Opdraaien kosten plaatsing vader vriendin

Stijn83
Topic Starter

Opdraaien kosten plaatsing vader vriendin

#1 , 15 nov 2013 14:48

Hallo allemaal,

Mijn vriendin haar vader (met wie ze geen contact meer heeft) word geplaatst in een rustoord en nu komt het ocmw achter ons aan om de te delen in de kosten.
Wij wonen wettelijk samen. Nu bij het ocmw beweren ze dat ze naar het gezamelijk inkomen kijken, wat volgens mij niet mag? Als ze naar haar inkomen alleen kijken komt ze niet in aanmerking + nog een kind ten laste en een 2de op komst. Maar met mijn loon erbij ligt het natuurlijk een heel pak hoger. Maar ik heb geen zin om op te draaien voor iemand dat ik niet ken, laat staan ooit eens gezien te hebben. Wat kan ik hier tegen doen? Ik had me vorig jaar al eens advies gevraagd bij een jurist en die zei me toen dat ze niet naar mijn deel kijken en nu gaan ze het toch doen.

grtjs

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 nov 2013 15:28

Strikt juridisch gezien niet. Maar het gebeurt toch.
zie: http://www.vvsg.be/sociaal_beleid/ocmw- ... opname.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#3 , 15 nov 2013 17:23

Het ocmw er aangetekend en vriendelijk op wijzen zich te houden aan de wettelijke regels betreffende de berekening, dat u anders verplicht zal zijn het gerecht op hun kosten in te schakelen om uw gelijk bij vonnis te behalen.
Uw vriendin heeft geen contact met haar vader, is dat al lang?

Reclame

wanton

#4 , 15 nov 2013 20:30

Uw vriendin kan , wegens geen contact meer , billijkheidsredenen inroepen om niet te moeten bijdragen in de kosten voor haar vader. Het OCMW zal wel een reden vragen van het verbreken van dat contact.
U bent wettelijk samenwonend , dan is het normaal dat uw inkomen meetelt voor de berekening van de bijdrage. U vormt fiscaal gezien één entiteit - cfr. gezamenlijke belstingsaangifte en aanslagbiljet. Bovendien is het expliciet in de wet ingeschreven dat wettelijk samenwonenden onderhoudsplichtig zijn voor hun schoonouders, zelfs als de partner is overleden. Dit is bedoeld als een soort tegenprestatie voor het automatisch vruchtgebruik van de gezinswoning dat van toepassing is voor wettelijk samenwonenden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Stijn83
Topic Starter

#5 , 16 nov 2013 11:44

Ze heeft al een jaar of 4 geen contact meer en daarvoor heel sporadisch ff. Pak ne keer per jaar. Welke gezinswoning? Dieje heeft niks, er is geen woning ed. Da was van wa ik gehoord heb ne alcholieker van jewelste en heeft nu nog het verstand van ne 5 jarige.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 nov 2013 12:09

Ze heeft al een jaar of 4 geen contact meer en daarvoor heel sporadisch ff. .
Dat zal je dan ook moeten kunnen bewijzen.

wanton

#7 , 16 nov 2013 12:37

Welke gezinswoning?

Het gaat om die van u!
Toet-anch-Amon

Stijn83
Topic Starter

#8 , 16 nov 2013 14:33

Wij hebben geen eigen vastgoed (en dat word nu op de lange baan geschoven), wij huren. Dus vruchtgebruik is niet van toepassing.

idd mava, maar hoe? Dieje pipo beseft niks meer. Hij zou haar zelfs niet meer herkennen.

mava105

#9 , 16 nov 2013 16:15

Verklaringen van buren, kennissen, huisdokter, thuishulp, enz...

Franciscus

#10 , 16 nov 2013 17:58

Al ergens anders vermeld. In mijn vriendenkring is kind veroordeeld door vrederechter tot betalen van onderhoudsgeld (voor opname) voor vader die al meer dan 25 jaar uit leven verdwenen was.
http://www.elfri.be/onderhoudsplicht-te ... t-rusthuis" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mi-is.be/be-nl/ocmw/onderhoudsplicht" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mi-is.be/sites/default/files ... ing_0.docx" onclick="window.open(this.href);return false;.
Kind was echter net meerderjarig toen vader het echtelijk dak heeft verlaten.
Dus volgens OCMW geen enkele reden om niet te betalen. OCMW had trouwens al het inkomen (aanslagjaar) en daarop werd geacht als enigste kind te betalen.
Dat er nog een kleinkind was werd door OCMW weggewuifd want ..geen adres.
Bij vrederechter was OCMW heel verwonderd dat kind daar ook was... waarop vrederechter heel fijntjes opmerkte dat het zijn taak was de familie erbij te halen.
Vrederechter hield wel rekening met kleinkind (gezien alle gegevens verstrekt) werden bedrag werd teruggebracht tot datgene dat in de hierboven vermelde tabel stond.

Tabel staat helemaal op de laatste blz.

PS vader moet haar niet herkennen ... de familieband is bewezen en vrederechter zal dan een bewindvoerder aanstellen.
Indien OCMW niet die richting wil uitgaan zorg dan zelf dat de zaak voor de vrederechter komt.
PSPS de te betalen onderhoudsgelden zijn fiscaal aftrekbaar.

wanton

#11 , 16 nov 2013 20:21

Wij hebben geen eigen vastgoed (en dat word nu op de lange baan geschoven), wij huren. Dus vruchtgebruik is niet van toepassing.
Het is een algemene regel , ook al is die momenteel niet voor u van toepassing.

We gaan terug naar uw eerste vraag :

Ja, het kan dat uw partner niet moet betalen voor de kosten van haar vader. De reden van het verbreken van contact kan een geldige reden zijn om billijkheid in te roepen. Indien dat niet aanvaard wordt , zullen jullie een bijdrage dienen te betalen op basis van het inkomen van jullie beiden , volgens het officiële barema. De betaalde bedragen zijn voor 80 % fiscaal aftrekbaar.
Toet-anch-Amon

Franciscus

#12 , 16 nov 2013 20:50

Dus zorg ervoor dat het zoals reeds geschreven de vrederechter is die beslist.
En ook een bewindvoerder aanstelt.

Wordt aanvaard ...ouder verlaat gezin tijdens minderjarigheid van het kind.
Tijdens meerderjarigheid dus niet.
Zal ook aanvaard worden als er (strafrechtelijke) feiten gepleegd zijn waarbij het kind 'slachtoffer' was.
Het is de vrederechter die zal beslissen over de billijkheid.
PS als het een groot OCMW is dan zal u ook nog geconfronteerd worden met het niet uitwisselen van info tussen de verschillende diensten.
lees in elk geval al de links die ik heb doorgeven ... (met dank aan Wanton :D )

Stijn83
Topic Starter

#13 , 17 nov 2013 11:10

Ouders gescheiden toen ze 12 was en papa vertrokken. Ze vermoed niet dat diene ooit alimentatie betaald heeft. Ocmw van Lier
Dus jullie zeggen best zelf advocaat nemen en boel in gang trekken?

edit: net die barema's eens bekeken. Dat kunnen wij financieel niet aan, er is hier een 2de klein op komst. Dat kan er echt niet af :-s

wanton

#14 , 17 nov 2013 22:02

Er zijn dus best redenen om billijkheid in te roepen zodat jullie geen bijdrage moeten betalen. Het OCMW van Lier beslist daar echter zelfstandig over. Maar voor dat je een advocaat neemt , praat je best met de voorzitster of een ander raadslid.
Ik geef je een naam door via persoonlijk bericht(PB).
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”