Erfrecht kinderen

NikkiC
Topic Starter

Erfrecht kinderen

#1 , 22 nov 2013 14:00

Hoi,

Ik stel deze vraag in naam van mijn schoonvader en moeder.

De grootvader van mijn vriend is vorig jaar reeds overleden. Toen begon de miserie onmiddellijk.

Diezelfde dag nog hebben de grootmoeder en de tante van mijn vriend er een advocaat bijgehaald om het testament te laten veranderen. Blijkbaar kan sowieso al niet bewezen worden dat dit is gebeurd.

In dit herziene testament hebben ze de erfenis volledig naar de grootmoeder laten gaan, op een paar kleine bedragen na (70EUR) die naar de kleinkinderen gaan. Het huis waar ze allemaal samen in woonden (ieder kind had een appartement, de tante baatte de winkel die vroeger van de grootvader was uit, en de vader van mijn vriend had er een garage waar hij aan auto's sleutelde) is volledig aan de grootmoeder nagelaten. Daarna heeft de grootmoeder dit hele huis verkocht aan de tante voor een miniem bedrag. (100EUR ofzo, ik weet niet hoeveel exact).

Kan dit wettelijk wel? Ik dacht dat zelfs als er nog een echtgenote was, de kinderen recht hadden op 1/4 van het naakte eigendom?

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes,
Nikki

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 nov 2013 14:27

Wiens testament?
En wie heeft dat testament ondertekent?
Een huis verkopen voor € 100 .... fiscus zal eens goed lachen.

NikkiC
Topic Starter

#3 , 22 nov 2013 14:38

Het testament van de grootvader.

En zelfs als het huis tenslotte voor meer verkocht moet worden, maakt dat nog niet uit want dan krijgt de tante het geld toch gewoon terug van de grootmoeder.

Ik vraag mij vooral af of at huis in eerste plaats volledig naar de grootmoeder kon gaan, wat dus tot het huidige probleem heeft geleid. De andere kinderen zijn hun appartementen en hun garage volledig kwijt op deze manier (De vader van mijn vriend mag reeds niet meer binnen in de garage). De tante wil waarschijnlijk het hele huis plat gooien en een grotere winkel bouwen.

Reclame

patjebrussel

#4 , 22 nov 2013 16:46

Om meteen met de deur in huis te komen : ben je reeds bij een notaris geweest, zint de afhandeling je niet en kom je hier info vragen om er toch nog iets aan te doen ?
'ieder kind had een appartement' : ?? Blijkbaar dus niet, ze verbleven daar ? Huurden ze ?
Je spreekt over een zaak. Vennootschap ?
En een advocaat die zit te prutsen aan een testament ? Sorry hoor, daar geloof ik niks van. Is voor hem/haar de sop van de kool niet waard om hun beroep naar de vaatjes te helpen. Indien ze toch van plan waren onwettelijks iets te regelen zouden ze niet bij een advocaat gaan.
Vertel je ons wel alles ?

NikkiC
Topic Starter

#5 , 22 nov 2013 17:17

Ik vertel alles wat ik weet... :/ Ik voel me om eerlijk te zijn lichtelijk aangevallen. Waarom in godsnaam zou ik liegen?!? Het is nu niet zo dat ik iets aan het antwoord heb als ik een verhaal zou verzinnen, he?

Mijn schoonvader zit met de handen in het haar, en ik wilde gewoon zien of het wel wettelijk was allemaal. Dus wil iemand eens antwoorden op de volgende vraag, vergeet het hele verhaal erbij:

Kunnen kinderen uit het testament gegooid worden indien er nog een langstlevende echtgenote is? En zo nee, hebben die sowieso ook recht op een deel van het naakte eigendom van het huis? Ik heb begrepen dat bij 3 kinderen, ze ieder recht hebben op 1/8 hiervan, waarbij de echtgenote het vruchtgebruik behoudt.

En deze keer zonder me aan te vallen, aub! Ik zou hier niet eens iets uithalen indien ik gelijk heb, dus ik heb helemaal geen reden om het verhaal te vervormen.

roharro

#6 , 22 nov 2013 17:21

Kunnen kinderen uit het testament gegooid worden indien er nog een langstlevende echtgenote is? Ja dat kan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#7 , 22 nov 2013 19:16

Neen , ze kunnen niet uit het testament gegooid worden. De enige mogelijkheid die er bestaat is , dat er een huwelijkscontract aanwezig is , dwz. een wederzijds akkoord , waarin de clausule is opgenomen genoemd 'langst leeft, al heeft.' Via een testament kan zo iets niet geregeld worden. Er moet dus een huwelijkscontract bestaan. Het kan wel dat dat maar enkele dagen voor het overlijden is opgemaakt.
Nikki moet dat contract te pakken krijgen. Eventueel moet nagegaan worden of het wel op een juiste manier is opgesteld en dat betrokkene bij zijn verstand was.
Nogmaals , men kan proberen via testament zo iets te fabriceren , maar de erfgenamen kunnen en moeten zich daar tegen verzetten en hun rechten opeisen.

Wat kan gedaan worden . De zoon van de overledene kan als erfgenaam op het kantoor van Registratie navragen naar een huwelijkscontract van zijn ouders. Een testament is onvoldoende.
Indien dat contract echt aanwezig is en er is een clausule 'langst leeft, al heeft' is alles voor zijn moeder , die er alleen kan over beslissen.
In het geval kan bewezen worden dat het huis veel te goedkoop is verkocht , kan men later deze 'vermomde schenking' aanvechten. De koper/tante moet het verschil dan bijbetalen. Vraag ook die akte bij de Registratie. Welk verkoopbedrag is vermeld? Want dat kan ook problemen geven als grootmoeder overlijdt. Zij kan niet zomaar een huis of geld weggeven aan anderen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#8 , 22 nov 2013 19:55

Blijkbaar (heb ik weer eens) te bondig gereageerd....ze kunnen uit een testament worden verwijderd; maar: testamentair niet volledig onterfd.
Verder: zie bovenstaand antwoord van Wanton voor de te volgen weg.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

NikkiC
Topic Starter

#9 , 24 nov 2013 14:23

Ok, bedankt :) Ik speel deze informatie door aan mijn schoonfamilie, dan weten ze welke rechten ze hebben en kunnen ze zien wat ze eraan kunnen doen.

Dit was echt heel nuttige en duidelijke info, dus jullie zijn echt heel erg bedankt!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”