Niet betalen huur

StevenP
Topic Starter

Niet betalen huur

#1 , 03 jan 2008 14:46

Hallo,

Waarschijnlijk is deze vraag al enkele keren gesteld maar kan geen antwoord vinden.
Ik heb in Oktober een appartement gekocht om zelf in te gaan wonen. Op het moment van de aankoop was het appartement verhuurd (nu nog steeds), ik heb onmiddelijk de opzeg ingediend en we waren overeengekomen dat de huur vanaf november aan mij betaald zou worden (telkens de eerste van de maand!). Onddrtussen heb ik nog steeds geen enkele huur ontvangen. DWZ: 3 maand achterstand!! Ik ben al enekele malen langs geweest, gebeld,.. met steeds een excuses dat het een vergissign is, of dat het net die dag betaald is,..
Welke stappen kan ik ondernemen om alsnog aan mijn geld te geraken vooralleer de huurder verhuisd en om wettelijk in orde te zijn.

Groeten.

S.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
akromah

#2 , 03 jan 2008 14:50

Mij is altijd gezegd,
de eerste stap is vriendelijk vragen,
de tweede stap is net zo vriendelijk maar 'op je strepen staan' in een aangetekend schrijven.
(moest al gebeurd zijn na het niet betalen van één maand huur)

Aangetekend schrijven dus dat je hen in gebreke stelt wegens ....... zus en zo.

JohnD

#3 , 03 jan 2008 14:55

Dacht ik ook zo....heb aktijd zelf wel de neiging on die eerste stap over te slaan, wat niet zo goed overkomt bij de vrederechter later. Daarom misschien best ineens een vriendelijk aanget. schrijven want hier is hij duidelijk in de fout.

Reclame

j.demoor

#4 , 05 jan 2008 11:42

De rechtspleging inzake huur en uithuiszetting is omschreven in art.1344bis-septies Gerechtelijk Wetboek(=Ger.W.).

“Art.1344septies.Voor de huur van woningen worden de hoofdvorderingen inzake...de invordering van achterstallige huurgelden of inzake de uithuiszetting verplicht vooraf aan de rechter voorgelegd overeenkomstig de artikelen 731, eerste lid, 732 en 733...”(Ger.W.).

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Ger.W.).
De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.Vraag ze dus [b]onverwijld [/b]aan de griffie van het vredegerecht.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#5 , 17 jan 2008 13:58

geachte,

wanneer de huurachterstand reeds drie maanden beloopt, meen ik dat U best een verzoekschrift in verzoening neerlegt bij de Vrederechter van de plaats waar het onroerend goed is gelegen.

Dan wordt tegenpartij opgeroepen en wordt er getracht een minnelijke regeling te bereiken, zoals bv. afbetalingstermijnen.

Indien geen verzoening wordt bereikt, zal een PV van niet - verzoening worden neergelegd en kan er tot dagvaarding worden overgegaan.

Vanaf dan ontstaan er uiteraard kosten, die echter kunnen gerecupereerd worden bij de tegenpartij.

mvg,

Pieter

Terug naar “Huren”