Kopen met overname huurders - contract niet aanpassen?

hannel
Topic Starter

Kopen met overname huurders - contract niet aanpassen?

#1 , 22 okt 2013 10:10

Volgende week verlijdt de akte van het huis dat ik wil kopen, en is het dus officieel van mij.
De huurders die het pand bewonen, blijven er gewoon wonen, en ik neem het huurcontract over.

Nu zegt de notaris dat er geen nieuw huurcontract wordt opgemaakt -wat ik begrijp, want ik ben verplicht tot het identiek overnemen uiteraard - maar ik vind het wel gek.
Dat wil zeggen dat het huurcontract op de naam van de vorige eigenaar blijft staan, en dat ik dus helemaal geen verbintenis heb met de huurders op papier?

Zij moeten niks tekenen? Ik moet niks tekenen?
Lijkt me heel vreemd; niet?

Hoe krijgen zij dan mijn gegevens (bv. bankrekening, adres, telefoonnummer ed)?
En is het niet mogelijk TOCH iets samen te ondertekenen?

Bedankt voor de hulp!
H

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 22 okt 2013 10:37

Je kan je nieuwe gegevens best per brief ter kennis brengen.

Zoals je zelf zegt: je neemt het huidig huurcontract over. Dit wil zeggen dat eigenlijk alles blijft zoals het tot nu toe ging. Voor zowel de huurder als de verhuurder zal dit belangrijk zijn voor bijvoorbeeld opzegperiodes, huurprijs,...

Je kan misschien wel een addendum toevoegen waaruit blijkt dat jij het goed hebt aangekocht en dat je dus in de rechten en de plichten treedt van de vorige verhuurder...

Lightning

#3 , 22 okt 2013 10:38

Vandebos gaf U enkele maanden geleden reeds het antwoord op deze vraag.
Zie: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 13#p266113" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

hannel
Topic Starter

#4 , 22 okt 2013 11:12

Duidelijk, dankjewel!

hannel
Topic Starter

#5 , 13 nov 2013 23:27

De koop is nog steeds niet rond, er blijven onduidelijkheden optreden.. Zo heeft de huidige eigenaar nog een kast en twee gaskachels in het pand staan.
Ben ik verplicht die over te nemen? Als ik het huurcontract integraal moet overnemen, moet ik die huurders dan ook "voorzien" in verwarming dmv die gaskachels?
Of is dat aan hen zelf?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 nov 2013 23:38

U neemt het pand over met alles daarop en daarin.
Vanaf het ogenblik dat de koop gesloten is zijn die van u.

In principe moet u niet voor kasten en kachels zorgen en als dein plaatsbeschrijving staan blijven ze staan.

hannel
Topic Starter

#7 , 14 nov 2013 09:44

En ben ik dan verplicht van die over te kopen? Extra bovenop de aankoopprijs van het huis, bedoel ik dan!

artemis

#8 , 14 nov 2013 10:03

Zorg dat de huurwaarborg overgedragen wordt met de akte.

Als de WB op een geblokkeerde rekening staat, dan dient de notaris dat rekeningnummer te vermelden in de akte. Op die manier geeft de akte u automatisch volmacht op de huurwaarborgrekening.
Als de WB niet op een geblokkeerde rekening staat en wordt overgedragen, denk dan aan de bankinterest voor de reeds gelopen periode waarmee het bedrag moet vermeerderd worden.

hannel
Topic Starter

#9 , 14 nov 2013 10:11

Dankjewel voor de antwoorden alvast, maar ik vrees dat de zaak ingewikkelder ligt.

De huurders hebben geen waarborg gestort aan de oorspronkelijke eigenaar. Die mensen zitten in schuldbemiddeling, dus het OCMW beheert hun rekening.
Daardoor blijkbaar geen waarborg gestort, raar maar waar.

Ik wil gewoon vermijden dat ik:
A. die kachels + kast moet overnemen (eigenaar vraagt veel geld)
B. als ik dat niet doe, de eigenaar ze komt weghalen, ik verplicht word voor die mensen àndere kachels te voorzien

Dank jullie wel voor de goeie adviezen!

Terug naar “Kopen”