Afsluiten brandverzekering appartementsgebouw

nonno
Topic Starter

Afsluiten brandverzekering appartementsgebouw

#1 , 14 nov 2013 13:02

Klopt het dat de syndicus bevoegd is om een blokpolis af te sluiten voor het gebouw dat hij beheerd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 nov 2013 15:29

Ja

Lowieken

#3 , 14 nov 2013 17:19

Zeker van? Ik persoonlijk dacht dat het de eigenaars waren. Ik kan natuurlijk mis zijn... Waar staat zoiets geschreven? Kan misschien ook voor ons van pas komen.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 nov 2013 20:02

Wie zou het anders moeten doen. De blokpolis is voor het hele gebouw. Zie jij, in een gebouw met 100 eigenaars, die alle 100 één voor één naar de verzekering trekken, en dan mogelijks nog allemaal naar een andere?
Het is de syndicus die de verzekering afsluit, en de rekening doorrekend aan alle eigenaars op het einde van het boekjaar.
Het gaat hier dus wel over de blokpolis, en niet over de eigen brandverzekering voor bvb inboedel moest dit niet begrepen zijn in de blokpolis.

CityBird

#5 , 14 nov 2013 20:26

Naar mijn bescheiden mening ligt dit iets genuanceerder.

Het zijn de eigenaars die in de jaarlijkse algemene vergadering met meerderheid van stemmen beslissen welke polis wordt afgesloten (of eventueel gewijzigd). De syndicus legt normaliter op de vergadering ook een aantal polissen met bijbehorende offertes ter discussie voor. Mede-eigenaars zijn echter vrij om eigen offertes voor te leggen.

De syndicus heeft dan het mandaat om deze af te sluiten bij de gekozen verzekeraar.

Terug naar “Archief”