eerlijk ?

jupiter
Topic Starter

eerlijk ?

#1 , 17 nov 2013 15:39

- M : eerste huwelijk met V1 - huwelijkscontract : "scheiding van goederen, gemeenschap van aanwinsten" - met gemeenschapsgelden wordt woning verworven - twee gemeenschappelijke kinderen - om vechtscheiding te vermijden wordt M later gedwongen zijn deel van de ,woning af te staan wat in de scheidingsakte zo wordt vermeld
M "verklaart hierbij tot slot van alle rekeningen af te staan ,en over te dragen".....aan V1 "zijn onverdeelde paarten , bedragende de helft in volle eigendom in voornoemd eigendom, de overige paarten in volle eigendom de overneemster reeds toebehorend" - (zoals zo dikwijls is de gezinswoning praktisch de ganse waarde van de gemeenschap !)
Wanneer V1 later overlijdt erfden de kinderen natuurlijk de ganse nalatenschap van hun moeder.
Ondertussen is M opnieuw gehuwd met V2 (contract "algehele gemeenschap") die zelf geen kinderen heeft en krijgen er samen ook geen. Omwille van de scheiding hebben de kinderen uit het eerste huwelijk geen contact meer met M !
M wil bij zijn waarschijnlijk vooroverlijden zijn echtgenote maximaal beschermen en vraagt zich af of er, op een of andere manier, geen rekening kan gehouden worden met het feit dat zijn kinderen bij zijn overlijden , in zekere zin, een tweede keer van hem zouden erven. Zo voelt het aan want in de nalatenschap van hun moeder zat natuurlijk reeds
de helft van de waarde van de eerste gezinswoning, helft die eigenlijk van hun vader afkomstig was.....................

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 nov 2013 22:17

M en V2 hebben geen kinderen , enkel M heeft er uit vorige relatie. Bij overlijden van M zal , ongeacht het huwelijkscontract , nagekeken worden wat tot zijn persoonlijk vermogen behoort. Dat plus de helft van de gemeenschap wordt in principe vererfd aan zijn kinderen , ook al is er in jaren nog contact geweest. Het enige dat M nu kan doen is , een testament maken om ' het grootst beschikbaar deel' - normaal 1/3 - aan V2 te laten toekomen.
De overdracht van zijn deel van de woning aan V1 is een regeling van de echtscheiding , geen erfenis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jupiter
Topic Starter

#3 , 18 nov 2013 14:50

Als ik het goed begrijp is het ook geen "schenking" geweest die bij overlijden van M bij de fictieve massa moest vermeld worden. Correct?
Laatst gewijzigd door Vandebos op 18 nov 2013 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gelieve post in uitsluitend hoofdletters vanaf heden te vermijden.

Reclame

wanton

#4 , 18 nov 2013 19:49

Van het huis van M & V1 dient nergens iets vermeld te worden bij zijn overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”