ben ik erfgenaam?

egeltje
Topic Starter

ben ik erfgenaam?

#1 , 19 nov 2013 10:26

ik kreeg gisteren een bizar telefoontje van een neef van mijn moeder met de vraag of ik ook erfgenaam ben. Hij had blijkbaar een brief gekregen van een advocaat. Ik heb geen brief gekregen (mijn moeder is overleden voor die nicht)
Vorig jaar is er een nicht van mijn moeder overleden. Zij had geen kinderen en was wel getrouwd. Blijkbaar was zij getrouwd met een contract van aanwas. Zij had een aantal huizen geërfd van haar moeder. Blijkbaar zouden deze huizen niet toekomen aan haar echtgenoot.
Behoor ik tot de erfgenamen door plaatsvervulling? zoja, voor welk %?
Bijkomend "detail" mijn vader heeft alles geërfd van moeder doordat zij getrouwd waren met een huwelijkscontract "langstlevende erft alles". Komt hij daardoor in de plaats van mijn moeder of kunnen enkel kinderen plaatsvervulling doen?

Is het normaal dat zoiets via een advocaat gaat en een jaar na het overlijden (alle "erfgenamen" zijn nochtans gekend) of is dit een teken dat iemand de erfenis aanvecht (de echtgenoot ging er immers van uit dat hij alles erfde)?

om het schematisch voor te stellen: de nicht is X en ik ben L (daar waar een + bijstaat wil zeggen dat deze personen overleden zijn)

Afbeelding

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 nov 2013 15:40

Een clausule van aanwas of ' langst leeft ,al heeft' is in principe enkel van toepassing voor de gemeenschappelijke goederen. Het kan dus best dat de geërfde huizen van X , die eigen vermogen zijn , niet aan de echtgenoot toekomen. Zij gaan dan naar haar familie. Dit wordt verdeeld in 3 takken : C , D en E. L heeft samen met broers en zusters evenveel als H. Samen is dat evenveel als M , die zelf 1/3 bekomt. L bekomt dus 1/24 van het eigen vermogen , na betaling van zo'n 50 à 60 % aan successierechten.
Indien u nu nog niet verwittigd bent , zou kunnen betekenen dat X toch een testament heeft gemaakt waarbij haar vermogen verdeeld wordt onder enkelen van haar verwanten of zelfs naar iemand anders.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#3 , 19 nov 2013 22:53

Ik vind je schema wel picobello voorgesteld. Een pluim voor je! Was iedereen maar zo duidelijk in het voorstellen van de familielijn.
En inderdaad, zoals Wanton zei, de overledene heeft vermoedelijk een testament opgesteld. Jammer voor je, maar wat je nooit hebt gehad, daar moet je ook niet over treuren. Bovendien zijn de successierechten erg hoog en schiet er meestal maar weinig meer van over.

Reclame

egeltje
Topic Starter

#4 , 20 nov 2013 23:04

Wanton: bedankt voor uw uitgebreide reactie. Het verbaast me echter wel dat een clausule "langst leeft, al heeft" enkel voor gemeenschappelijke goederen zou zijn, aangezien mijn vader alles van mijn moeder geërfd heeft, inclusief de erfenis die mijn moeder van mijn grootmoeder had geërfd.

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk

egeltje
Topic Starter

#5 , 20 nov 2013 23:06

Creatief: bedankt voor je pluim maar als je een duidelijk en juist antwoord wil, moet je de vraag zo duidelijk mogelijk maken, lijkt mij ;-)

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”