hoofddeksel

koen999
Topic Starter

hoofddeksel

#1 , 13 jan 2008 22:33

mag je in belgie een burka , bivakmuts of ander hoofddeksel dragen , waarbij je ogen alleen vrij zijn?
of dien je herkenbaar te zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 13 jan 2008 23:32

als ik mij ni vergis is een burka en bivakmuts dragen ( in het openbaar ) verboden.

JohnD

#3 , 14 jan 2008 05:19

Ik weet het zo nog niet. Ik zie er af en toe toch nog regelmatig rondlopen, helemaal in het zwart en enkel de ogen zichtbaar.

Dus ben ik wel geinteresserd om te weten van een van de leden of dit toegelaten is op straat.

Wel gemakkelijk in feite om zo aan alle mogelijke cameraidentificatie te ontlopen.

Reclame

Drone

#4 , 14 jan 2008 13:42

het is juist vanwege de identificatie dat deze ( volgens mij toch, als ik het nieuws goed heb gevolgd ) verboden zijn, het gezicht moet minstens vrijblijven, zoals met een hoofddoek.

JohnD

#5 , 14 jan 2008 15:05

Een boerke is natuurlijk nog onzichtbarderder dan zoiets met 2 spleten dat ze in Saoudi Arabia dragen. Het is dat laatste dat ik toch af en toe tegenkom. Daar kan dus evengoed een terreurtist achter zitten.

Heye

#6 , 14 jan 2008 17:41

Beste,

Art. 120bis. <W> Met gevangenisstraf van zes maanden tot vijf jaar en met geldboete van vijfhonderd frank tot vijfduizend frank wordt gestraft :
1° Hij die, onder een <vermomming> of met verheling van zijn identiteit, beroep, hoedanigheid of nationaliteit, of door een handeling die ten doel heeft de voor de bewaking aangestelde personen te misleiden of hun waakzaamheid te verschalken, zich toegang verschaft hetzij tot een fort of enig verdedigingswerk, een post, een schip van de Staat of een schip door de Staat opgeëist of bevracht, een militaire, zeevaart- of luchtvaartinrichting, een militair depot, magazijn of park, hetzij tot een werkhuis, een werkplaats of een laboratorium waar werken in verband met de verdediging van het grondgebied voor de Staat worden uitgevoerd;
2° Hij die door een van de middelen, vermeld in het vorige lid, een plan opneemt, verkeerswegen, middelen van verbinding of van overseining verkent of inlichtingen inwint die van belang zijn voor de verdediging van het grondgebied of de uitwendige veiligheid van de Staat;
3° Hij die enig middel van verbinding of van overseining inricht of aanwendt met het oogmerk om inlichtingen die van belang zijn voor de verdediging van het grondgebied of de uitwendige veiligheid van de Staat, in te winnen of over te zenden, zonder dat hij daartoe bevoegd is.

(Strafwetboek)

Hier gaat de politie over tot een administratieve aanhouding

Met vriendelijke groeten

Heye Andy

JohnD

#7 , 14 jan 2008 19:39

Bedankt om het even op te zoeken, maar ik zie hier nog geen verbod om met zo'n boerke of een spleetoogding op de openbare weg rond te lopen....tenzij je toevallig voorbij een camera van de bank bvb voorbijloopt.

Heye

#8 , 14 jan 2008 20:08

1° Hij die, onder een <vermomming> of met verheling van zijn identiteit, .... ten doel heeft de voor de bewaking aangestelde personen te misleiden of hun waakzaamheid te verschalken

Hieruit kan men afleiden dat wanneer men zich vermomd voor de politiediensten (de bewaking aangestelde personen ).

Duidelijk. niet?

Maar het gebruik van de boerka en andere religieuze hoofddeksels die geheel of gedeeltelijk het aangezicht afschermen wordt in onze naïef land wel eens culturele verrijking of vrijheid van geloof en klederdracht genoemd.

Men denke ervan wat men wil.

Met vriendelijke groeten

Heye Andy

JohnD

#9 , 14 jan 2008 21:48

1° Hij die, onder een <vermomming> of met verheling van zijn identiteit, .... ten doel heeft de voor de bewaking aangestelde personen te misleiden of hun waakzaamheid te verschalken

Hieruit kan men afleiden dat wanneer men zich vermomd voor de politiediensten (de bewaking aangestelde personen ).
Als ze dus met hun boerke voorbij een flik wandelen hebben ze pech en kunnen ze dus als het ware in beslag genomen worden voor nadere inspektie, terwijl ze dat juist wouden vermijden dacht ik. LOL

MVG

Zjef

#10 , 15 jan 2008 00:14

Dit staat niet in het strafwetboek maar in gemeentelijke politiereglementen. Voor Antwerpen zie politiecodex op www.antwerpen.be

JohnD

#11 , 03 jul 2008 07:21

Maar het gebruik van de boerka en andere religieuze hoofddeksels die geheel of gedeeltelijk het aangezicht afschermen wordt in onze naïef land wel eens culturele verrijking of vrijheid van geloof en klederdracht genoemd. Men denke ervan wat men wil.
Culturele verrijking ? De gepaste beschrijving is "visueel terrorisme".

Terug naar “Archief”