.

Zij is een bezetter en betaalt eventueel een bezettingsvergoeding. Nooit huur!
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

j.demoor

#26 , 25 aug 2013 08:10

‘Haar naam staat nergens vermeld in het huurcontract’ houdt in dat ze het pand ZOU bezetten ‘zonder recht of titel=ter bede‘.

"Art.3. Elke persoon...kan,op schriftelijk en ondertekend verzoek,een uittreksel uit de registers of een getuigschrift dat aan de hand van die registers is opgemaakt krijgen betreffende een inwoner van de gemeente wanneer de uitgifte van die documenten door of krachtens de wet is voorgeschreven of toegestaan."[K.B.16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters...,B.S. 15 augustus 1992(zie ook M.R.Binnenlandse Zaken 7 oktober 1992,B.S.15 oktober 1992 & vnl. 16 juli 1993 dat uitdrukkelijk de ingebrekestelling uit art.1139 B.W. vermeldt als een geval dat voldoet aan art.3 K.B.16 juli 1992].

Vraag schriftelijk een uittreksel uit de bevolkingsregisters betreffende die vriendin met het oog op haar ingebrekestelling of dagvaarding(hier bij verzoekschrift). Blijkt daaruit dat ze niet gedomicilieerd is op uw pand dan kan u het slot van de voordeur vervangen.

Indien ze wel gedomicilieerd is op uw pand vorder dan meteen haar uithuiszetting bij de vrederechter met gebruik van voornoemd uittreksel uit de bevolkingsregisters.
“Art.1344bis.Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Gerechtelijk Wetboek).Ook bezetting ter bede kan hieronder vallen.
Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. Dit verzoekschrift ondertekenen,neerleggen en de verdere procedure afwerken kan in PRINCIPE zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

CityBird
Topic Starter

#27 , 12 nov 2013 01:57

Het vonnis is inmiddels uitgesproken. Zij moet het pand verlaten en een schadevergoeding betalen voor de volledige duur van de bezettingsperiode(Gezien haar financiële toestand, zo vermoeden wij toch, is dat laatste echter eerder symbolisch).

Afgaande op haar gedrag tijdens mondeling contact lijkt het er wel op dat zij er alles aan zal doen om zo lang mogelijk in het pand te kunnen blijven m.a.w. we hebben zo onze twijfels of zij ook inderdaad uit eigen bewegen zal vertrekken. Inmiddels hebben we reeds contact met een deurwaarder om de uitzetting te voltooien moest dit nodig blijken.

Vraag: Het klinkt misschien wat paranoïde maar gezien onze ervaring door een dergelijk voorval, toch dit nog. Is het juridisch-technisch gezien mogelijk/denkbaar dat zij een vriend of vriendin vraagt om zich op dit adres te domicilieren om zo de uitzetting weer met een maand of drie te rekken?

Vandebos

#28 , 12 nov 2013 12:21

U kan naar de dienst bevolking stappen in de gemeente en hen verzoeken niemand op het adres in kwestie in te schrijven zonder uw toestemming.

Franciscus

#29 , 12 nov 2013 13:59

En spreek ook de kwartierinspecteur aan hierover.

CityBird
Topic Starter

#30 , 05 dec 2013 04:22

Hoe lang blijft een betekening geldig?

Ik had graag de uitzetting ge-timed om problemen tot een minimum te beperken.

Groeten

Terug naar “Archief”