deze zou nagelezen zijn door onze notaris, maar ik heb geen bewijs van het feit of deze door de notaris gelezen papieren dezelfde zijn als die de makelaar mij reeds heeft toegestuurd.
nu heb ik deze zelf nagelezen, en buiten 1 ding lijkt me dat ok.
het is namelijk zo dat de makelaar specifiek vraagt om zelf het voorschot te ontvangen, en indien de verkoop niet doorgaat HIJZELF (de makelaar dus) recht heeft op een bedrag ingehouden op het terug te betalen voorschot:
zoals het in de aankoop-verkoopbelofte staat:
Bij niet vervulling van de opschortende voorwaarde, zoals hierboven beschreven, zal de kandidaat-koper onmiddellijk aan de makelaar bij wijze van schadeloosstelling een bedrag verschuldigd zijn van 605 EUR (21% BTW inclusief). Deze schadevergoeding kan worden behouden van het voorschot, ontvangen door de makelaar.
mijn vraag is dus: Mag dit wel? Mag de makelaar een gedeelte van mijn voorschot inhouden indien ik geen lening krijg? ik weet dat hij niet betaald mag worden door de VERKOPER zolang er geen DEFINITIEVE verkoop plaats gevonden heeft, maar mag hij dan een vergoeding vragen van de koper??? Wij als kopers hebben namelijk niet gekozen voor een makelaar, die moeten wij gewoon erbij nemen omdat de verkoper zijn huis via hem verkoopt....
Is dit gebruikelijk dat de makelaar hiervoor een vergoeding vraagt aan de koper?
normaal zou ik dit aan mijn notaris vragen, maar door de feestdag vandaag kan ik hem niet bereiken